11 oktober 2003

Tomaat Gemeenteraad Tomaat

Raadsvergadering
(bij de behandeling van de Tweede Kwartaalrapportage)

Burgemeestersverkiezing:

De PvdA zal U allen scherp onderhouden over de niet gehaalde targets, over de naar beneden bijgestelde ambities. Zelf wil ik positief beginnen. Gisteren heeft wethouder de Faria op de 's-Gravendijkwal 8 een doorgangshuis voor daklozen geopend. Een prachtig pand, van waaruit 16 voormalige daklozen een nieuwe start kunnen maken in ons Rotterdam. Ik heb daarbij de wens uitgesproken dat er snel meer voorbeelden als dit 's-Gravenhof mogen volgen.
Maar verder wil ik toch vooral iets zeggen over de voorzitter van het college, tevens voorzitter van de raad, tevens regionaal korpsbeheerder en wat niet al. Misschien komt het door de onverenigbaarheid van al die functies in het dualisme, maar wie, zoals nu bij de halfjaarrapportage terug kijkt kan toch niet anders dan concluderen:

Zo gaan we de verkeerde kant op, zo dwalen we af, "ze zijn me allemaal even lief" zei U maar hoe komt het dan dat velen zich niet meer welkom voelen in onze stad.
Ivo begon de nieuwe raadsperiode sterk na het drama in mei 2002, maar is daarna wel erg ver doorgeschoten met zijn mediashow, rond preventief fouilleren, rond de Pauluskerk, rond de Fantastische Verkeerde Lijstjes. Het lijkt er iets teveel op dat hij al bezig is met zijn verkiezing in 2006.

Is Ivo Opstelten kandidaat? Bram P heeft zich kandidaat gesteld, vooralsnog partijloos.
Iedere Rotterdammer die Bram P tijdens diens campagne ontmoet zou hem moetenvragen: "Zeg Bram, we krijgen nog minstens 64.000 gulden van je!"
Een burgemeester moet goed kunnen delegeren, maar dat is wat anders dan declareren. Zowel Ivo als Bram zijn typische burgemeesters uit de vorige eeuw. Beiden zijn nog nooit voor een functie gekozen; wat dat betreft lig ik al 9.815 stemmen voor.

Daarom stel ik me bij deze kandidaat. Gezien de defensieve en repressieve wind die de afgelopen anderhalf jaar door Rotterdam waait, is het de hoogste tijd voor een progressieve kandidaat. Laat mij dat zijn, tot zich een betere heeft gemeld. Sommigen suggereren dat het misschien iets is voor Wouter Bos, want die is toch ongelukkig in Den Haag en is zo vaak in de Tarwewijk dat het wel lijkt alsof hij heimwee heeft naar Rotterdam. Maar de SP ziet toch liever een burgemeester die direct gekozen wordt door de gemeenteraad. Dat is wel zo democratisch, zie het RD van gisteren. Een campagne tussen Marco Pastors, Harm vd Born, Brahim Bourzik, Jantine Kriens en Theo Cornelissen zie ik met genoegen tegemoet. Een burgemeester moet: de raad voorzitten, maar bovenal coach zijn voor alle Rotterdammers; overal aanwezig zijn, maar dan wel in alle bescheidenheid; de jeugd niet alleen in toom houden, maar vooral de ruimte geven.

Rotterdam is jong, zwart en arm: jong en zwart is geen probleem, maar die armoede moet worden aangepakt, door de mensen de stad te laten maken, door de mensen te steunen in hun worsteling voor een betere toekomst.
Niet vanaf een regenteske hoogte, niet als "zonnekoning van de twintigste eeuw", maar wel als teamspeler en vanuit een moderne houding van "Tot uw dienst".

En voor de ontslagen Ivo is er een vacature ontstaan in California: in de filmindustrie zoeken ze daar "een krachtig ogende acteur"

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Verslag Raadsvergadering