16 oktober 2003

Buurten in de Wijken

Rotterdam, 13 oktober 2003

Bospolder / Tussendijken en Delmatur

We hadden om 14.00 een afspraak met de bewonersorganisatie van Bospolder /Tussendijken. Ze vertelden ons over hun toekomstige activiteiten zoals een reizend theater langs alle slooplocaties.
Dit om een beetje een positieve en leuke impuls te geven aan de wijk. Tevens willen ze een soort Lagerhuis organiseren voor jongeren uit de wijk van 16 t/m 25 jaar om te weten te komen wat er bij hun leeft, waarom sommige jongeren zich zo misdragen bijvoorbeeld.

In Tussendijken verloopt de herstructurering beter dan in Bospolder. In Tussendijken wordt er gesloopt en gebouwd in Bospolder lijkt het als of er alleen nog maar gesloopt wordt. Ook komen er te weinig betaalbare woningen terug na de sloop. Het Platform Wonen had al eerder een sociaal statuut opgesteld. Door de sloop gaan veel oude bewoners de wijk uit en dat is slecht voor de sociale cohesie.

We maakten een wandeling langs Park 1943, door de opgeknapte Grote Visserijstaat (de Grote Vis in de volksmond), de Mathenesserdijk en de Jan Kruyfstraat. We hebben een wijkagent gesproken en hebben we een praatje gemaakt met een coördinator van de sociaal-culturele stichting van de Ayasofya moskee.

Daarna zijn we naar Stichting Delmatur aan het J. van de Vouplein gelopen.
Delmatur is vanaf 2000 effectief bezig met het begeleiden van jongeren in hun schooltraject om te voorkomen dat ze vroegtijdig hun school verlaten. Voorheen richtte Delmatur zich alleen op Marokkaanse en Turkse jongeren maar nu ook op Kaapverdische jongeren die in Delfshaven wonen of naar school gaan. Of Stichting Delmatur in 2004 nog subsidie krijgt van de Rotterdamse gemeente is zeer onzeker.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken