Betreft: Laat Youb ook eens lachen!

21 april 2005

Betreft: Laat Youb ook eens lachen!

Schriftelijke vragen

Rotterdam, 20 april 2005

Geacht college,

In januari is onder luid gejuich en met veel enthousiasme door Inge de Bruijn het startschot gegeven voor de campagne "5 jaar? Zwemlesjaar!".
Iedereen kent inmiddels de spotjes op TV-Rijnmond met een blije Rosa van 5 en een bedroefde Youb van 6 jaar. Alle vijfjarigen hebben dit voorjaar een uitgebreid informatiepakket op school uitgedeeld gekregen met stickers, folders, niet zo degelijke zwembandjes en een tegoedbon van € 20,- voor korting op de eerste zwemstrippenkaart.
Zoals wij hebben begrepen haakt de actie in op een landelijke bijdrage van het ministerie van OC&W. Dat brengt ons op onze eerste vraag:

1. Wat zijn de door de gemeente Rotterdam begrote kosten van deze campagne?

De campagne heeft inmiddels veel los gemaakt. Gelukkig!
Door het succes van de campagne zijn hier en daar wel knelpunten blootgelegd rond de zwembaden in Rotterdam. Het lijkt ons daarom belangrijk dat het college van B&W en dan met name de verantwoordelijke wethouders Geluk en Janssens, maatregelen nemen om zo snel mogelijk die knelpunten weg te nemen en er voor te zorgen dat nog dit jaar Youb samen met Rosa kan lachen en spartelen in het Rotterdamse zwemwater.

1. Is het college het met ons eens dat wachtlijsten zo kort mogelijk moeten zijn, om het enthousiasme dat bij kinderen door de campagne is gewekt niet in een teleurstelling te doen omslaan? En zo nee, waarom niet?
  2. Wat denkt het college dan te doen aan de wachtlijsten bij "De Wilgenring" (18-24 maanden), Afrikaanderplein (18 maanden), Zevenkampse Ring (12-18 maanden), Alexander (12 maanden) en bijna alle andere zwembaden waar een wachtlijst van rond de 6 maanden bestaat?

Niet zo kapitaalkrachtige ouders werden dit voorjaar geconfronteerd met kinderen die razend enthousiast waren om op zwemles te gaan. Niet leuk om dan als ouder te moeten zeggen: Helaas, te duur voor ons, wacht maar op schoolzwemmen.

1. Is het college het met ons eens dat het vervolg van de campagne vooral gericht moet zijn op de ouders en niet op de 5-jarigen zelf, om verdere teleurstellingen te voorkomen? En zo nee, waarom niet?
  2. Is het college het met ons eens dat de campagne verder vooral via de basisscholen moet lopen en die basisscholen geholpen moeten worden het schoolzwemmen te verbeteren zoals met het vervoer en de begeleiding van en naar het zwembad in de buurt? En zo nee, waarom niet?

Nu is er een eenmalige korting van €20,= op de totale kosten van rond € 400,= . Voor veel minima is dat een reden om met de zwemlessen te stoppen nog voor het behalen van het zwemdiploma.

1. Is het college bereid de financiële drempels voor zwemles te verlagen voor de Rotterdamse minima? Zo ja, hoe? En zo nee, waarom niet?

In het kader van ROTS en ook in het kader van de reorganisatie van S&R via de deelgemeentes, zijn opnieuw enkele zwembaden in de gevarenzone gekomen. Bezuinigingen en zelfs sluiting van enkele zwembaden dreigt. Dat helpt natuurlijk niet mee om van de zwemlescampagne een duurzaam succes te maken.

1. Welke rol speelt de gemeente bij het veiligstellen van de toekomst van het Oostelijk Zwembad, het van Maanenbad en het Zwembad IJsselmonde?

We hadden dit willen bespreken in de vergadering van de commissie Cultuur & Sport van donderdag 21 april. Die vergadering gaat niet door, daarom stellen we onze vragen nu schriftelijk. We hopen op een spoedige beantwoording en een snelle aanpak, zodat het "Sportjaar 2005" ook de geschiedenis in zal gaan als het "zwemlesjaar 2005".

In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,

Theo Cornelissen, fractievoorzitter