SP presenteert zwartboek bezuinigingen openbaar vervoer

2 februari 2004

SP presenteert zwartboek bezuinigingen openbaar vervoer

“Goed, veilig en betaalbaar OV in Rotterdam is mogelijk!”

Op woensdag 4 februari om 15.00 uur biedt de Rotterdamse SP de stadsregio een zwartboek aan over de bezuinigingen op het openbaar vervoer. De afgelopen weken heeft de SP contact gehad met diverse bewonersorganisaties.
Daarnaast zijn ongeveer 425 reizigers geënquêteerd over wat voor hen de gevolgen zijn van de rijtijdenverkorting, die op 1 maart aanstaande ingaat.

Uit het zwartboek blijkt dat vooral mensen die vroeg en laat werken, mensen die willen uitgaan en vrienden bezoeken, en minder mobiele ouderen de dupe worden van het inkorten van de dienstregeling. Diverse ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en winkelcentra worden slechter bereikbaar. Horeca Nederland en grote uitgaansgelegenheden als de Doelen en het nieuwe Luxor-theater luidden onlangs de noodklok: de nieuwe dienstregeling zal funeste gevolgen hebben voor het culturele leven en het uitgaansleven in Rotterdam.

Kevin Levie van de SP Rotterdam:
“We moeten in Rotterdam streven naar een goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer. Met de huidige bezuinigingen zijn we hard op weg naar het tegenovergestelde. Rotterdam krijgt straks het niveau van het openbaar vervoer van een klein dorp, in plaats van dat van een wereldstad. Beter openbaar vervoer is wel degelijk mogelijk – het Rijk, de stadsregio en de gemeente leggen alleen hun prioriteiten verkeerd.”

Het zwartboek wordt woensdag door SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen aangeboden aan de verantwoordelijken: voorzitter van de stadsregio Ivo Opstelten en vervoerswethouder Stefan Hulman. Om te voorkomen dat het zwartboek in een la wordt weggemoffeld, krijgt de stadsregio een exemplaar op A1-formaat. De SP zal zich bij het aanbieden onder meer uitspreken tegen prestigeprojecten als RandstadRail en TramPlus, als deze ten koste gaan van het tram- en busnet in de oude wijken. Ook investeringen in een duur en prestigieus Centraal Station en in uitbreiding van het wegennet gaan ten koste van het behouden en verbeteren van het bestaande openbaar vervoer, denkt de partij.

Meer informatie:
Kevin Levie, (06-) 48 19 76 68, E-mail
Theo Cornelissen, (06-) 20 43 01 96, E-mail

Het zwartboek wordt woensdag om 15.00 uur in de Raadszaal aan de regioraad aangeboden.Vanaf woensdag is het zwartboek te vinden op de Rotterdamse site