Ledenbijeenkomst Buurten in de wijken in IJsselmonde

30 oktober 2003

Ledenbijeenkomst Buurten in de wijken in IJsselmonde

De opkomst was laag in buurthuis de Kameleon maar toch waren er weer een paar nieuwe gezichten.

Theo Cornelissen vertelde over zijn bezoekjes aan de Beverwaard, Groot IJsselmonde en Lombardijen.

Iedereen was het er over eens dat IJsselmonde een goede plek is om te wonen, er is veel ruimte en groen en er zijn nog niet al te veel problemen.

Er is alleen niets voor jongeren. Jongerencentra zijn verdwenen want dat zouden roversholen geworden zijn. Voor vertier moet je naar de stad, het centrum van Rotterdam. Een ander probleem is dat IJsselmonde vergrijst. Ook wordt het openbaar vervoer in IJsselmonde uitgehold zoals lijn 49 die minder vaak de hele route gaat rijden. Ook komen er veel jongeren uit andere deelgemeenten naar IJsselmonde en veroorzaken hier dan overlast. Er komen ook steeds meer dealers de kant van IJsselmonde op.

De Klimmende Bever wordt gesloopt en wordt opgenomen in het Masterplan Hart IJsselmonde waarin een heel nieuw centrum voor IJsselmonde wordt gepresenteerd. Nieuwe kantoren, nieuwe winkels, middeldure woningen, een cultureel centrum en een centraal plein, dit alles zou goed zijn voor de identiteit van IJsselmonde. Dit gaat veel geld kosten en dat terwijl er zoveel bezuinigd wordt. Voor een nieuw centrum is er wel geld maar niet voor goed openbaar vervoer, een jongerencentrum of een toeslag voor langdurige werklozen. De sloop van de Klimmende Bever is directe kapitaal vernietiging. ”Maak er dan een jongerencentrum van en laat de deelgemeente hun kantoortje op het Nam terrein daarnaast bouwen” was een mening. Het centrum van IJsselmonde kan worden opgeknapt maar er hoeft niets te worden afgebroken of gebouwd. Het huidige winkelcentrum functioneert prima.

Ook is er gesproken over de deelgemeentenverkiezingen van 2006, als er dan nog deelgemeenten zijn. Er werd een voorstel gedaan om lijstverbindingen met andere partijen (Groenlinks?) aan te gaan onder een andere lokale naam. Sommigen vonden dat niets omdat “het merk SP” voor veel stemmers iets betrouwbaars heeft.

We moeten landelijk thema’s lokaliseren. Landelijke onderwerpen vertalen naar de deelgemeenten om de SP goed te profileren.

Binnen twee maanden zal er een nieuwe bijeenkomst zijn in de Klimmende Bever (centrale locatie). Het zal vooral gaan over het behoud van de Klimmende Bever en de rest van het Masterplan. Ook winkeliersverenigingen worden dan uitgenodigd om hier hun licht over te laten schijnen.

Er is een kiem gelegd voor een kerngroep in IJsselmonde.

Voor meer informatie: SP Fractie Rotterdam, (010-) 4173359

Terug naar Gemeenteraad, Buurten in de Wijken