Actie(dreiging) loont: OK-bonus onbelast!

1 maart 2001

Actie(dreiging) loont: OK-bonus onbelast!

Dit is een niet door de SP gevoerde, maar wel door de SP ondersteunde actie.

ACTIE(DREIGING) LOONT!
OK-BONUS ONBELAST!

Zo'n 1500 uitkeringsgerechtigden in Rotterdam dreigden er tot fl.60,- per maand op achteruit te gaan; de bonus, die we kregen voor vrijwilligerswerk via de OK-bank, zou belast worden.
Dit is nu van de baan!
Dreigen met een vrijwilligersstaking was al genoeg om de minister tot een wijziging in de wet te brengen, waardoor de OK-bonus een (onbelaste) onkostenvergoeding blijft.
Probleem met het belasten van de bonus was niet zozeer dat je daardoor minder bonus zou krijgen, maar wel dat die bonus meegerekend wordt bij je jaarinkomen, waardoor je bijvoorbeeld minder huursubsidie krijgt.
In sommige gevallen zou dat een inkomensachteruitgang van fl. 60,- per maand betekenen.
In de herfst van 2000 namen we met een paar OK-vrijwilligers en -medewerkers het initiatief om een actiecomité, 'Belaste bonus niet OK', op te richten.
We organiseerden een actievergadering op 24 oktober, waar zo'n 70 mensen op af kwamen, en besloten daar een vrijwilligersstaking te organiseren. Dit kwam uitgebreid in de lokale pers. Al een paar dagen later deed staatssecretaris Bos van financiën in het openbaar de toezegging dat de bonus van 1999 en 2000 niet zou meetellen voor regelingen als de huursubsidie, en dat er voor de langere termijn een oplossing zou komen. In februari kwam die oplossing er inderdaad; in feite is de oude situatie weer hersteld.
Zonder de dreiging met actie was dit waarschijnlijk niet gebeurd!
Immers, een staking had voor veel negatieve publicitiet gezorgd voor de regering. Dan zou al te duidelijk worden hoe a-sociaal dit kabinet is, als de armsten er nog op achteruit gaan, terwijl de bedrijven recordwinsten maken en de overheid bulkt van het geld.
Het had ook duidelijk gemaakt dat het belastingbeleid, ondanks alle mooie woorden, er alleen maar op gericht is de rijken nog eens extra te spekken en de armen nog armer te maken.

We hebben echter de overwinning binnen. Maar omdat er nog genoeg problemen over zijn, willen we doorgaan vrijwilligers te organiseren, in een wat vaster verband dan een actiecomité, misschien in een vrijwilligersvakbond.
Wil je hieraan meewerken? Neem dan contact op met het actiecomité, telefoonnummer 010-4 12 29 66, vraag naar Liesa of Barbara.
Of kom naar de informatie/actievergadering op 27 maart a.s.. Deze vindt plaats in Buurthuis 't Eiland,
Prins Hendrikkade 57 (de noodgebouwen op het sportveldje), om 10.00 uur.

Barbara Veger, OK-vrijwilliger, lid van actiecomité 'Belaste bonus niet OK' en bestuurslid van de SP afdeling Rotterdam