Vragen over dienst Voorzieningen Gehandicapten

1 juni 2004

Vragen over dienst Voorzieningen Gehandicapten

Zoals eerder de CDA fractie al aangaf komen er, ook bij onze fractie, heel veel klachten over de maximering van 500 zones bij het gebruik maken van Vervoer op Maat. We waren dan ook blij dat de CDA fractie het beleid van hun eigen wethouder eens kritisch onder de loep legt.

Wij willen u graag nog een voorbeeld geven van de enorme impact die deze zonemaximering op een VoM-cliënt kan hebben, om te zorgen dat u een goed beeld krijgt van deze problematiek. Maar helaas gaat het hier niet alleen over de maximering maar ook over de vaak zeer ontoegankelijke en lompe houding van medewerkers bij dienst Voorzieningen Gehandicapten. Over het functioneren van deze dienst krijgen wij wekelijks telefoontjes. De keren dat wij, op verzoek van een WVG-cliënt, hebben geprobeerd soms zeer simpele vragen beantwoord te krijgen zijn we geschrokken van de slechte service van deze dienst. Eindeloos word je doorverbonden, personeel spreekt elkaar tegen, beloftes worden niet waargemaakt en geregeld worden cliënten met weinig respect benaderd.

Zoals aangegeven een voorbeeld: Een gehandicapte mevrouw van 81 jaar is al 52 jaar getrouwd. Haar man wordt helaas dement en na hem jarenlang thuis verzorgd te hebben gebeurt wat ze altijd al vreesde: haar man moet naar een verpleegtehuis. Er is alleen een plek te vinden in een tehuis op flinke afstand van haar woning, dus mevrouw, die vanzelfsprekend elke dag haar man wil zien, reist elke dag met VoM naar het verpleegtehuis. Op het moment dat ze bedenkt dat ze onmogelijk met de 500 zones uitkomt, belt ze met Voorzieningen Gehandicapten, in het volste vertrouwen dat er iets geregeld kan worden. Zelf denkt ze daarbij aan het eenvoudig bijkopen van zones, zonodig tegen een hoger tarief. De eenvoudige reactie van de dienst is: “Dan moet u maar niet zo vaak op bezoek gaan!” Afgezien van het feit dat dit een behoorlijk kwetsende manier van doen is heeft deze medewerker van VG wel gelijk. Er zit inderdaad niets anders op voor deze mevrouw.

Een aantal vragen voor u:

1. Is het college, gezien deze en vele andere ervaringen, met ons van mening dat de zonemaximering van 500 zones afgeschaft moet worden?
  2. Wat vindt u er van dat een medewerker van dienst Voorzieningen gehandicapten zo’n opmerking maakt?

Theo Cornelissen