Vrouwen met partnerafhankelijke status worden geweigerd bij vrouwenopvang

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 22 januari 2004

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Tot onze schrik hebben wij begrepen dat de Rotterdamse vrouwen(opvang)huizen weigeren bepaalde vrouwen op te vangen. We hebben het hier specifiek over de categorie vrouwen met een (partner)afhankelijke status.
Als deze vrouwen het slachtoffer worden van 'geweld achter de voordeur' en naar de politie gaan voor aangifte en een doorverwijzing naar een vrouwenopvang geeft de politie blijkbaar duidelijk aan dat er voor hen geen plaats is in de opvang. Het slachtoffer wordt dan door de politie geadviseerd opvang te zoeken bij familie of vrienden. In veel gevallen hebben deze vrouwen geen sociaal netwerk, dus gaan ze vaak na een nachtje zwerven noodgedwongen weer terug naar de gewelddadige thuissituatie. De meest waarschijnlijke reden dat deze vrouwen geweigerd worden is het feit dat iemand met een partnerafhankelijke verblijfsvergunning haar status kwijt raakt als ze de relatie met haar partner verbreekt. Dit betekent dus dat er na het verblijf in de opvang geen doorstroommogelijkheid is, want het slachtoffer is 'illegaal', en dat de opvanghuizen zo'n vrouw soms maanden moeten herbergen, met de nodige financiële consequenties.

We willen u het volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte van deze situatie?
  2. Weet u dat de Tweede Kamer een motie Albayrak heeft aangenomen waarin staat dat vrouwen met een afhankelijke verblijfsvergunning, die in opvanghuizen zijn opgenomen wegens mishandeling door hun partner en die een vergunning tot voortgezet verblijf hebben aangevraagd, aanspraak kunnen maken op een zelfstandige huisvestingsvergunning?

Het ministerie is inmiddels met deze motie aan de slag gegaan en heeft onder meer geregeld dat vrouwen die vanwege mishandeling door hun partner in een opvanghuis verblijven, voorrang krijgen als woningzoekenden. Ook heeft het ministerie bepaald dat de gemeente een financiële oplossing moet verzorgen voor vrouwen die in de opvang de eigen bijdrage niet kunnen betalen.
    Tevens ligt er een aangenomen motie De Wit waarin wordt gesteld dat (seksueel) geweld door de partner binnen een huwelijk of relatie moet worden opgenomen als afzonderlijke toetsingsgrond waarop afgifte van een vergunning voor voortgezet verblijf mogelijk is. Zodoende is er o.i. geen enkele grond waarop deze categorie vrouwen een verblijf in een opvanghuis te weigeren is.

3. Bent u dit met ons eens?
  4. Gaat u in deze kwestie uw verantwoordelijkheid nemen en er voor zorgen dat deze toch al zeer kwetsbare groep in elk geval verzekerd is van opvang?

Met vriendelijke groet,

Theo Cornelissen, SP Fractievoorzitter Gemeenteraad Rotterdam, (06-) 20 43 01 96