Nieuwe coalitie in deelraad Feijenoord

20 september 2003

Nieuwe coalitie in deelraad Feijenoord

In de deelgemeente Feijenoord vormen de partijen PvdA, GroenLinks en SP een nieuwe coalitie. In de deelraadsvergadering op donderdagavond 18 september ging een meerderheid van de deelraad akkoord met het Programma Akkoord dat deze drie partijen opgesteld hebben. Bestuurlijke vernieuwing is één van de speerpunten van de nieuwe coalitie.

Begin juli viel de 'oude' coalitie van PvdA-CDA-GroenLinks uit elkaar na een vertrouwensbreuk tussen PvdA en CDA. De portefeuillehouder van het CDA, Joke Steenbergen, stapte uit het dagelijks bestuur, dat daarmee 'demissionair' werd. Tijdens de zomervakantie hebben PvdA en GroenLinks onderhandelingen gevoerd met andere partijen over een nieuwe coalitie. Met de SP kwamen PvdA en GroenLinks twee weken geleden tot akkoord.

Beleidsprioriteiten
De nieuwe coalitie geeft in het Programma Akkoord de volgende beleidsprioriteiten aan:

• Maatschappelijke dienstverlening: de dienstverlening van deelgemeentelijke diensten en instellingen moet op orde zijn en afgestemd op de behoeften van de Feijenoorders;
  • Wonen: de wens tot een bredere samenstelling van inkomensgroepen van de Feijenoordse bevolking mag niet leiden tot verwaarlozing van de huisvesting van de huidige bewoners;
  • Jeugd: Feijenoord heeft een jonge bevolking en moet zorgen voor goede voorzieningen om tegemoet te komen aan haar behoefte;
  • Schoon en Heel: de inzet om samen met bewoners de leefomgeving "Schoon en Heel" te houden is van belang ter verbetering van de leefbaarheid en heeft ook effect op de veiligheid in de wijk;
  • Veiligheid: binnen de wijkgerichte werkwijze moet de aandacht blijven uitgaan naar het verbeteren van de veiligheid en de veiligheidsgevoelens.

Nieuwe bestuurder
Nu de nieuwe coalitie een feit is zal de SP ook een portefeuillehouder voor het dagelijks bestuur gaan leveren. De fractievoorzitter van de SP, Quintijn Rijsdijk, beloofde de deelraad op korte termijn de naam van de nieuwe portefeuillehouder bekend te maken.

Marit van der Riet, fractievoorzitter GroenLinks, (010-) 484 88 35

Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP, (010-) 419 37 57, E-mail

Marco van Lent, fractievoorzitter PvdA, (06-) 28 40 81 96

Zie ook: Concept programma-akkoord coalitie Feijenoord