Bezoek aan Oud-Delfshaven en Schiemond

25 oktober 2003

Bezoek aan Oud-Delfshaven en Schiemond

We begonnen deze middag in Buurthuis Piet Heyn aan de 1e Schanssstraat. Piet Heyn was actief met de dames van de Keileweg. Piet Heyn doet veel aan basiseducatie en heeft ook een succesvol eetproject.

Met de 'coach' van Piet Heyn liepen we door Voorhaven.Tijdens de wandeling zagen we geen afval op straat in Historisch Delfshaven en eenmaal door de Tovertunnel staat er veel vuil naast de containers. Later komen we aan bij het Dakpark, het is goed dat het terrein ontwikkeld wordt. Er zijn hier verschillende bedrijven en diensten gepland. Er is weinig recreatief groen in Delfshaven.

Later op de middag gingen we langs Buurtcentrum Schiemond, daar wachtten verschillende mensen op ons. Het opbouwwerk, wijktoezicht door bewoners, Onderwijs Kansen Zone en de directrice van Disck. Er is een goede samenwerking met de scholen in Schiemond. Het wijktoezicht door bewoners met facilitaire steun van Woonbron werkt prima. Door de bezuinigingen zullen er in Rotterdam veel buurthuisbeheerders, conciërges en onderwijsassistenten (id-ers) verdwijnen aldus Disck.

Mensen blijven lang wonen in het kindvriendelijke Schiemond. Schiemond is slecht bereikbaar met het openbaar vervoer en er zijn weinig voorzieningen. Kinderen moet het zelf leuk maken in de wijk, daarom laat het buurthuis Schiemond kinderen zelf activiteiten verzinnen en mee organiseren.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken