SP betreurt opblazen coalitie Feijenoord door de PvdA

21 april 2004

SP betreurt opblazen coalitie Feijenoord door de PvdA

Dinsdag 20 april heeft de fractie van de PvdA in de deelgemeente Feijenoord haar vertrouwen in de coalitie met Groen Links en de SP opgezegd. De SP betreurt dat zeer.
Voorjaar 2003 had de PvdA haar vorige coalitiepartner CDA aan de kant gezet. Na uitgebreide onderhandelingen in de zomer werd er dit najaar een gedegen coalitieakkoord ondertekend door de drie progressieve partijen.
Tot gisteren verklaarden alle fracties van de coalitie dat ze dit akkoord het beste vinden voor de belangen van de inwoners van Feijenoord.

Helaas moeten we constateren dat de dagelijks bestuurders van de PvdA nooit van plan zijn geweest het coalitieakkoord uit te voeren. Deelraadsvoorzitter Johan Henderson heeft op geen enkele wijze laten zien dat hij het akkoord serieus nam. Misschien is het ook teveel gevraagd om een politicus tot een andere bestuursstijl te bewegen als die politicus sinds jaar en dag gewend is dat iedereen in zijn omgeving ja en amen knikt op elk van zijn voorstellen. Aanschuiven en bij voorbaat jaknikken was niet de intentie van het inhoudelijk uitstekende coalitieakkoord dat PvdA, Groen Links en SP dit najaar tekenden.
De PvdA blaast de coalitie op omdat zij denkt dat de SP niet tot haar vorm van collegiaal bestuur in staat is.

Voor de SP betekent collegiaal bestuur iets anders dan standpunten zonder argumenten van tafel vegen. Het moet wel degelijk verschil maken welke partij bij de PvdA is aangeschoven. De SP is niet opgericht om slechts te applaudisseren bij elk voorstel van de PvdA voorzitter. Als de SP deelneemt aan een coalitie, dan moet dat gevolgen hebben voor het beleid. Voor de SP staan de belangen van de inwoners van Feijenoord voorop en komen partijpolitieke zaken op de laatste plaats. Helaas hebben we moeten constateren dat voor de PvdA de zaken omgekeerd liggen.

Het al dan niet bebouwen van het Polderplein in Hillesluis werd de directe aanleiding tot de breuk. Het is het enige plein in die buurt. De bewoners willen het niet volbouwen. De scholen op het plein willen hun speelruimte niet kwijt. Voor een meerderheid in de deelraad hoeft die nieuwbouw allang niet meer. Het plan is vijftien jaar geleden door iemand bedacht en niemand weet meer waarom. De SP en haar dagelijks bestuurder van Grunsven, die verantwoordelijk is voor de wijk Hillesluis, wilden het bouwplan dus opnieuw ter discussie stellen. Maar om voor de SP volstrekt onduidelijke redenen willen de DB-ers van de PvdA het plein toch volbouwen. Honderden bezwaarschriften, verontruste schoolhoofden, een groot deel van de Raad, en van Grunsven die zich had voorgenomen nooit in haar leven bewoners te pesten: niets telt voor de PvdA. “Besluit is besluit” blijkt een onwrikbare PvdA-opvatting.

Naast de inhoudelijke meningsverschillen over het Polderplein, waren er meer zoals het ontvangen van een delegatie van het stadhuis, de bevoegdheden van een portefeuille houder, het recht van een bestuurder om contact op te nemen met een deelraadscommissie, het publiceren van vertrouwelijke notulen, het verbieden van een afscheidsetentje met ambtenaren, het op slinkse wijze afzeggen van afspraken met het Marconiplein…..enzovoorts
Elke inhoudelijke discussie wordt daarbij ontlopen.
Vorige week schond Johan Henderson bijvoorbeeld de afspraken door van Grunsven als portefeuille houder Hillesluis niet uit te nodigen bij bijeenkomsten met winkeliers uit Hillesluis.
Dinsdagochtend heeft hij als voorzitter van het DB te kennen gegeven dat hij niet meer met van Grunsven in het dagelijks bestuur wil werken. Hij probeerde haar de toegang tot de vergadering van het dagelijks bestuur te ontzeggen. Het tweede deel van de vergadering, het afstemmende deel werd op een geheime locatie zonder haar gehouden. Van Grunsven opperde, dat niet het dagelijks bestuur maar de deelgemeente raad bevoegd is om bestuurders te benoemen of af te zetten. Henderson antwoordde met de opmerking “wij gaan over de taakverdeling en we ontheffen je van al je taken”.

Toen deze winter de eerste problemen binnen het Dagelijks Bestuur (DB) optraden heeft de SP steeds aangedrongen op een discussie tussen de drie deelraadsfracties. Voorzitter Johan Henderson heeft een discussie met de gekozen deelraadsleden steeds afgewezen. Elk verschil van mening binnen het DB werd systematisch opgelost door stemming, waarbij de SP-bestuurder vanzelfsprekend alleen kwam te staan tegenover de drie PvdA-bestuurders.

Toen in maart eindelijk een gesprek tussen de coalitiepartijen en het DB werd toegestaan door de deelraadsvoorzitter, werd in dat gesprek besloten om te komen tot nieuwe werkafspraken na een grondige analyse van de verschillen. Daarvoor zou een ervaren buitenstaander als procesbegeleider worden ingeschakeld.
In maart is er bemiddeld en geanalyseerd door die deskundige buitenstaander. Na een opsomming van de gerezen problemen wordt een ‘thans onwerkbare situatie’ geconstateerd. Ook wordt in het eindrapport over ‘eventuele personele maatregelen’ gesproken. Alle drie de linkse fracties wilden het rapport als basis gebruiken om te komen tot heldere afspraken. Ook de SP erkende dat zij in het proces af en toe een fout had gemaakt. Maar Johan Henderson accepteerde het rapport niet en daarmee verviel een belangrijke voorwaarde om te komen tot werkbare afspraken.
In plaats van een gesprek over nieuwe afspraken kondigde Henderson dinsdagavond zijn vertrek aan en de PvdA steunde unaniem een motie van oppositiepartij VVD om het hele dagelijks bestuur naar huis te sturen. Coalitiepartner Groen Links nam niet aan de stemming deel en zo stond de SP alleen in de verdediging van het coalitieakkoord.

De bewoners rond het Polderplein en in Hillesluis verdienen beter. In Feijenoord is veel te doen, liefst samen met betrokken bewoners. De PvdA van Henderson blokkeert dat nu .
Door de PvdA-steun aan de VVD-motie is nu het hele DB demissionair. Onduidelijk is of nu de VVD, het CDA of opnieuw de PvdA het initiatief gaat nemen om te komen tot een nieuwe coalitie.
De SP blijft bereid een nieuwe coalitie te vormen met elke partij die de belangen van de bewoners van Feijenoord voorop stelt.

Terug naar Nieuws Feijenoord