Red de Solidariteit
Red de Solidariteit
Rotterdam, 28 oktober 2003
Bezuinigingen openbaar vervoer regio Rotterdam
Bijna iedereen in Rotterdam weet dat het openbaar vervoer in de regio per 1 januari 2004 verder uitgekleed wordt. Maar wat zijn nu precies de plannen en wie wordt het zwaarst getroffen? Een kort overzicht.
Het Rijk heeft nu besloten nog eens 13 miljoen euro te bezuinigen op het openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Die bezuinigingen moeten worden uitgevoerd door de Stadsregio Rotterdam. Deze schuift de verantwoordelijkheid weer door naar de vervoersmaatschappijen, die moeten aangeven welke lijnen ze gaan schrappen.
Dit zijn niet de eerste maatregelen van de laatste jaren waarbij de kwaliteit achteruit gaat en de prijs omhoog. Vorig jaar werd de herzonering er al doorgedrukt, waardoor mensen extra moeten stempelen. De strippenkaart moet van de overheid de komende jaren drie procent per jaar stijgen bovenop de inflatie. Het openbaar vervoer wordt dus slechter in kwaliteit én slechter te betalen...
Snijden in tijden en haltes
De metro's, trams en bussen beginnen nu na twaalven met hun laatste ritten. Dat wordt in 2004 na 11 uur. Alle rijtuigen moeten straks om 0.00 uur binnen zijn. 's Morgens zullen de eerste ritten voortaan pas na 6.30 uur beginnen. Volgens de RET wordt 'slechts' 2% van de reizigers hierdoor getroffen. Mensen die laat van hun werk komen (bijvoorbeeld zorgmedewerkers met avonddienst) kunnen straks niet meer met het OV naar huis.
Ter gedeeltelijke compensatie worden de ritten van de laatste trams en bussen naar de remise weer toegankelijk voor reizigers. Na stormachtige protesten blijft het nachtnet op vrijdag en zaterdag voorlopig gespaard, maar er moet in 2004 wel een plan op tafel komen om het kostendekkend te maken: iets wat erg moeilijk zal worden zonder de prijs drastisch te verhogen.
Niet alleen wordt er in de lijnen gesneden, maar ook in de haltes wil de stadsregio gaan snijden. Op plaatsen waar al haltes van andere OV-lijnen liggen worden haltes geschrapt, om de rijtijd en daarmee de kosten terug te dringen.
Minder lijnen in de stad en inder lijnen in de regio
Meer over de maatregelen van Connexxion op de site van Milieudefensie
Bezuinigen, maar...
Terwijl er bezuinigd wordt op het openbaar vervoer wordt er door de stadsregio wel geïnvesteerd in drie nieuwe TramPlus-lijnen. RandstadRail is een ander prestigeproject dat veel geld kost, evenals verlenging van de metro naar Nesselande. Landelijk investeert Balkenende-II zelfs liever in auto's dan in openbaar vervoer en probeert men er zo snel mogelijk een tweede spoedwet wegverbreding doorheen te jagen.
Volgens
de overheid kan een gedeelte van de bezuinigingen worden terugverdiend met scherper
onderhandelen met de vervoerders. Het is niet waarschijnlijk dat dat in Rotterdam
gaat lukken. Ook het bestrijden van zwartrijden zou de kosten terug moeten dringen,
maar onlangs werd bekend dat de RET ongeveer net zoveel geld kwijt is aan kaartcontroles
in tram en metro als er geld binnenkomt.
Begin september vond de hele raad
dat de wethouder moest zoeken naar creatievere oplossingen voor de bezuinigingen.
Ook door LR werden de plannen "onacceptabel" genoemd. Maar in de regioraad
en later in de gemeenteraad stelde LR zich heel anders op: ze waren niet blij
met de voorstellen, maar konden er wel mee instemmen. Alles voor de coalitie...
De plannen zijn asociaal en staan haaks op de plannen van de SP voor een goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer. De SP is dan ook tegen al deze bezuinigingen en is een actiecampagne gestart. Wilt u meedoen? Laat dan uw stem horen tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer en vul de enquête in!
Geef uw mening over de bezuinigingen op het OV!
Vanaf 1 januari 2004 wordt het openbaar vervoer in Rotterdam verder uitgekleed. Het actiecomité "Red de Solidariteit", een initiatief van de SP, is een actiecampagne gestart voor het behoud van goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer in Rotterdam. Om de gemeente te kunnen confronteren met de rampzalige gevolgen van hun plannen voor de mensen in de stad, willen we graag úw mening horen!
De trams, metro's en bussen stoppen straks eerder met rijden en beginnen later. Na 11 uur 's avonds of voor 7 uur 's ochtends komt u niet meer thuis of naar uw werk. Sommige lijnen stoppen na 8 uur 's avonds met rijden of worden zelfs geschrapt. Ook het aantal haltes gaat omlaag.
Tegelijkertijd met al deze bezuinigingsmaatregelen gaat de prijs van de strippenkaart wéér omhoog. En terwijl op allerlei lijnen wordt bezuinigd, wordt er wél geïnvesteerd in de Randstad-rail en in drie nieuwe TramPlus-lijnen. De SP vindt dat een stad als Rotterdam een goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer verdient en dat de gemeente daarin moet willen investeren.
Wilt u daarom de enquête invullen en opsturen? Van uw ervaringen maken we een zwartboek dat we aan de gemeente aanbieden, en we gebruiken de verhalen als basis voor verdere acties.
Terug naar Red de Solidariteit