Schriftelijke vragen zorgcentrum Valckensteyn

20 maart 2001

Schriftelijke vragen zorgcentrum Valckensteyn

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van publicaties omtrent de erbarmelijke omstandigheden rond de verzorging en huisvesting van hulpbehoevende ouderen in zorgcentrum Valckensteyn heeft de SP fractie Charlois enige vragen die zij graag op korte termijn door het DB beantwoord zou zien:

1) Is het DB op de hoogte van de ernstige situatie van de bewoners van zorgcentrum Valckensteyn die in een gebouw moeten leven met duidelijke onderhoudsgebreken zoals verrotte riolering,te kleine kamers etc. en het vertrek van de Stichting Valckesteyn waardoor mogelijk hulpbehoevende ouderen niet de zorg krijgen waarop zij recht hebben?

2) Deelt het DB de mening van de SP dat het DB en de raad van de deelgemeente Charlois niet MOGEN accepteren dat de zorg aan hulpbehoevende ouderen op een lager niveau wordt geplaatst of mogelijk zelfs wordt onthouden?

3) Welke maatregelen denkt het DB op korte termijn te nemen om de kwaliteit van de zorg aan ouderen in het zorgcentrum op het hoogst mogelijke pijl te garanderen tot de laatste bewoner is vertrokken?

4) Welke maatregelen kan het DB nemen om te waarborgen dat de ouderen uit zorgcentrum Valckensteyn met voorrang kunnen worden geplaatst in de overige zorginstellingen binnen de deelgemeente?

5) Deelt het DB de mening dat de uitlatingen van verhuurder De Nieuwe Unie,die heeft toegezegd aan de bewoners het zorgniveau te handhaven, weinig vertrouwenwekkend zijn gezien de erbarmelijke staat van onderhoud van het huidige pand.

6) Deelt het DB de mening dat De Nieuwe Unie als verhuurder niet gekwalificeerd is tot het verlenen van zorg en dit mogelijk zal doen via "zorgpakketten" welke zij al eerder aan bewoners heeft proberen te slijten en waarvan bekend is dat deze pakketten veel geld kosten maar weinig kwaliteit opleveren, en is het DB van plan om deze uitverkoop van de beschaving te accepteren?

7) Is het DB bereid erop toe te zien, of zonodig te bewerkstelligen dat de verhuurder De Nieuwe Unie,(welke door haar achterstallig onderhoud aan het gebouw de hoofdverantwoordelijke genoemd mag worden voor het gedwongen vertrek van vele hulpbehoevende ouderen), ALLE kosten verbonden aan de gedwongen overplaatsing van bewoners in andere zorginstellingen volledig vergoed?

De beantwoording van deze vragen ziet de SP-fractie met spanning en zo spoedig mogelijk tegemoet.

Met vriendelijke groet, Cees Bakker, Fractievoorzitter SP fractie Charlois.

Zie ook Archief Persberichten