Eerste politiek café SP Rotterdam groot succes

24 maart 2004

Eerste politiek café SP Rotterdam groot succes

Op donderdag 18 maart organiseerde de SP Rotterdam de eerste aflevering van haar politiek café. De avond werd gehouden in Club Math in Delfshaven en had als thema 'De bezetting van Irak'. Hans van Heijningen, fractiemedewerker van de SP in Den Haag, ging in debat met Dick van Hof, ex-voorzitter van de JOVD Rotterdam.

Voor de pauze gaven de sprekers een korte inleiding van hun standpunt: na de pauze was het woord aan het publiek. Aan de hand van stellingen gingen de circa 50 aanwezigen in discussie met de sprekers.

De stellingen die aan bod kwamen:

1. "De bezetting van Irak staat de vorming van een democratisch Irak in de weg. De troepen (inclusief de Nederlandse troepen) moeten zo snel mogelijk teruggetrokken worden."
  2. "De bevolking van Irak heeft net als ieder ander volk recht op zelfbeschikking. Ook als de meerderheid van de Irakezen - in een democratisch proces - zou kiezen voor een islamitische staat of voor het opsplitsen van het land, moet dat door de internationale gemeenschap gerespecteerd worden."
  3. "De interventie-macht van de VS en andere landen (w.o. Nederland) zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er een democratisch proces, op westerse leest geschoeid, tot stand komt. De Irakezen slaagden er niet in om op eigen kracht van Saddam Hussein af te komen. Zonder politieke en militaire druk van de VS zullen ze het ook de komende jaren niet redden."

Gemist? Volgende maand is er weer een politiek café! Houd deze website in de gaten voor data en onderwerpen.