Schriftelijke vragen

Rotterdam, 14 juni 2004

Betreft: Organisatie euroverkiezingen in Rotterdam

Geacht college,

Wat ons betreft zijn de verkiezingen voor het Europese parlement ‘best wel’ goed verlopen maar dat gold niet voor alle Rotterdammers.

Twee voorbeelden: Een invalide mevrouw, die zich buiten voortbeweegt in een elektrische rolstoel moest altijd stemmen in het stembureau aan de Krabbedijkestraat. Dit jaar werd ze daar weggezonden omdat haar stembureau, nummer 443, verplaatst was naar de Wemeldingestraat. Daar aangekomen bleek het stembureau voor haar niet toegankelijk. Een te smalle gang en diverse drempels belemmerden haar te stemmen. Toen ze haar beklag deed bij de voorzitter van het stembureau zei hij haar dat hij proces-verbaal op zou maken maar ‘dat hij al wist dat daar niets mee zou worden gedaan’. Uiteindelijk heeft ze ook nog de gemeente gebeld en daar kreeg ze verontschuldigingen aangeboden en werd haar verteld dat het elke keer weer moeilijk is om stembureaus te vinden die voor iedereen toegankelijk zijn. Ze heeft toen haar stemkaart verscheurd.

Ook zijn er dan weer mensen die helemaal geen stemkaart krijgen; een mevrouw uit Carnisse, wonende aan de Lepelaarssingel, kwam er een dag voor de verkiezingen achter dat ze haar stemkaart nog niet had. Bij navraag in de buurt merkte ze dat ze bepaald de enige niet was. Ze heeft toen de gemeente gebeld en die vertelden haar dat ze heel veel klachten hadden gekregen en dat dit waarschijnlijk kwam doordat ze de verspreiding van die stemkaarten deze keer uitbesteed hadden aan een Limburgs bedrijf. Het is gelukkig goed gekomen want de ambtnaar heeft gezorgd dat ze alsnog, 10 juni om 15.30 uur, per reguliere post, een stemkaart kreeg. Toch vraagt zij zich, met ons, nu af of er meer Rotterdammers op deze manier gedupeerd zijn.

Onze vragen:
1 Wordt er inderdaad niets gedaan met klachten en daar uit voortvloeiende procesverbalen over slechte toegankelijkheid van stembureaus?
2 Is er in de buurt van de Krabbedijke- en Wemeldingestraat echte geen beter toegankelijke locatie voor een stembureau?
3 Waarom hebt u de verspreiding van de Rotterdamse stemkaarten uitbesteed aan een Limburgs bedrijf?
4 Hoeveel Rotterdammers hebben niet kunnen stemmen omdat ze hun stemkaart niet hebben gekregen?
5 Welke maatregelen gaat u nemen om te zorgen dat het bij de volgende verkiezingen ”best wel” beter gaat?

Theo Cornelissen
Fractievoorzitter SP