6 november 2003

Tomaat Persbericht Tomaat

Deelraad Alexander

Als voorzitter van de SP-afdeling Rotterdam las ik vandaag in het Rotterdams Dagblad het verhaal van Dick Groeneweg, een van onze 2 deelraadsleden in Alexanderpolder.
Ik ben verbaasd dat hij woedend is over het SP standpunt over het opheffen van de deelgemeenten. Dit standpunt staat uitgebreid in het verkiezingsprogramma 1998 en is opnieuw opgenomen in 2002. Op basis van deze verkiezingsprogramma's is diezelfde Dick Groeneweg als nummer 2 gekozen in de deelraad. Hij staat met zijn mening ook alleen, omdat fractievoorzitter Geertje Boekhoudt hem hierin niet steunt. Het zou kunnen zijn dat hij de steun heeft van Joop van Doorn, fractiemedewerker (en dus geen raadslid) in Alexanderpolder. Maar ik ken op dit moment geen andere SP-leden in Rotterdam, die het niet eens zijn met het door stedelijk fractievoorzitter Theo Cornelissen ingenomen standpunt over de rol van de deelgemeentes.
Het is jammer dat hij zijn twijfels rond dit onderwerp niet besproken heeft met zijn partijgenoten. Alvorens naar de pers te stappen, zou het hem sieren om als SP-lid eerst in discussie te gaan binnen de partij. Dit is in iedere vereniging een goede, normale praktijk.
Gisteren was er een algemene ledenvergadering van de SP afdeling Rotterdam en daar was voldoende mogelijkheid geweest om met de Rotterdamse SP leden te komen discussiëren. Dick Groeneweg is niet op deze goed bezochte ledenvergadering verschenen en heeft ook niet op een andere manier zijn kritiek naar voren gebracht.
Het afdelingsbestuur is altijd bereid om met hem of andere leden van de SP te praten over de politieke koers van de Rotterdamse SP. Natuurlijk kan ook het verkiezingsprogramma 2002 ter discussie worden gesteld. Maar dat is nu niet het geval en Theo Cornelissen is naar mijn mening op een goede manier ingesprongen in de discussie over de rol van de deelgemeentes. Een discussie die dankzij Leefbaar Rotterdam weer op de politieke agenda is gezet.
Er is alle aanleiding om hier verder over te praten met mensen binnen of buiten de SP, want veel Rotterdammers hebben het gevoel dat ze te vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd. Van de deelgemeente naar de Coolsingel en vice versa. De lokale democratie zou op een betere manier georganiseerd kunnen worden.
Onze 1500 Rotterdamse SP-leden, werken er hard aan om dat vorm te geven. In sommige deelgemeentes bestaan al zeer actieve kerngroepen. In andere worden ze momenteel opgericht. Telkens met het doel om samen met de bewoners in actie te komen voor een beter Rotterdam. Zowel binnen als buiten de (deel) gemeenteraad. Zolang de deelraden nog bestaan, werken we er aan dat de Rotterdammers in 2006 bij alle verkiezingen in alle Rotterdamse deelgemeentes op de SP kunnen stemmen. En we gaan daarbij bestuursverantwoordelijkheid niet uit de weg. Daarom heeft de SP afdeling Rotterdam eind september ook volmondig ingestemd met de benoeming van Marie Annet van Grunsven tot Dagelijks Bestuurder in de deelgemeente Feijenoord. Tegelijkertijd deelt ook Marie Annet van Grunsven de wens van de SP om het systeem van deelgemeentes te vervangen door een betere en meer directe vorm van lokale democratie op wijkniveau.

Wel is er iets geheel anders aan de hand. Dick Groeneweg presenteert zich in dit krantenbericht als fractievoorzitter, en dat klopt niet. Onze fractievoorzitter in de deelraad Alexander is Geertje Boekhoudt. Tijdens de zomermaanden is haar taak door Dick Groeneweg waargenomen. Na de vakantie is hem gevraagd Geertje Boekhoudt weer volop te steunen in haar werk als fractievoorzitter in de deelgemeente Alexander. Dick Groeneweg heeft dit, ondanks herhaald aandringen en vele gesprekken, geweigerd.
Conform de statuten en het huishoudelijk reglement van de SP is het de lokale afdeling die bepaalt door wie en hoe zij vertegenwoordigd wordt in de (deel) gemeenteraden. Dick Groeneweg heeft in 1999 bij aanvaarding van zijn functie ook een verklaring ondertekend, dat hij onmiddellijk een verzoek van de ledenvergadering zal honoreren zodra hem dat schriftelijk wordt gevraagd. Bij het aanvaarden van zijn plaats op de lijst voor de verkiezingen van maart 2002 heeft hij eind 2001 opnieuw een dergelijke verklaring ondertekend.
Gezien de opstelling en de handelwijze van Dick Groenweg in deze kwestie, heb ik hem vandaag een brief gestuurd met het verzoek om zijn zetel terug te geven aan de SP afdeling Rotterdam. Dit in overeenstemming met het besluit dat de Algemene Ledenvergadering van de SP in Rotterdam gisteren bijna unaniem, met slechts 1 onthouding, heeft genomen.
Misschien tegen beter weten in, maar toch hoop ik, dat Dick Groeneweg het verzoek van de SP-afdeling zal honoreren. Vele jaren meenden wij te kunnen rekenen op de loyaliteit van Dick Groeneweg. Als dat niet langer het geval is, dan kan hij inderdaad niet langer lid zijn van de SP.

Namens het bestuur van de SP-afdeling Rotterdam,

Ineke Palm, voorzitter, (06-) 51 11 10 73, E-mail

Zie ook: het artikel in het RD