Bethlehem aan de Maas
Bethlehem aan de Maas
Voorzitter,
Een
stad in balans is geen dorp aan de rivier.
Met gemengde gevoelens heeft de
SP fractie in de gemeenteraad van Rotterdam kennis genomen van het lang verwachtte
rapport van brandweercommandant Berghuijs: "Rotterdam zet door
.Op weg
naar een stad in balans".
Het college heeft gekozen voor de benadering
van de stad via de ogen van een rampenbestrijder.
Het rapport staat vol oorlogstaal
als stadsmariniers, uitzonderingstoestand en frontlijnsturing.
De discussie
begon in augustus naar aanleiding van een statistisch rapport over een statistisch
probleem.
De SP heeft toen gezegd dat we blij zijn dat er nu eindelijk weer
gesproken kan worden over spreiding.
De SP is al 20 jaar voor spreiding, maar
dan wel spreiding van kennis, inkomen en macht.
De SP is voor gemengde wijken
en gemengde scholen.
Spreiding geeft nieuwkomers een eerlijke kans zich te
integreren in onze samenleving.
Eerder vroeg het college zelf aan alle Rotterdammers
om te "ritsen" met de nieuwkomers.
Maar dit rapport van dit college
is daar geen uitwerking van.
De zogenaamde betere buurten blijven op slot
voor mensen die afhankelijk zijn van sociale woningbouw.
Er wordt onverkort
vastgehouden aan de Woonvisie waarin alleen dure en middeldure nieuwbouw toegestaan.
Daarmee wordt de situatie voor de groeiende groep woningzoekenden die nu uit
armoede inwonen bij familie en kennissen uitzichtloos.
Daarmee wordt ook de
eis tot "adequate huisvesting" aan Rotterdammers die hun partner in
het buitenland zoeken een eis die tot uitsluiting leidt.
Met toenemende frustratie
als gevolg.
Het staat haaks op eerdere wensen in het beleid van "Mensen
maken de stad".
Voorzitter,
Al een jaar is de tóón
van de discussie verkeerd.
Er is door het college veel geroepen in de media,
van allochtonenstop tot minarettenstop.
Het college ademt veel xenofobie en
creëert een sfeer waarin de helft van de Rotterdammers zich een ongewenste
vreemdeling voelt.
In combinatie met het veiligheidsbeleid zijn er te veel
Rotterdammers die als verdachten worden gezien.
Het college legt de rode loper
uit voor de rijkeren en wijst de armen de achterdeur naar buiten.
Voorzitter,
In
elke beschaving is er te allen tijde en overal ruimte voor politieke vluchtelingen.
Iedere samenleving is het aan zijn eigen fatsoen verplicht, maar ook volgens
afspraken in de VN, om vluchtelingen gastvrij op te nemen.
Dus er kan geen
sprake zijn van een "statushoudersstop".
Landelijk zijn er goede
afspraken gemaakt om te komen tot een evenwichtige verdeling en Rotterdam moet
zich daar gewoon aan houden.
Statushouders zijn geen probleem, die hebben
een probleem, namelijk het probleem dat ze niet terug kunnen naar huis.
En
Rotterdam kan en moet helpen die problemen op te lossen.
Het lijkt hier wel
Bethlehem aan de Maas! Zelfs de brave Jozef en Maria vertrokken niet uit Bethlehem,
maar vonden illegale huisvesting in een stal en warmte bij een os en een ezel.
Hoe durft dit college zich nog te beroepen op Christelijke waarden en normen?
Voorzitter,
De
eis van 120 % van het minimumloon is voor de SP onaanvaardbaar.
We willen
hier geen georganiseerde "trekarbeid" zoals vroeger in Zuid-Afrika.
Straks mag je hier wel achter de kassa zitten bij C1000 of bij Woonbron-Maasoevers
helpen de woningen te verdelen maar heb je zelf geen recht op een woning.
De
tijden waarin arbeiders wel mochten bouwen, maar niet konden wonen, keren terug.
Te dol voor woorden.
Zo worden de armen bestreden in plaats van de armoede.
Of vindt het college dat je pas fatsoenlijk en menswaardig kunt leven als
je 120 procent van het minimum verdient?
En gaan we dan met alle macht er
voor zorgen dat ALLE Rotterdammers ruim voor 2017 een inkomen hebben van minstens
120 % van het minimumloon?
Als dat het doel van dit college zou zijn, dan
is de SP de eerste om samen met haar op te trekken.
Maar over zo'n strijd
voor welvaart en welzijn voor alle Rotterdammers staat niets in dit plan.
Voorzitter,
De
SP wil niet bij voorbaat alles negatief beoordelen
De SP fractie deed in september
zelf concrete voorstellen om te komen tot stabiele wijken door een andere woonruimteverdeling.
Het college voorstel om te komen tot positieve ballotage in de probleemwijken,
zou daarvan het begin kunnen zijn.
Maar ook hier is er veel onduidelijkheid
over hoe het college die positieve ballotage vorm wil geven.
Ook wordt niet
duidelijk wat gewenste of ongewenste bewoners zijn.
Beseft het college wel
dat we hier nog steeds over "mensen" praten en niet over de kwaliteit
van appels?
Zo staan er veel termen in de collegevoorstellen, waarvan niet
duidelijk is wat de criteria zijn.
Voorzitter,
Het
is juist dat er in het verleden teveel op zijn beloop is gelaten.
Het is juist
dat er teveel megalomaan gejubeld werd over een "Manhattan aan de Maas".
Het is juist dat er niks gedaan is aan de problemen die gepaard gaan met de
toenemende individualisering.
Deze jarenlange klacht van de SP werd in het
verleden steeds weggewuifd.
Gelukkig worden veel problemen nu wel erkend en
bespreekbaar gemaakt.
Dat is de winst van de verkiezingen van maart 2002.
Maar de uitwerking van die verkiezingen maakt meer kapot dan ons lief zou
moeten zijn.
Zelfs in dit rapport wordt hier en daar wel gewaarschuwd voor
de negatieve berichtgeving en wordt er een imagocampagne aangekondigd.
Het
dreigen "paarlen voor de zwijnen" te worden.
Het publiciteitsoffensief
van dit college is al anderhalf jaar contraproductief aan de zo gewenste citymarketing.
Sommigen zeggen "Rotterdam en de Rotterdammers worden gedemoniseerd!"
De SP zegt: het is geen ramp om Rotterdammer te zijn!
Voorzitter,
Dit
college begint aan de verkeerde kant.
Ook in dit rapport.
Teveel repressie
en te weinig ruimte voor de jeugd.
Beter werk, betere woningen en betere scholing
komen nu pas aan het eind.
Dit college ziet teveel Rotterdammers als een probleem
en gaat te weinig in op de kennis, de kunde en de mogelijkheden van die Rotterdammers
om hun lot in eigen hand te nemen.
Kortom: Veel aangekondigde maatregelen
en gevraagde wetswijzigingen kunnen zowel positief als negatief worden uitgelegd,
afhankelijk van de nadere uitwerking.
Veel in het rapport is vaag, voortbordurend
op bestaand beleid, en is nu nog in strijd met bestaande wet- en regelgeving.
Dit rapport maakt zich terecht druk om de toekomst, maar is daarbij teveel
bezig met wie en wat we niet willen toelaten dan te zorgen voor een betere toekomst
voor de Rotterdammers die er nu al zijn.
Voorzitter,
Afgelopen
zaterdag werd in Boijmans een tentoonstelling geopend.
Onderdeel is een kunstwerk,
waarbij in een verduisterde centrale hal vragen in alle talen op de muren worden
geprojecteerd.
Antwoorden worden niet gegeven.
Een geprojecteerde vraag
in het Nederlands is me bijgebleven: "Wie bestuurt de stad?"
Dit
rampenplan van Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD heeft de witte angst van leefbaar
weggemoffeld onder een christelijk sausje, waarbij de liberalen ongegeneerd winnaar
zijn bij de kortzichtige bescherming van de zogenaamde beter gesitueerden.
Wat
doen we met een college dat zichzelf onkundig acht een grote stad te besturen?
Zullen we hen voorstellen om collectief naar het dorp Heijplaat te verhuizen,
waar ze meehuiler Dominic Schrijer gezelschap kunnen houden?
Voor hun gevoel
van veiligheid plaatsen we dan een hek met toegangspoort aan het begin van de
Waalhavenweg.
Voorzitter,
De concrete uitwerking van alle vage
voorstellen in de actieplannen zullen we nauwkeurig beoordelen, als het college
met die uitwerking komt.
Na deze eerste stap naar rechts van het college vragen
we ons af of de volgende wel naar links zal blijken te zijn.
Voor ons is er
geen andere dan een stap waarin de menselijke waardigheid van alle Rotterdammers
wordt gerespecteerd, de gelijkwaardigheid wordt gegarandeerd en de solidariteit
tussen al die Rotterdammers wordt georganiseerd.
"Ze zijn me allemaal
even lief" zei Ivo Opstelten.
"Maar sommigen zijn ons liever dan
anderen" zegt het college nu.
In zo'n gespleten samenleving wenst de
SP niet te leven.
Theo
Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam,
tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96
Terug naar Nieuws of Gemeenteraad