Ledenavond Buurten in Feijenoord

Tomaat Gemeenteraad Tomaat
Buurten in de Wijken

Rotterdam, 26 januari 2004

In Wijkgebouw Het Kopblok verzamelde zich meer dan vijfentwintig SP leden. Na een kort mondeling verslag van Theo Cornelissen over de buurtbezoeken van afgelopen maand in Feijenoord vertelden de andere leden wie ze waren.

Iemand van vereniging De Valkenenier zocht ruimte voor een clubhuis in Vreewijk. Ze zitten nu in een gekraakt pand naast een school. De Valkenier bestaat al twintig jaar. De bewonersorganisatie werkt hen tegen. Ze beschikken over een voor- en naschoolse opvang en organiseren allerlei activiteiten en cursussen voor buurtbewoners.

Meer mensen klaagden over de werkwijze van de bewonersorganisaties in Feijenoord.

Bewonersinitiatieven moeten meer gesteund worden want als mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun buurt worden ze daarin steeds weer gedemotiveerd door de (deel)gemeente.

Ook op het gebied van openbaar vervoer was er heel wat ontevredenheid. Op het Noordereiland bijvoorbeeld, daar verdwijnt bus 32, het enige openbaar vervoer op het eiland. Veel ouderen of mensen die slecht ter been zijn zijn daar de dupe van. Misschien is een buurtbus zoals in Vreewijk een optie. Ook bus 77 in Vreewijk moet het door de bezuinigingen ontgelden.

Er werd gediscussieerd over de vraag of allerlei clubs apart gefinancierd moeten worden of dat alle clubs van een ruimte gebruik moeten kunnen maken met de geboden faciliteiten. Ze moeten de ruimte dan zelf betalen. Aparte clubs zouden bijvoorbeeld niet goed zijn voor de integratie volgens sommige aanwezigen. Anderen vonden een eigen plek ook wel belangrijk.
De SP moet er vooral voor zorgen dat de voorwaarden geschept worden voor organisaties en bewoners om hun activiteiten te ontplooien. Goede faciliteiten bieden tegen een lage vergoeding aldus de SP in Feijenoord.

Mensen wonen in Feijenoord omdat ze zich Feijenoorder voelen. Vreewijkers vinden dat ze in een soort dorp in een stad wonen, het is er heel groen en redelijk rustig.

In Feijenoord zijn veel dichtegetimmerde panden te vinden omdat de herstructurering niet wordt doorgezet. Er is te veel leegstand doordat huurhuizen koophuizen worden. Ook is er nog steeds veel illegale onderverhuur op de Strevelsweg ondanks het Pand voor Pand project waardoor vele illegale pensions en sexhuizen ontmanteld zijn.

Een aantal leden hebben zich opgeworpen als denktank/kerngroep om samen met de fractie verder aan de slag te gaan in Feijenoord.

Voor meer informatie: SP Fractie Rotterdam, (010-) 4173359

Terug naar Gemeenteraad, Buurten in de Wijken