10-Puntenplan

18 januari 2005

10-Puntenplan

Aan de directies en besturen van de woningbouwbedrijven WBR, WoonbronMaasoevers, Com.Wonen, Woningstichting Eendracht, Garantie Instituut, Goede Woning, Woningbouwvereniging Hoek van Holland, Maasanker, De Nieuwe Unie, PWS Rotterdam, Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam, Vestia, Van der Vorm Vastgoed, Steunpunt Wonen, Maasdelta, Onze Woning, Humanitas Huisvesting, Stadswonen, Wooncompas

Rotterdam, 18 januari 2005

Geachte mevrouw, mijnheer,

Op 12 januari hebben de directeuren van achttien door het land verspreide corporaties onder de titel ‘De andere beweging’ een alternatief gepresenteerd voor de huurplannen van VROM-minister Dekker. In een 10-puntenplan presenteren de directeuren een genuanceerde kijk op de kabinetsplannen, en alternatieven die naar de mening van de SP een duidelijke verbetering betekenen ten opzichte van het kabinetsbeleid.
Van belang is, dat het woonwaarderingsstelsel gemoderniseerd wordt en de woningproductie fors omhoog gaat – zoals ook Dekker wil - , maar dat daarbij de huurontwikkeling gematigd blijft en het huidige huurliberalisatiebeleid niet verandert.

Kort samengevat omvat het 10-puntenplan de volgende voorstellen:

·

De voorgenomen aanpassing per 1 juli 2006 van het woningwaarderingsstelsel, waarbij punten voor woonvorm en woonomgeving worden vervangen door een percentage van de WOZ-waarde, gaat door.
· De staffels voor de huurverhoging worden per 1 juli 2005 versimpeld. Woningen met een huur onder 75 procent van de maximale huurprijs, kunnen een huurstijging krijgen van maximaal de inflatie + 2 procent. Voor andere woningen is de maximale huurstijging de inflatie van het voorafgaande jaar.
· Woningen met een huur onder 200 euro én onder 50 procent van de maximale huurprijs, kunnen een hogere huurstijging krijgen, maar maximaal 25 euro.
· De huursom bij corporaties mag per 1 juli 2005 stijgen met maximaal de inflatie plus 0,8 procent.
· Het huidige liberalisatiebeleid blijft ongewijzigd. Zittende huurders kunnen niet worden ‘geliberaliseerd’.
· De woningbouwproductie wordt fors verhoogd, conform Dekkers wens.
· Woningcorporaties nemen de 250 miljoen bezuinigingen op de huursubsidie voor hun rekening, mits het geld besteed wordt aan de stedelijke vernieuwing (ISV-budget).
· De bijdrage van de corporaties wordt juridisch mogelijk gemaakt via een bestemmingsheffing.
· Er komt een integrale studie naar een nieuwe grondslag voor de financiële ondersteuning door de overheid in de kosten van het wonen, zowel in de huur- als de koopsector. Het doel is een gelijkere behandeling van huurders en eigenaar-bewoners. Deze studie en de daarop gebaseerde beleidsvoorstellen moeten eind 2007 klaar zijn.
· Eventuele verdere modernisering en liberalisering van het huurbeleid in 2008 is afhankelijk van de uitkomsten van deze studie. Bijkomende voorwaarde voor eventuele verdere liberalisatie is dat het woningtekort in de betreffende regio’s onder de 1 procent ligt.

Tot de corporaties die het 10-puntenplan hebben ondertekend, behoort ook Vestia. Mijn verzoek aan u is het voorbeeld van Vestia te volgen. De parlementaire behandeling van de plannen van minister Dekker is onlangs opgeschort, waardoor er nu de tijd is de plannen van uw collega’s te bestuderen en publiekelijk te onderschrijven.

Naar mijn mening hebt ook u –als belangrijke partij in de sociale volkshuisvesting - de morele plicht er alles aan te doen om te voorkomen dat de huursector verder wordt uitgekleed. Zeker nu de voorstellen nog onderwerp van parlementaire discussie zijn, en er realistische alternatieven voorhanden zijn, zouden uw huurders op uw inzet moeten kunnen rekenen. Woningcorporaties ontlenen hun bestaansrecht naar de mening van mijn partij aan het opkomen voor de belangen van hun huurders. Zonder initiatieven op dat terrein verdwijnt immers het verschil met commerciële verhuurders. Vandaar mijn verzoek aan u om zich achter het 10-puntenplan van de achttien corporaties te scharen. Bent u daar niet toe bereid, dan zou ik graag van u vernemen waarom niet.

In afwachting van uw antwoord,

Hoogachtend,
Theo Cornelissen (fractievoorzitter SP Rotterdam)