Nieuwjaarstoespraak Van Heumen

Nieuwjaarstoespraak Van Heumen

Rotterdam 21 januari 2001

SP-er Van Heumen haalt hard uit naar college -

Chris van Heumen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad heeft keihard uitgehaald naar de college partijen.

Hij deed dit in zijn nieuwjaarsrede in wijkgebouw 't Klooster aan het Afrikaanderplein. Volgens Van Heumen hebben PvdA, VVD, CDA en Groenlinks het vertrouwen in de politiek een slechte dienst bewezen. Hij refereerde daarbij aan de 'bonnetjesaffaire' en met name de manier waarop deze voor sommige bestuurders is afgewikkeld.
"Wij vonden en vinden dat elke cent die de oud-wethouders en oud-burgemeester ten onrechte hebben gedeclareerd moet worden terugbetaald, desnoods door de deurwaarder en de rechter in te schakelen", aldus de fractievoorzitter.
Verder sprak Van Heumen 'schande'van de wijze waarop de overschotten in ons land en in Rotterdam verdeeld worden. Hij zei hierover:"Het gaat goed met de BV Nederland en het gaat goed met Rotterdam. Niet voor niets sprak PvdA-wethouder Els Kuijper van een 'droombegroting'. Toch blijkt uit onderzoek dat de armoede sinds 1990 alleen maar is toegenomen. Het gaat bar slecht met duizenden Rotterdammers. Waarom weigert de PvdA om de armoede nu op te lossen"?
De fractievoorzitter nam ook op andere wijze een voorschot op de komende verkiezingen door zich beschikbaar te stellen voor het lijsttrekkerschap. Mochten de leden van de SP Chris van Heumen inderdaad aanwijzen tot lijsttrekker, dan is het de derde keer dat de SP wordt aangevoerd door Van Heumen. Onder zijn leiding groeide de SP de afgelopen jaren van 1 naar 4 zetels. Als het aan Chris van Heumen ligt wordt dit aantal bij de komende verkiezingen verdubbeld.