Verslag raadsvergadering

11 oktober 2003

Verslag raadsvergadering

Donderdagmiddag 9 oktober was er weer raad. In de ochtend was er al een chaotische vergadering van de commissie Bestuur & Veiligheid aan vooraf gegaan. De verschillende partijen en wethouder de Faria en burgemeester Opstelten praten vaak volledig langs elkaar heen.
Zo zijn er elke dag wel commissievergaderingen of werkbezoeken. Vanzelfsprekend kan ik niet overal naar toe, want organisaties nodigen ons ook uit of we gaan zelf op werkbezoek. Zie bijvoorbeeld onze campagne “buurten in de wijken”. Maar vandaag was het weer eens zo’n lange dag waarbij je van ’s ochtends tot ver in de avond tegen dezelfde gezichten zit aan te praten. We begonnen de raadsvergadering met “schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording” van de PvdA over de trage aanpak van huisjesmelkers en illegale bewoning. Het college kon en wilde nog geen antwoord geven. De vraag is natuurlijk wel waar de PvdA de mensen wil huisvesten die bij die illegale bewoning worden aangetroffen. Daarna kwamen de volkstuinen van de polder Laag Zestienhoven weer eens aan de beurt. Zoals U zich waarschijnlijk herinnert, wil wethouder Pastors (LR) daar een villawijk bouwen en gaat dat ten koste van honderden volkstuinen. Vandaag stond de procedure en aanpak van de Milieu Effect Rapportage (MER) op de agenda. In een laatste poging om het plan van de Volkstuinders en de huidige gebruikers van de polder, genaamd Ieders Land, ook integraal te laten beoordelen, diende ik een motie in. Die kreeg de steun van de PvdA, Groen Links, D66, de Stadspartij en de fractie Dos Santos. Slechts 1 stem kwamen we tekort. Een volgende keer moeten we de onafhankelijke Harry Maronier (ex-LR) of de Christenunie vooraf bewerken om ook eens met de oppositie mee te stemmen. Leefbaar Rotterdam is uiteindelijk toch te laf voor Nieuwe Politiek en durft initiatieven vanuit de bevolking niet eens te laten bestuderen.

Daarna bespraken we de tweede kwartaalrapportage. Hierin legt het college verantwoording af over de ontwikkelingen in de stad en of alles wel spoort met de begroting. Van deze gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om de idiote kandidatuur van Bram Peper voor het burgemeestersambt aan de kaak te stellen. Ook de mediashow van Ivo Opstelten verdiende een reactie. In de discussie in de raad ging het vooral over de vraag of er nog voldoende steun is voor het college, nu de coalitiepartijen nog maar 22 van de 45 raadszetels vertegenwoordigen. Op vragen van coalitieleider Leonard Geluk (CDA) gaf de PvdA toe dat ze ook geen beter college konden vormen. Wel een erg serviele houding van deze oppositiepartij. Als de PvdA werkelijk dit college van tafel wil vegen dan zal ze zelf eens moeten ophouden om een slecht collegeprogramma en een funest huisvestingsbeleid als vastgelegd in de Woonvisie te steunen. Vanuit de echte oppositie zal de SP het stemgedrag van de PvdA nauwlettend in de gaten houden. Uiteindelijk stemde de SP als enige tegen de begrotingswijzigingen, zelfs de Stadspartij wilde alleen maar lief zijn voor het college. Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat. Dan verlang je toch snel naar maart 2006 wanneer de kiezers eindelijk richting kunnen gaan geven aan ons mooie Rotterdam.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail