Port Package weggestemd!

23 november 2003

Port Package weggestemd!

De SP afdeling Rotterdam feliciteert de Rotterdamse havenwerkers en hun Europese collega’s in Antwerpen, Hamburg, Bilbao en vele andere havensteden met de overwinning in de strijd tegen de vermaledijde “Port Package”.
Op 20 november is die nieuwe havenrichtlijn met 229 tegen 209 stemmen verworpen in het Europees parlement. De Rotterdamse SP-ers hebben de havenwerkers en hun vakbond, de FNV, jarenlang gesteund in hun strijd tegen de Port Package, zowel bij acties aan de poorten, bij de demonstratie van 29 september, als in de gemeenteraad, die zich in een motie van SP fractievoorzitter Theo Cornelissen uitsprak voor goed overleg met de Internationale Transportwerkers Federatie. Al die lokale SP-leden die geholpen hebben bij het uitdelen van pamfletten, bij het schenken van koffie of op andere manieren hand- en spandiensten hebben verleend aan de Rotterdamse havenwerkers, kunnen tevreden terugkijken op deze overwinning. De volgende stap is een nieuwe Nationale Havenwet, waarin het werk van de Nederlandse havenwerkers beschermd wordt, zoals die wel in België bestaat. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en LR-wethouder van Sluis, willen hier nog niet aan meewerken. De SP zal samen blijven optrekken met de FNV en de havenwerkers om dit toch voor elkaar te krijgen.

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam,
tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96