Hypotheekaanvragen

Rotterdam, 10 oktober 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Geacht College,

Afgelopen tijd heeft de SP fractie een aantal gesprekken gehad met actieve bewoners van een viertal wijken gelegen in de deelgemeente Charlois.
Een van hun klachten betrof de hypotheekverstrekking door banken. Bij deze bewoners bestaat het sterke vermoeden, dat banken een negatieve selectie toepassen op postcodenummer. Anders gezegd: het feit dat iemand in een bepaalde wijk woont is een doorslaggevende reden om geen hypotheek te verstrekken.
Aanvankelijk hadden we nog enige schroom om hierover vragen te stellen, maar deze verdween toen we een artikel in het Algemeen Dagblad van maandag 29 september jl. lazen. Het artikel ging over hersengolfmeting bij het aanvragen van een hypotheek. Als onderdeel van het aanvragen van een hypotheek laat Hypotheekvisie klanten een computerspel spelen. Een woordvoerder van Hypotheekvisie bevestigt dat adviseurs via dit spel eigenschappen kunnen ontdekken, die een klant zelf niet aangeeft en waar ze de klant vervolgens op adviseren. Bij de eigenschap roekeloos gedrag volgt het advies geen hypotheek. Van deze idioterie naar discrimineren op postcode is een dermate kleine stap dat we onze schroom hebben laten varen en u de volgende vragen willen stellen:

1. Bent u het met ons eens dat het mee laten wegen van de postcode bij hypotheekverstrekking ongewenst gedrag is en moet worden tegengegaan?
  2. Zo ja, wilt u onderzoeken of en zo ja op welke schaal bovengenoemde praktijk plaatsvindt?
  3. Wilt u ons mededelen welke stappen u hiertegen wenst te ondernemen?

Met vriendelijke groet,
Namens de SP fractie