Uitnodiging: Politiek Café Roodkoper

25 september 2003

Uitnodiging: Politiek Café Roodkoper

waar zijn de christelijke waarden van Balkenende II?

ZAAL DE UNIE
Donderdag 25 september 2003, 20.00 uur

Nederland heeft weer een CDA-premier. Kunnen we de christelijke waarden terugvinden in het regeerakkoord van kabinet Balkenende II?
Wat zijn eigenlijk christelijke waarden? Die van het bijbelse gerechtigheidvisioen, van een betere wereld voor de armen en de onderdrukten? Of die van de bestaande orde, door God geschapen, waarin arm arm is en rijk rijk?

Daarover discussiëren Tineke Huizinga (Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie)
Coskun Cörüz (Tweede-Kamerlid voor het CDA) en ds. Taco Noorman (Laurenskerk Rotterdam) onder leiding van Netwerk-redacteur Leonard Ornstein in Politiek Café Roodkoper, bij de presentatie van de derde uitgave van het tijdschrift Roodkoper. De avond zal worden ingeleid door de hoofdredacteur van Roodkoper, de priester/dichter Huub Oosterhuis.

Roodkoper is een kwartaalblad voor cultuur, religie en politiek. Ieder seizoen verschijnen tachtig pagina's met essays en interviews over politieke culturele en religieuze onderwerpen, boekbesprekingen, poëzie en de vaste column van oud-minister Jan Pronk.

In het nieuwe nummer: Kamerlid Tineke Huizinga betoogt dat vanuit christelijke optiek gastvrijheid leidend zou moeten zijn in het vluchtelingenbeleid. 'Conservatief CDA stelt sociale christenen teleur', zegt SP-senator Ronald van Raak. Ook een essay over de rol van het christendom in de westerse samenleving en politiek. Ketter en Paus: Huub Oosterhuis en Paus Johannes Paulus II hebben in ieder geval één ding gemeen: beiden brengen dit najaar een dichtbundel uit. In Roodkoper een voorpublicatie.

Verder bekritiseert Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid de pro-Israël houding van schrijver Leon de Winter; hekelt Club van Rome-lid Wouter van Dieren het 'flitskapitaal'; kijkt Aafke Steenhuis terug op haar tijd in Chili en de nadagen van Salvador Allende en schrijft de Chileens-Amerikaanse schrijver Ariël Dorfman hoe belangrijk de I have a dream-rede van Martin Luther King was voor de verzetsstrijders in zijn land.

Datum:donderdag 25 september 2003
Plaats: Zaal de Unie, Mauritsweg 34, Rotterdam
Aanvang: 20.00 uur
Toegang: gratis
Reserveren: sterk aanbevolen, (010-) 433 35 34 (ma. t/m vr. van 11.00-17.00 uur) of E-mail
Informatie: Rotterdamse Kunststichting of (010-) 433 58 33 of E-mail

Programma is een samenwerking tussen tijdschrift Roodkoper en de Rotterdamse Kunststichting.

Download de uitnodiging als word-document of als pdf-bestand (hiervoor heb je wel de acrobat-reader nodig)
(Voor het downloaden van het PDF-document: Klik met de rechtermuisknop op de link en kies: doel opslaan als / save target as)