Openbare avond sloopplannen Nieuw Crooswijk

13 mei 2004

Openbare avond sloopplannen Nieuw Crooswijk

Het bewonerscomité Klein Trapezium organiseert op 17 mei in samenwerking met de SP een openbare avond over de sloopplannen in Nieuw Crooswijk. In het woonblok Klein Trapezium, die volgens de plannen van de gemeente in 2006 als eerste tegen de grond gaat, verspreidde het bewonerscomité een nieuwsbrief om de bewoners van de plannen op de hoogte te stellen.

Onder andere ex-Kamerlid Remi Poppe en gemeenteraadslid Theo Cornelissen leggen uit waarom deze

Datum: 17 mei, 19.30
Locatie: wijkgebouw De Tamboer, Pijperstraat 37
Toegang gratis.

Lees ook:
SP doet eigen onderzoek naar woningen Nieuw Crooswijk

Nieuwsbrief Klein Trapezium

11 mei 2004

Slopen is bezopen!

Dit is de eerste nieuwsbrief van het bewonerscomité Klein Trapezium. Klein Trapezium is het blok aan de Nieuw Crooswijkseweg, Boezemlaan en Paradijslaan. Het eerste blok dat volgens het masterplan Nieuw Crooswijk in 2006 gesloopt moet worden, om plaats te maken voor dure koopwoningen.

Wij wonen in Klein Trapezium naar ons zin en de woningen zijn pas 14 jaar geleden goed geroneveerd. Daarom zijn we tegen de sloopplannen en hebben we het bewonerscomité “Klein Trapezium” opgericht. Wij laten ons niet wegjagen uit onze woningen - niet door het WBR, niet door deelgemeente Kralingen-Crooswijk en niet door de Coolsingel!

Inmiddels hebben wij gemerkt dat veel meer bewoners in de buurt tegen de sloop zijn. In deze nieuwsbrief leest u daarom alles over de plannen van de gemeente én over wat ú kunt doen om de plannen tegen te houden.

Wat is er nou allemaal aan de hand?

Sinds de zomer van 2003 is het Woning Bedrijf Rotterdam, samen met de bouwbedrijven Proper-Stok en ERA bouw, in opdracht van de deelgemeente en gemeente bezig met een ‘stedenbouwkundig plan’ voor Nieuw Crooswijk. Ze willen in Nieuw Crooswijk 1800 woningen slopen en 1775 duurdere woningen terug bouwen. Nieuwe woningen betekenen nieuwe bewoners - en als je naar de plannen kijkt, vooral nieuwe bewoners met meer geld.

In juli moeten de deelgemeente en de gemeenteraad toestemming geven voor het sloopplan. Als de gemeente akkoord is gegaan willen de bedrijven al snel aan de slag: al in 2006 gaan dan de eerste huizen tegen de grond.

De plannen staan nog niet vast: doe nog geen toezeggingen!

In een aantal wijken, waaronder Klein Trapezium, is het WBR al langsgeweest om te praten over verhuizen. Maar de sloopplannen zijn nog helemaal niet zeker. Zelfs wat na de sloop precies terug komt, weten de bouwbedrijven nog niet.

Pas dus op met het ondertekenen van papieren. Vraag nog geen woonpas aan en ga nog niet akkoord met een sloop-urgentie. Want hoe meer mensen nu al hun handtekening zetten, hoe groter de kans is dat de sloop door gaat! Door uw handtekening te zetten, laat u het WBR weten dat u instemt met hun plannen!

Zó wil het WBR de sloop aanpakken...

• Fase A (sloop gepland in 2006): Klein Trapezium - het kopje van de Paradijslaan, een gedeelte Boezemlaan en Crooswijkseweg.
  • Fase B (gepland in 2007: Paradijslaan tot aan de 2 e van Zoelenstraat, het blok Wandeloordstraat-2 e Reserve Boezemstraat en een gedeelte van de blokken hier omheen.
  • Fase B, deel 2 (2008): het blok tussen de 2 e van Zoelenstraat en de Paradijslaan, en een aantal blokken rond de Wandeloordstraat. De nieuwbouw in de Rusthoflaan blijft waarschijnlijk staan.
  • Fase C (2010-2011): het stuk tegenover de nieuwbouw in de Rusthoflaan, de hoek Kerkhofstraat/Kerkhoflaan. Het stuk Paradijslaan waar de oude fabriek staat blijft staan.
  • Fase D (2011): hoek van de Crooswijksebocht.
  • Fase E (2012): Schutterskwartier, het Exercitiegebied en de Rakstraat.
  • Fase F (2014-2015): de rest van de Paradijslaan, inclusief de Rusthoflaan waar de winkels zitten, het blok Paradijslaan-Rusthoflaan-Crooswijkseweg-Couwaelstraat en het blokje Couwaelstraat-Crooswijkseweg-Paradijslaan.

Onderzoek bouwteam: met Klein Trapezium is niks mis!

Met hulp van de SP is in Klein Trapezium een bouwtechnisch onderzoek gedaan, waarbij ook de sociale aspecten zijn meegenomen. De conclusies van het SP-bouwteam zijn duidelijk. Klein Trapezium kenmerkt zich door een sterke sociale cohesie. De buurtbewoners komen voor elkaar op en helpen elkaar waar nodig. Jong én oud hebben een plek gevonden in de buurt. Bij de voorgestelde sloopplannen wordt totaal geen rekening gehouden met de sociale cohesie, die voor de buurt zo belangrijk is.

Het bouwteam kwam er ook achter dat het helemaal niet zo slecht gesteld is met de kwaliteit van de woningen. De renovatie van 14 jaar geleden heeft ervoor gezorgd dat de huizen - op een paar kleine gebreken na - in prima staat zijn. Zelfs zonder aanpassingen kunnen de huizen nog tientallen jaren mee. En waar wel iets met de huizen aan de hand is, zou het WBR dat eenvoudig kunnen verhelpen.
Goede redenen om tégen de sloop van Nieuw Crooswijk te zijn!

Hoe helpt ú mee de sloop tegen te houden?

• Kom naar de informatie-avond op maandag 17 mei. Lees hieronder meer.
  • Hang de poster aan de achterkant van deze nieuwsbrief voor uw raam, om te laten zien dat u slopen ook bezopen vindt. U kunt ook extra posters bestellen voor vrienden en familie.
  • Hebt u vragen of wilt u meedoen met het actiecomité? Bel ons dan!

Uitnodiging

Op maandag 17 mei vanaf 19.30 uur organiseert bewonerscomité Klein Trapezium in samenwerking met de SP een openbare avond in wijkhuis de Tamboer. Ex-Kamerlid Remi Poppe en Rotterdams gemeenteraadslid Theo Cornelissen leggen uit waarom deze sloopplannen van tafel moeten. Wilt u weten waar het écht om gaat bij de gemeenteplannen, een woninginspectie door een bouwkundige aanvragen of meepraten en meedoen met het actiecomité en zelf aan de slag in uw wijk? Dan zien we u graag op 17 mei!

Plaats: Wijkhuis de Tamboer, Pijperstraat 37
Datum: maandag 17 mei, 19 .30 uur
Toegang: gratis

Vragen? Meer informatie?