Welkom Onthaal opent Meldpunt Uitzetting Uitgeprocedeerde Asielzoekers

16 april 2005

Welkom Onthaal opent Meldpunt Uitzetting Uitgeprocedeerde Asielzoekers

Rotterdam, 16 april 2005

Per vandaag is het Meldpunt Uitzetting Asielzoekers geopend. Dit is een nieuw initiatief van Welkom Onthaal.
Het doel is enerzijds gegevens verzamelen over hoe het uitzetbeleid van minister Verdonk in Rotterdam functioneert. We willen proberen asielzoekers in hun uitzettraject te blijven volgen, zodat we de gemeente Rotterdam en de minister kunnen vertellen hoe de praktijk van het uitzetbeleid er uitziet. Anderzijds willen we ook zorgen dat mensen die op wat voor manier dan ook geconfronteerd worden met dit uitzetbeleid hun verhaal aan ons kwijt kunnen. Iedereen, leerkracht, buurvrouw, werkgever, familielid of vriend is van harte welkom om op deze site melding te doen van een (dreigende) uitzetting van een asielzoeker.
Het is niet belangrijk in welk stadium van de uitzetting de asielzoeker zich bevindt, of dat niet alle gegevens bekend zijn. Als mensen horen dat iemand opeens door de politie weggevoerd zijn, of dat een bevriende familie een ‘aanzegging’ heeft gekregen of als men simpelweg iemand ontmoet die eigenlijk het land al had moeten verlaten kan dat bij ons gemeld worden.

De URL van de website is: /meldpuntasielzoekers

Wat is Welkom Onthaal
Welkom Onthaal bestaat uit een aantal clubs die geregeld contact hebben met (uitgeprocedeerde) asielzoekers en op diverse manieren proberen hulp te bieden aan deze mensen. Welkom Onthaal stimuleert de vorming van (kerkelijke) vrijwilligersgroepen op wijkniveau voor ontmoeting met en activiteiten ten behoeve van al dan niet uitgeprocedeerde vluchtelingen. Nieuwkomers, maar natuurlijk ook de vrijwilligers die hen begeleiden hebben zowel positieve als negatieve ervaringen, en die kunnen ze kwijt bij Welkom Onthaal. Tevens kan men bij Welkom Onthaal terecht met vragen die bij vrijwilligers, buren, leerkrachten etc. leven rond het contact met vluchtelingen, of over wetgeving en de rechten waarop beroep kan worden gedaan. Waar nodig worden deze doorgespeeld naar andere instanties.

Wie doen er mee aan Welkom Onthaal:
KSA, GCW, KCW, Vluchtelingenwerk Rijnmond, de Heuvel (adviesbureau voor jeugd- en jongerenwerk) en de Rotterdamse SP

Info bij:
Piet de Vries - diaconaal adviseur GCW