Extraatje blijkt voor veel mensen een kat in de zak

9 oktober 2003

Extraatje blijkt voor veel mensen een kat in de zak

In een brief van 7 juli 2003 informeerde de wethouder de gemeenteraadsfractie over het hoe en wat rond het extraatje dat de gemeente van het Rijk uit mag delen aan langdurige minima in onze stad.
Rotterdam krijgt in totaal 1.652 miljoen euro om te besteden aan mensen die al 5 jaar op het minimumniveau leven en geen arbeidsmarktperspectief hebben. De bedoeling was dan dat deze doelgroep respectievelijk 450 euro (voor gezinnen), 400 euro (voor eenoudergezinnen) en 320 euro (voor alleenstaanden) zou gaan krijgen. Aantrekkelijke bedragen voor mensen die al jaren (grote) moeite hebben met rondkomen.
Het Rotterdamse college heeft er echter voor gekozen om voor de uitvoering van dit beleid aansluiting te zoeken bij een al bestaande regeling voor deze doelgroep, de Duurzame Gebruiksgoederen Regeling. Eenieder die in 2003 aanspraak kan maken op deze regeling en ook een aanvraag heeft gedaan krijgt automatisch het extraatje. Maar omdat die DGR al staat voor een bedrag van 350 euro, wordt dit bedrag afgetrokken van de eerder genoemde bedragen, zodat gezinnen 100 euro krijgen, eenoudergezinnen 50 euro en alleenstaanden helemaal niets!

Wij stelden hier op 1 augustus vragen over en 22 augustus kregen we antwoord. Wij waren zoals zo vaak niet tevreden met het antwoord op onze vragen en hebben dan ook in de commissie Sociale Zaken wethouder van Tak wederom kritische vragen gesteld, maar nu mondeling. Desgevraagd zei de wethouder dat alleenstaanden vooral een aanvraag moesten doen voor de Duurzame Gebruiksgoederen Regeling en zodoende toch proberen aan hun extra uitkering te komen. Dat is vreemd want eerder werd toch vrij duidelijk gesteld dat alleenstaanden niets zouden krijgen. De wethouder vertelde ons ook nog dat er in oktober (nu dus) een uitgebreide campagne zal beginnen om iedereen in Rotterdam er op te wijzen dat ze wellicht recht hebben op een extra bedrag. Gezien het feit dat de gemeente hier wel 260.000 euro aan uit geeft zijn wij zeer benieuwd naar deze campagne.

Inmiddels bereiden wij samen met de Cliëntenraad acties voor om zelf de Rotterdammers duidelijk te maken dat ze dit bedrag niet moeten laten liggen. Wij maken ons speciaal zorgen over mensen met uitsluitend AOW en gehandicapten. Deze groepen hebben zeker recht op deze extra uitkering maar maken maar zeer zelden gebruik van de Duurzame Gebruiksgoederen Regeling. Dit komt meestal voort uit onbekendheid met deze regeling. We hebben in elk geval de COSBO (koepelorganisatie voor diverse ouderenorganisaties) en ROTAN (het Rotterdams Armoede Netwerk) al uitgebreid op de hoogte gebracht van deze vreemde stunt en hopen dat op deze wijze iedereen die recht heeft op deze uitkering hem ook zal gaan krijgen!

Theo Cornelissen (fractievoorzitter SP Rotterdam), E-mail
Ineke Palm (burgerraadslid commissie Sociale Zaken), E-mail

Zie ook: Uitkering langdurige minima
en Antwoord vragen uitkering langdurige minima