Verhaal voor FNV-actie 9 september 2003
Verhaal voor FNV-actie 9 september 2003
Beste mensen,
Het is goed
om jullie in actie te zien,
Het is een eer om jullie toe te mogen spreken als
lid van de gemeenteraad van Rotterdam.
Dankzij jullie strijd en die
van jullie collega's in Antwerpen en vele andere Europese havensteden is er al
veel bereikt, maar is de veldslag nog niet gewonnen.
Het Europese Parlement
en ook Feport hebben zich tegen de slechte self-handling in de "Port Package"
gekeerd. Nu moet alles op alles gezet worden om die eigenwijze Europese ministers
om te krijgen.
De tijd dat liberalisering in de mode was, ligt al weer ver
achter ons. Alleen wil ook de Rotterdamse havenwethouder onze Nederlandse minister
niet achter de broek zitten.
Om dit college tot enige daadkracht te bewegen
is, op initiatief van de SP, door de gemeenteraad op 16 januari een motie aangenomen,
die luidde:
Overwegende,
- dat langdurige arbeidsonrust niet in het belang is van de Rotterdamse haven,
roept
de verantwoordelijke overheden en de sociale partners op, alles in het werk te
stellen om de voorgestelde 'Port Package' te wijzigen in goed overleg met de ETF.
Maar
het heeft nog niet erg geholpen.
De SP heeft zich altijd tegen de portpackage
verzet. Mijn Rotterdamse partijgenoot Erik Meijer in Brussel natuurlijk, maar
ook ons congres sprak zich in november uit:
Iedereen die in Nederland
in loondienst werkt- of hij nu van binnen of buiten de EuropeseUnie komt- dient
onder de toepasselijke CAO te vallen. Daarom verzetten wij ons tegen de "Port
Package"en pleiten we voor wetgeving die de positie van de havenwerkers beschermt.
Dat
stond vanaf dan in ons verkiezingsprogramma.
Helaas heeft de Rotterdamse gemeenteraad
na januari niet verder laten zien dat ze jullie strijd steunt tegen die vermaledijde
"Port Package" . Mijn uitgebreidere overwegingen bij de motie van 16
januari wilden ze niet in meerderheid steunen. Want waar hebben we het over?
Natuurlijk
was het zo, dat:
- dat
de gemeente Rotterdam de beheerder is van een grote zeehaven,
- dat
de commissie Regionaal Beleid Transport en Toerisme van Europa in januari de voorstellen
om te komen tot een 'Port Package'besprak,
- dat
de Europese vakbonden verenigd in de Europese Transport Federatie (ETF) voor vrijdag
17 januari heeft opgeroepen tot een staking van alle havenwerkers in de Europese
zeehavens,
- dat de
FNV haar leden in Rotterdam had opgeroepen aan deze staking mee te doen,
- dat
de gemeenteraad van Antwerpen in haar vergadering van 2 september 2002 zich al
unaniem heeft uitgesproken tot steun aan de huidige bescherming van de arbeidsvoorwaarden
voor de werknemers in de zeehaven van Antwerpen en tot wijziging van de voorgestelde
'Port Package',
- dat
in tegenstelling tot Belgiƫ en Duitsland er in Nederland geen nationale wetgeving
is die eisen stelt aan de kwaliteit en de toelating van mensen die in de haven
werkzaamheden verrichten,
- dat
ook de haven van Rotterdam in het kader van handhaving van de kwaliteit en de
veiligheid, belang heeft bij goed opgeleide en geregistreerde werknemers in de
haven,
- dat langdurige
arbeidsonrust niet in het belang is van de Rotterdamse haven,
Maar
die nationale wetgeving ligt er nog steeds niet.
Wethouder van Sluis heeft
ook steeds gezegd dat hij dat niet nodig vindt en alles overlaat aan het ministerie
in Den Haag. Over Rotterdamse daadkracht gesproken? Slappe hap, noemen we dat.
Terwijl
ze wel pasjes regelen voor de zogenaamde "Koniginnen van de Nacht" de
dames van de Keileweg!
Donderdag bespreekt de raad een nieuwe sjorverordening.
Die deugt niet! Want ook daar wordt selfhandling toegestaan! Ook daarin wordt
ontduiking van de CAO toegelaten.
Samen met de PvdA proberen we die verordening
alsnog te wijzigen.
Portpackage is ook niet iets voor sjorders alleen. Het
gaat ook om het personeel van de stuwadoors.
Iedereen die een beetje in de
haven heeft rondgekeken, beseft dat havenwerk een vak is dat je door goedopgeleide
mensen moet laten doen. Daar hoort een erkenning bij en dus bescherming. In het
belang van ons aller veiligheid. Zowel voor de mensen die op de schepen werken
als alle mensen op de wal.
Niemand zit te wachten op vrije cowboys die maar
lukraak met lading lopen te sjouwen. Niemand zit te wachten op zeelieden uit de
Derde Wereld die zwaar onderbetaald en slecht opgeleid, het werk gaan doen van
onze Rotterdamse havenwerkers. Dat kan alleen maar leiden tot ongelukken. Die
zorg om ons aller veiligheid en onze toekomst zou toch genoeg moeten zijn om Leefbaar
Rotterdam over de streep te krijgen. Samen met de PvdA is er dan een meerderheid
om wethouder van Sluis eindelijk aan het werk te krijgen.
Mijn partij de SP
en ik als gemeenteraadslid in het bijzonder, zullen er alles aan doen om jullie
strijd te steunen. Een strijd die moet leiden tot Nationale wetgeving die het
werk van havenarbeiders beschermt en zorgt dat niemand een fatsoenlijke CAO kan
ontduiken.
Vandaag hier, donderdag weer in het stadhuis aan de Coolsingel.
Terug naar Port Package