Rabobankdirecteur krijgt manifest tegen wapenhandel aangeboden

16 december 2004

Rabobankdirecteur krijgt manifest tegen wapenhandel aangeboden

Rotterdam, 16 decemberi 2004

>SP-raadslid Theo Cornelissen heeft vandaag Henk van Vliet, directeur van de Rabobank in Rotterdam, een manifest aangeboden tegen de betrokkenheid van de bank bij

wapenhandel in Indonesië. Ook op veel andere plaatsen in het land wordt vandaag geprotesteerd tegen het verlenen van krediet door Rabobank en ING voor het bouwen van oorlogsschepen.

Theo Cornelissen: "Indonesië is een land waar veel gewapende conflicten zijn en waar het leger veel invloed heeft. Deze schepen kosten 500 miljoen euro, een gigantisch bedrag. De bevolking heeft veel meer behoefte aan goed onderwijs dan aan oorlogsschepen. De Nederlandse regering en bedrijven moeten daarom niet meewerken aan deze wapenhandel."

Directeur Van Vliet zegde toe de kwestie aan te kaarten bij de Raad van Bestuur van de landelijke Rabobank Groep. De Campagne tegen de Wapenhandel zal de komende maanden druk blijven uitoefenen op de regering en de banken om de levering stop te zetten.

Ook in Alexander werd geprotesteerd tegen de betrokkenheid van de Rabobank bij wapenhandel. SP-deelraadslid Geertje Boekhoudt bood daar hetzelfde manifest aan de bankdirecteur aan.

Zie ook: www.stopwapenhandel.org