7 april 2004

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 7 april 2004

I/D banen Sportstimulering

Onlangs bezocht de SP fractie werknemers van Sportstimulering binnen de deelgemeente Overschie gevestigd in het gebouw van Zwembad Overschie. Sportstimulering is een onderdeel van de dienst Sport en Recreatie. Sportstimulering bestaat uit Schoolsport, het op en na school kennis maken met sport, Buurtsport met o.a. 55+ activiteiten maar ook pleinsport en vakantieactiviteiten en Verenigingsport waarbij men bijvoorbeeld ondersteuning geeft bij het onderhoud van accommodaties maar ook verantwoordelijk is voor de sportpas (goedkoop sporten). Sportstimulering richt zich vooral op kinderen vanaf 6 jaar tot met jongeren van boven de16.

Een belangrijk onderdeel van Sportstimulering bestaat uit werknemers met een ID baan, zoals de assistent sportleiders. Deze assistent sportleiders hebben een direct en langdurig contact met de jeugd uit de buurt en vervullen een zeer belangrijke rol in de wijk. Zij kennen jongeren bij hun naam, zij weten jongeren te motiveren en aan het sporten te krijgen.

Enkele vragen voor u:

1. Het betreft hier 80 ID banen, vooral assistent sportleiders maar ook serviceteam (onderhoud) medewerkers. Hoeveel belang hecht u aan het behoud van deze banen?
  2. Vindt u ook dat de projecten van Sportstimulering de veiligheid in de stad dienen en er voor zorgen dat jongeren zinvol bezig zijn en dus geen overlast veroorzaken op scholen en buurten?
  3. Hoe kan het dat er nog zo veel onzekerheid bestaat over enthousiaste werknemers, die twee of drie jaar in dienst zijn geweest bij Sportstimulering en vertrouwd zijn geraakt met de jongeren in de buurten en op de scholen en na veel bijscholing volgroeid zijn tot volwaardige professionals? Wanneer stelt de gemeente financiën beschikbaar om het traject dat was ingezet af te maken?
  4. Hoe kunnen de vaste medewerkers van Sportstimulering een gemeentelijk project zoals het Jeugdplan uitvoeren als er in de toekomst geen personeel is, de huidige ID werknemers, dat het plan in de uitvoering ondersteunt? Hoe wordt dit beleid afgestemd met de deelgemeente?

Theo Cornelissen
Fractievoorzitter SP