Wijkgebouw Middelland met sluiting bedreigd

27 januari 2004

Wijkgebouw Middelland met sluiting bedreigd

Onlangs gingen we op bezoek bij het Wijkgebouw Middelland, dit op verzoek van een huurder (schilder en tekenclub A72) van het met sluiting bedreigde pand. We spraken met de locatiemanger, de klustermanager en de huurder.
Wijkgebouw Middelland wordt door Sport en Recreatie (SenR) beheerd in opdracht van de deelgemeente. Het pand is een aantal verdiepingen hoog, heeft een buitenplaats en verkeert in goede staat. Reden van de dreigende sluiting is een financieel motief van de deelgemeente. Naast het wijkgebouw worden de overige gebouwen ook geconfronteerd met de bezuinigingen en dienen een kinderboerderij en de schooltuinen tevens te sluiten.

Wijkgebouw Middelland

Het pand herbergt een aantal vaste huurders en een aantal verenigingen. Wegens het 'geluidslek' en de ligging in de wijk is het pand niet geschikt voor feesten en partijen. Hierdoor is de enige oplossing een wijkgerichte aanpak (onderzoek 'Hospitality'). De huidige 'vaste' huurders zijn Disck(sociaal-cultureel werk en kinderopvang Delfshaven) en MCCM(multicultureel centrum Middelland). Daarnaast heeft de biljartvereniging een vaste ruimte.

Disck heeft besloten het kinderdagverblijf te sluiten i.v.m. de eisen die aan zo'n ruimte gesteld worden, de ruimte die hiervoor gebruikt wordt voldoet daar niet aan. Het uitvoerend werk is inmiddels verplaatst. Hierdoor mist SenR huurinkomsten en wordt een deel van het gebouw momenteel niet gebruikt. MCCM heeft drie goed functionerende werkgroepen, namelijk een Marokkaanse, Turkse en een Kaapverdiaanse. De werkgroepen organiseren veel activiteiten voor onder andere Marokkaanse (hang)jongeren. De tekenclub A72 spreekt over een unieke locatie, die min of meer in hun optiek onvervangbaar is.

In maart 2003 kwamen de huurders van het pand te weten dat wegens bezuinigingen van de deelgemeente het pand gesloten diende te worden.

Wijkcentrum Middelland blijft open

Zowel de huurders als de SP-delegatie uitte hun onvrede over het sluiten van het pand. Het pand herbergt veel mogelijkheden en verkeert in goede staat. Het pand is centraal gelegen en zeer goed bereikbaar. Sluiting zou verloedering tot gevolg hebben en een verlies zijn voor de buurtbewoners. De directie van SenR is in afwachting van het officiële besluit van de deelgemeente. De Rotterdamse SP fractie neemt contact op met de deelgemeentebestuurder op dit gebied.