6 februari 2001

Nieuws Archief

6-2-2001
Interpellatie debat over de Chloortreinen opnieuw aangevraagd.

SP gemeenteraadslid Mathijs Spaas heeft voor de tweede maal een interpellatieverzoek gedaan om de raad een uitspraak te laten doen over de onwenselijkheid van het massale chloortransport door Rotterdam.
Als het gehonoreerd wordt, dan interpelleerd hij op 8 februari, zodat de uitspraak van de raad meegenomen kan worden bij de hoorzitting van de vaste Tweede-Kamercommissie van VROM in Den Haag.
De eerdere interpellatie op 25 januari was weliswaar gehonoreerd, maar daar heeft de SP fractie formeel geen gebruik van gemaakt omdat de zaak eerst in de commissie Buitenruimte en Milieu aan de orde gesteld kon worden.
Het college heeft daar duidelijk gemaakt niet van plan te zijn tijdens de hoorzitting krachtdadig naar voren te brengen namens de gemeente Rotterdam, dat het massale chloortransport door Akzo-Nobel ongewenst is en tot nul afgebouwd dient te worden.
Tijdens de raadsvergadering van 8 februari zal Mathijs Spaas de raad om zijn mening vragen met een motie, opdat Els Kuiper, wethouder milieu en loco-burgemeester van Rotterdam, voldoende steun krijgt om bij de hoorzitting van de Tweede Kamercommissie te verklaren dat de gemeente Rotterdam van het Chloortransport af wilt.