Bezoek aan Kralingen West - Crooswijk

13 december 2003

Bezoek aan Kralingen West - Crooswijk

We gingen op de koffie bij de Bewoners Vereniging Kralingen (BVK) aan het Vredenoordplein. Een vereniging ontstaan na een fusie van verschillende bewonersorganisaties

Er zijn veel problemen, prostitutie, drugs dealen en overlast van junks in de Jaffastraat en op het Berkelplein. Het is veel minder geworden na de Zomeraanpak, toen de politie ging surveilleren. Dit op aandringen van buurtgroep Jaffa een kerngroep van acht personen dat in juli van dit jaar is ontstaan na een buurtbijeenkomst met veertig bewoners. In een pandje aan de Vlietlandstraat worden toezichthouder en buurtvaders geplaatst in het kader van de wijkveiligheid. De bewoners hadden liever een politiebureau gezien.

Buurtbewoners hebben het gevoel niet serieus genomen te worden door het districtshoofd van de politie, hij zou alle problemen in de wijken bagatelliseren

De Jafabuurt is van de hotspotlijst gehaald. Tot spijt van de BVK. Het NRC heeft laats met de BVK hier over gesproken en een artikel hier over geschreven. De deelgemeente voelt zich gepasseerd.

Er is een jongerenwerker actief in de wijk. Hij is onder meer betrokken bij het strikt geheim gehouden rapport (inclusief sluitende aanpak van probleemjongeren in de deelgemeente dat ergens in december gepresenteerd wordt)

De BVK geeft ook aan dat er veel psychiatrisch zieken zijn die aan hun lot worden overgelaten en hun huis worden uitgezet zonder enige begeleiding.

Daarna spraken we met een ambulant jongerenwerker die werkt vanuit het JIP(Jongeren Info Punt) van Kralingen-Crooswijk aan de Paradijslaan. Er is een E-centrum en een goed functionerende en drukbezochte hulpbalie voor jongeren. Ook is er huiswerkbegeleiding.
De meeste jongeren (cliënten) komen uit Crooswijk. Er wordt een administratie bijgehouden van alle cliënten, ook op etniciteit.
De jongerenwerker vindt dat welzijnwerkers veel effectiever moeten leren werken, liefst met keiharde targets. Ze zijn vaak te soft, te makkelijk. Kinderen moeten al vroeg gecorrigeerd worden. Ook de nazorg van jongeren die op het rechte pad zijn gekomen is erg belangrijk.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken