Vragen over rapport Ombudsman

Aan het college van B&W
en de gemeenteraad van Rotterdam

7 februari 2001

Betreft: schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording

Geacht college,

Deze week verscheen een rapport van het Bureau gemeentelijke Ombudsman. Hierin wordt de wijze waarop de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid opgaven-negatief-loon heeft verstrekt, aan de kaak gesteld.
Het betreft hier de periode tussen 1997 en 1999.
Het onderzoek en de bevindingen van gemeentelijk Ombudsman mr. M.H.J.M. van Kinderen zijn een direct gevolg van vele vragen en klachten van cliënten. Op 5 november 2000 stelde ik namens de SP-fractie al vragen over dit onderwerp.
Echter, uw beantwoording van 21 november en de uitkomst van het rapport van Bureau gemeentelijk Ombudsman, hebben mij ertoe gebracht u opnieuw een aantal vragen te stellen.

1. Bent u bekend met het rapport van het Bureau gemeentelijk Ombudsman over de opgaven negatief-loon?
Uit dit rapport wordt duidelijk dat het de dienst Sozawe niet gelukt is voor 31 december 2000 de negatief-loon opgaven over het jaar 1997 naar
de (ex-)cliënten toe te sturen. Ook is onlangs bekend geworden dat de belastingdienst niet soepel zal omgaan met te laat ingediende negatief-loon opgaven.
Daaruit volgt dat alleen bedragen boven de fl. 1000, - teruggevorderd kunnen worden.

2. Bent u bereid achteraf te erkennen dat er wel degelijk mensen gedupeerd zijn door de lakse houding van de dienst Sozawe?
De dienst wordt immers al 3 jaar door het bureau Sociaal Raadslieden Rotterdam geattendeerd op het feit dat er een opgave negatief-loon verstrekt dient te worden.

3. De gemeentelijke ombudsman heeft een aantal aanbevelingen gedaan in zijn rapport. Neemt u deze aanbevelingen over en gaat u ze op korte termijn uitvoeren?
Zo nee, welke maatregelen gaat u dan nemen om de gedupeerde mensen te compenseren?

In mijn eerste vragen heb ik al verzocht op de hoogte gehouden te worden van missers en calamiteiten bij/door de dienst Sozawe.
Ook weet u, door mijn gestelde vragen, dat de SP geïnteresseerd is in de afhandeling van deze negatief-loon problematiek. Directeur Sozawe heeft u verzekerd dat hij in dit soort gevallen zowel het college als de betrokken raadscommissie schriftelijk en tijdig zal informeren. Toch moet ik nu uit het rapport van de gemeentelijk Ombudsman opmaken dat vele
(ex-)cliënten gedupeerd zijn.

4. Waarom ben ik daar niet eerder van op de hoogte gesteld door u?

5. Kunt u toezeggen dat de leden van de commissie SAR op de hoogte gehouden worden van de aanvullende maatregelen om de gedupeerde (ex-)cliënten te compenseren en zult u deze toezegging ook nakomen?

Met vriendelijke groet, Marijke Folmer