Oppositie houdt bijeenkomst over nieuw huurbeleid

28 januari 2005

Oppositie houdt bijeenkomst over nieuw huurbeleid

Rotterdam, 28 januari 2005

Op dinsdag 1 februari zullen PvdA, Groen Links, SP en Stadspartij een bijeenkomst houden om de gevolgen van liberalisatie van de huren voor Rotterdam te bespreken. De discussie vindt plaats van 14.00 uur tot 16.30 uur op het stadhuis van Rotterdam in kamer 7. Samen met Maaskoepel, Steunpunt Wonen, de woonbond en alle andere aanwezigen, verhuurders en huurders, zullen we de discussie voeren.

Met haar voorstel voor een nieuw huurbeleid heeft minister Dekker veel onrust veroorzaakt. Mensen dreigen hun huurbescherming te verliezen, en hebben geen zekerheid meer over de hoogte van hun huur in de komende jaren. Na 2009 zou het plafond voor maximale huurverhoging zelfs helemaal vervallen: de huurders zijn overgeleverd aan de redelijkheid van de verhuurder. Vrijwel alle nieuwbouw in Rotterdam is duurder dan de €115.000,- waarboven de huurbescherming zou wegvallen. Nieuwe huurwoningen dreigen onbereikbaar te worden voor de middenklasse die het hardste door deze plannen getroffen wordt. Wethouder Pastors juicht het beleid toe en vindt het zelfs niet ver genoeg gaan. Zijn Amsterdamse collega, wethouder Stadig, is er echter tegen en vreest segregatie als gevolg van de voorstellen.

Reden genoeg voor een grondige discussie over de plannen. Het CDA in de tweede-kamer heeft haar steun nog niet gegeven aan de plannen, waardoor een sterk signaal uit Rotterdam nog meer effect kan hebben. Graag nodigen wij u uit aanwezig te zijn bij deze bijeenkomst.

voor meer informatie:
Metin Çelik, PvdA - 06 46296925 / 010 4172105