Deelgemeente Noord komt directie SWN niet tegemoet

8 april 2004

Deelgemeente Noord komt directie SWN niet tegemoet

Rotterdam, 8 april 2004

In een raadsvergadering is door de meerderheid van de raad besloten de stichting Welzijn Noord (SWN) niet tegemoet te komen bij de gerezen financiële problemen. De coalitiepartijen VVD, PvdA en GL hebben meer achter gesloten deuren gepraat, dan aan het openbare debat deelgenomen. SP-deelraadslid Mathijs Spaas: “Het geduld van de betrokkenen in de raadszaal werd wel heel erg op de proef gesteld, door herhaaldelijke schorsingen en het zich afzonderen van de coalitie. Het vermoeden is dat het bestuur aan de coalitie heeft voorgelegd ermee te stoppen wanneer de benodigde middelen wel aan de SWN zouden worden toegekend. In het openbare debat is het niet met zoveel woorden uitgesproken, maar de gezichten van het bestuur en de coalitieleden sprak boekdelen. De coalitie is gezwicht voor de machtsvraag.”

Twee weken geleden lag het voorstel nog voor om de SWN een ton te geven om de ontslagprocedure van 22 medewerkers in te kunnen zetten. Spaas: “Natuurlijk, geef je geen geld voor het ontslaan van medewerkers. Want dat is de inzet van de directie van SWN op aanwijzen van de deelgemeente. De echte fout die gemaakt is, ligt bij de bezuinigingen, waar de meerderheid van de raad voor koos bij de afgelopen begrotingsbehandeling. De bezuiniging moest plaatsvinden op ouderenwerk, niet op jeugd, bewonersparticipatie en veiligheid. En nu zien we de consequenties: er gaat meer kapot dan ons lief is – het snijdt in zaken waar de politiek de mond vol van heeft: participatie, integratie en emancipatie van verschillende bevolkingsgroepen in onze samenleving. Het ondermijnt wel de participatie van onze inwoners, de opvoedingsondersteuning en ouderbegeleiding… Het op zijn beloop laten, betekent dat het netwerk waarmee duizenden inwoners van Noord worden bereikt, afgebroken wordt.

"Of het nu gaat om het klaverjassen van een paar mensen, of de begeleiding van ouders bij de opvoeding van hun kinderen – de kans bestaat nu dat we tientallen jaren aan werk onder onze inwoners om dit allemaal op te bouwen, weggooien.
Als we hier minder geld hebben voor sociaal cultureel werk, dan komt dat doordat we minder geld krijgen van de Coolsingel, die kampt met de bezuiniging van Den Haag. De vraag is vervolgens of we dit allemaal laten gebeuren, en de maar de andere kant op kijken. Daarom heb ik ook gesteld: als we als deelgemeente de broek niet kunnen ophouden, dan moet we naar de Coolsingel. Laten we wel wezen: ook in andere deelgemeenten zoals Charlois en Feyenoord kampen ze met dezelfde problemen door de bezuinigingen. En ik ben ook niet beroerd om met gemeenteraad en bestuur naar Den Haag op te trekken. Als het sociaal cultureel werk ons zo aan het hart gaat, omdat het essentieel is voor een zorgzame samenleving, dan moeten we het geld ervoor halen waar het zit.”

In de raadsvergadering van 8 april haalde een amendement om de benodigde subsidie alsnog toe te kennen het niet – wel is er een motie van de SP unaniem door de raad aangenomen, om – als het er echt op aankomt – de uitvoerende medewerkers van SWN, een ander onderkomen te geven opdat het uitvoerende sociaal culturele werk zoveel mogelijk behouden blijft.

Motie voortbestaan uitvoerend sociaal cultureel werk

De raad van deelgemeente Noord in vergadering bijeen op 8 april 2004 ter bespreking van het voorstel over het subsidieverzoek van de SWN

Overwegende dat
• het uitvoerende werk van de SWN van uitermate groot belang is voor een zorgzame samenleving in de deelgemeente, en voor de participatie, integratie en emancipatie van veel inwoners van Noord;
• de dagelijks bestuurder Welzijn een mogelijk faillissement van SWN niet uitsluit na honoreren van het gevraagde subsidieverzoek;

Spreekt als haar mening uit dat
• het uitvoerende sociaal culturele werk en de opgebouwde netwerken van de gebruikers behouden moeten blijven;

Verzoekt het dagelijks bestuur
• om het uiterste te verrichten om de medewerkers van SWN met een uitvoerende baan en afdoende directe begeleiding te behouden (eventueel door hen bij andere organisatie(s) of instelling(en) onder te brengen).

En gaat over tot de orde van de dag.

Mathijs Spaas, SP-raadslid deelgemeente Noord