Bezoek aan Kralingen

4 december 2003

Bezoek aan Kralingen

Ons bezoek startte met een afspraak met welzijnsorganisatie Knooppunt Kralingen aan de Waterloostraat. We spraken een jongerenwerker die vooral met Marokkaanse jongeren van 14 tot 24 jaar werkt in de Lusthofstraat en de Waterloostraat. Ook spraken we met de manager van het jongeren en jeugdwelzijn.

Er is sprake van overlast door jongeren op de Lusthofstraat zoals intimidatie, agressie en heling. Marokkaanse jongeren gedragen zich binnen (het clubhuis/thuis) heel ander dan buiten (op straat).Als buurtagenten iets signaleren moeten ze dat met de jongerenwerker bespreken en niet meteen ingrijpen dat voorkomt veel onnodige agressie volgens de jongerenwerker.

Er is veel behoefte naar werk en opleiding. Ook wordt steeds meer gebruik gemaakt van het e-centrum om werk te zoeken maar ook voor (seksuele)voorlichting en ontspanning. Er wordt begeleiding gegeven in de zoektocht naar werk middels een plan dat opgesteld wordt.

Tijdens onze rondleiding in het gebouw maakte we kennis met de coördinator van het Thuis Op Straat (TOS) project in Kralingen. TOS richt zich op kinderen van 4 tot 14 maar doet ook veel aan ouderparticipatie. We zagen de jongerenruimte en een hangplek op de binnenplaats. Ook spraken we en passant met een kraker.

Hierna gingen we thee drinken bij Bewonersorganisatie Oost aan de Hoflaan bij de voorzitter thuis. Het is een particuliere organisatie zonder opbouwerkers en met 1100 leden. Uit een bewonersonderzoek van het Wijkveilgheid Actie Plan bleek dat verkeer het belangrijkste thema was. Onder andere is er verkeersoverlast bij de Oudedijk, s'Gravendijk en de Kralingseplaslaan. De verkeersongevallen nemen toe en er zijn nog steeds geen flitspalen.

Ook wordt het groenonderhoud bij het Kralingse Bos steeds minder. In het Kralingse Bos is nieuwbouw gepland voor horecagelegenheden, de hele wijk is tegen maar het is niet bespreekbaar met de deelgeemente.

De Bewonersorganisatie Oost heeft, na de vele inbraken in hun eigen wijk, het initiatief genomen alle Rotterdamse bewonersorganisaties rond te tafel te krijgen. Daar zijn de Samenewerkende Bewoners Organisaties uit ontstaan die vijf keer per jaar bij elkaar komen om de gemeente te adviseren.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken