Armoedebestrijding kan en moet beter in Rotterdam

5 februari 2005

Armoedebestrijding kan en moet beter in Rotterdam

Rotterdam, 02 mei 2005

GroenLinks, PvdA en SP dienen voorstellen in ter verbetering van de situatie van minima.

Door landelijk beleid hebben minima en chronisch zieken het zwaar te verduren. Uit het onderzoek ‘Rond of Rood 2004’ en de ‘Minima-effectrapportage 2004’ van het Nibud blijkt dat de armoede in Rotterdam toeneemt. Toch is er ook in Rotterdam een daling in de uitgaven voor armoedebestrijding. Deels als gevolg van gewijzigde wetgeving (Wet Werk & Bijstand) waardoor de mogelijkheid om bijzondere bijstand te verstrekken aan groepen Rotterdammers voor een tv, koelkast, telefoon, etc… is afgeschaft (de duurzame gebruiksgoederenregeling).

Door de bezuinigingen en door een wel erg voorzichtige manier van begroten, blijven er sinds enkele jaren miljoenen niet bestede euro´s in de kas van de afdeling armoedebestrijding liggen. Voor 2003 is 2 miljoen niet besteed gebleven en voor 2004 is dit zelfs 7.7 miljoen euro. Dit blijkt uit recente gegevens van de dienst SoZaWe in Rotterdam.

GroenLinks, PvdA en SP zijn van mening dat dit onacceptabel is, en dat deze middelen moeten worden ingezet voor de minima en chronisch zieken.

Het huidige Rotterdamse beleid schiet tekort om de landelijke bezuinigingen, en de verhoging van allerlei lasten op te vangen. Daarom moet het budget voor armoedebestrijding voor 2005 onmiddellijk aangevuld worden met enkele miljoenen euro´s. De dekking voor deze aanvulling zou gehaald kunnen worden uit de meevaller bij het budget dat Rotterdam ter beschikking heeft voor de uitgaven voor uitkeringen (het inkomensdeel van de WWB) . De meevaller was eerder geschat op 50 miljoen, maar blijkt achteraf zelfs 63 miljoen euro te bedragen. Ook voor 2005 wordt nu al een meevaller voorzien van ruim 20 miljoen Euro. Op dit moment werken GroenLinks, PvdA, SP voorstellen uit hoe de armoedebestrijding in Rotterdam versterkt kan worden. Eind mei zullen deze voorstellen worden gepresenteerd. Als de gemeenteraad de voorstellen overneemt, kan nog voor de zomer begonnen worden de lasten voor de minima en chronisch zieken te verlichten.

voor meer informatie:

Orhan Kaya - 06-40836712