Bezoek aan Oud-Crooswijk

16 december 2003

Bezoek aan Oud-Crooswijk

We hadden een afspraak met de dames van het chalet op de binnenplaats van de Isaac Hubertstraat maar dat werd op het laatst afgezegd door de geboorte van een kleindochter. We zijn uitgenodigd voor een buurtborrel.

Dus gingen we meteen op bezoek bij sociaal-medisch kinderdagverblijf Dikkertje Dap, opgericht in 1957 aan de Isaac Hubertstraat. Dikkertje Dap is onderdeel van de Van Veldhuizen Stichting, stichting voor bijzonder maatschappelijk gezinswerk.We spraken met de directrice. De stichting bestaat uit het kinderdagverblijf (voor 0 tot 4 jarigen), buitenschoolse opvang Eigenwijs (4 tot 13 jaar), ingebouwd maatschappelijk werk (ouders met kinderen van 0 tot 13 jaar) en het opvoedwinkel Twinkeltje Crooswijk (0 tot 18 jaar).

Ze bieden een lichte manier van hulpverlening aan kinderen van 0 tot 18 jaar en hun ouders. Ze zijn een vangnet voor kwetsbare kinderen. Kwetsbare kinderen komen vaak uit risicogezinnen. Dat zijn gezinnen die te maken hebben met verslaving, armoede, depressie en huiselijk geweld.

75 % van de gezinnen komt uit de deelgemeente, 25 % uit de rest van Rotterdam. Dikkertje Dap bestaat al lang en heeft een vertrouwensband opgebouwd met de buurt.

Ze willen erkend worden als een vorm van hulpverlening maar worden bedreigd met bezuinigingen door de wet WBK, wet basisvoorziening kinderopvang 2005. Deze wet kan ervoor zorgen dat de stichting de extra opvoedingsondersteuning niet meer kan leveren.

Na een korte rondleiding wandelden we naar Twinkeltje aan de Crooswijkse weg. Opvoedwinkel Twinkeltje is vier dagen per week open. De spelotheek loopt erg goed. Ze hebben 727 cliënten geregistreerde in twee jaar gehad. Dat zijn ongeveer drie consults met de pedagoog per dag. Anderen komen voor informatie of de spelotheek. Met docenten van SMACCV geven ze cursussen over bijvoorbeeld opvoeden van kinderen in de puberteit. Er zou een extra pedagoog bij moeten komen, ze kunnen de vraag niet aan. Ook zou meer speelgoed voor de spelotheek welkom zijn.

Alle cliënten worden geregistreerd om zo aan te kunnen tonen of de instelling de gestelde targets haalt. Dat is soms lastig want zo kan er niets meer geritseld worden voor mensen met financiële problemen buiten hun schuld. Er moet meer ruimte zijn voor uitzonderingen, meer flexibiliteit.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken