Verhaal voor FNV-actie 9 september 2003

9 september 2003

Verhaal voor FNV-actie 9 september 2003

Beste mensen,

Het is goed om jullie in actie te zien,
Het is een eer om jullie toe te mogen spreken als lid van de gemeenteraad van Rotterdam.

Dankzij jullie strijd en die van jullie collega's in Antwerpen en vele andere Europese havensteden is er al veel bereikt, maar is de veldslag nog niet gewonnen.
Het Europese Parlement en ook Feport hebben zich tegen de slechte self-handling in de "Port Package" gekeerd. Nu moet alles op alles gezet worden om die eigenwijze Europese ministers om te krijgen.
De tijd dat liberalisering in de mode was, ligt al weer ver achter ons. Alleen wil ook de Rotterdamse havenwethouder onze Nederlandse minister niet achter de broek zitten.
Om dit college tot enige daadkracht te bewegen is, op initiatief van de SP, door de gemeenteraad op 16 januari een motie aangenomen, die luidde:

Overwegende,

• dat langdurige arbeidsonrust niet in het belang is van de Rotterdamse haven,

roept de verantwoordelijke overheden en de sociale partners op, alles in het werk te stellen om de voorgestelde 'Port Package' te wijzigen in goed overleg met de ETF.

Maar het heeft nog niet erg geholpen.
De SP heeft zich altijd tegen de portpackage verzet. Mijn Rotterdamse partijgenoot Erik Meijer in Brussel natuurlijk, maar ook ons congres sprak zich in november uit:

Iedereen die in Nederland in loondienst werkt- of hij nu van binnen of buiten de EuropeseUnie komt- dient onder de toepasselijke CAO te vallen. Daarom verzetten wij ons tegen de "Port Package"en pleiten we voor wetgeving die de positie van de havenwerkers beschermt.

Dat stond vanaf dan in ons verkiezingsprogramma.
Helaas heeft de Rotterdamse gemeenteraad na januari niet verder laten zien dat ze jullie strijd steunt tegen die vermaledijde "Port Package" . Mijn uitgebreidere overwegingen bij de motie van 16 januari wilden ze niet in meerderheid steunen. Want waar hebben we het over?
Natuurlijk was het zo, dat:

• dat de gemeente Rotterdam de beheerder is van een grote zeehaven,
  • dat de commissie Regionaal Beleid Transport en Toerisme van Europa in januari de voorstellen om te komen tot een 'Port Package'besprak,
  • dat de Europese vakbonden verenigd in de Europese Transport Federatie (ETF) voor vrijdag 17 januari heeft opgeroepen tot een staking van alle havenwerkers in de Europese zeehavens,
  • dat de FNV haar leden in Rotterdam had opgeroepen aan deze staking mee te doen,
  • dat de gemeenteraad van Antwerpen in haar vergadering van 2 september 2002 zich al unaniem heeft uitgesproken tot steun aan de huidige bescherming van de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers in de zeehaven van Antwerpen en tot wijziging van de voorgestelde 'Port Package',
  • dat in tegenstelling tot België en Duitsland er in Nederland geen nationale wetgeving is die eisen stelt aan de kwaliteit en de toelating van mensen die in de haven werkzaamheden verrichten,
  • dat ook de haven van Rotterdam in het kader van handhaving van de kwaliteit en de veiligheid, belang heeft bij goed opgeleide en geregistreerde werknemers in de haven,
  • dat langdurige arbeidsonrust niet in het belang is van de Rotterdamse haven,

Maar die nationale wetgeving ligt er nog steeds niet.
Wethouder van Sluis heeft ook steeds gezegd dat hij dat niet nodig vindt en alles overlaat aan het ministerie in Den Haag. Over Rotterdamse daadkracht gesproken? Slappe hap, noemen we dat.
Terwijl ze wel pasjes regelen voor de zogenaamde "Koniginnen van de Nacht" de dames van de Keileweg!
Donderdag bespreekt de raad een nieuwe sjorverordening. Die deugt niet! Want ook daar wordt selfhandling toegestaan! Ook daarin wordt ontduiking van de CAO toegelaten.
Samen met de PvdA proberen we die verordening alsnog te wijzigen.
Portpackage is ook niet iets voor sjorders alleen. Het gaat ook om het personeel van de stuwadoors.
Iedereen die een beetje in de haven heeft rondgekeken, beseft dat havenwerk een vak is dat je door goedopgeleide mensen moet laten doen. Daar hoort een erkenning bij en dus bescherming. In het belang van ons aller veiligheid. Zowel voor de mensen die op de schepen werken als alle mensen op de wal.
Niemand zit te wachten op vrije cowboys die maar lukraak met lading lopen te sjouwen. Niemand zit te wachten op zeelieden uit de Derde Wereld die zwaar onderbetaald en slecht opgeleid, het werk gaan doen van onze Rotterdamse havenwerkers. Dat kan alleen maar leiden tot ongelukken. Die zorg om ons aller veiligheid en onze toekomst zou toch genoeg moeten zijn om Leefbaar Rotterdam over de streep te krijgen. Samen met de PvdA is er dan een meerderheid om wethouder van Sluis eindelijk aan het werk te krijgen.
Mijn partij de SP en ik als gemeenteraadslid in het bijzonder, zullen er alles aan doen om jullie strijd te steunen. Een strijd die moet leiden tot Nationale wetgeving die het werk van havenarbeiders beschermt en zorgt dat niemand een fatsoenlijke CAO kan ontduiken.
Vandaag hier, donderdag weer in het stadhuis aan de Coolsingel.