SP solidair met RET-stakers

9 oktober 2003

SP solidair met RET-stakers

De SP deed woensdag mee aan een actie van RET-medewerkers en passagiers voor het behoud van een goed, betaalbaar en veilig openbaar vervoer.
Enkele honderden tram- en buschauffeurs hadden hun voertuig aan de kant gezet: tientallen geparkeerde bussen blokkeerden het verkeer op de Coolsingel terwijl het personeel zich verzamelde op het Schouwburgplein.

Bij de SP-stand konden de demonstranten burgemeester Opstelten uitkleden, net zoals de gemeente het openbaar vervoer uitkleedt. Gemeenteraadslid Theo Cornelissen sprak namens de SP en riep op tot grootschalige acties tegen de bezuinigingen op en de verzelfstandiging van de RET. Binnenkort zal de SP verdere actieplannen presenteren om de afbraak van het openbaar vervoer in Rotterdam tegen te houden.

Pamflet:
Geen vierkante wielen in Rotterdam!

Vandaag staakt u samen met RET-medewerkers en passagiers. Tegen de bezuinigingen, tegen de verzelfstandiging van de RET, vóór meer veiligheid in het openbaar vervoer. De SP steunt uw actie van harte en vindt dat een stad als Rotterdam een goed, betaalbaar en veilig openbaar vervoer verdient: voor de passagiers én voor het personeel.

De regioraad heeft onlangs haar goedkeuring gegeven aan een rampzalig pakket van bezuinigingen op het openbaar vervoer. Trams en metro's beginnen later en eindigen eerder met rijden. De dienstverlening wordt minder terwijl de tarieven steeds verder stijgen.

Al jaren denkt de gemeente erover de RET te privatiseren. Hierdoor zal het openbaar vervoer nog verder uitgekleed worden - kijk maar naar de NS en naar het buitenland. Chauffeurs komen op straat te staan en de continuïteit van het bedrijf staat op het spel.

Kortom, er is genoeg reden om te staken tegen het beleid van dit kabinet en dit college - laten we samen een vuist maken voor goed openbaar vervoer!

Met vriendelijke groet,

Ineke Palm voorzitter SP afdeling Rotterdam