Ledenbijeenkomst Delfshaven

30 september 2003

Ledenbijeenkomst Delfshaven

De ledenbijeenkomst ter afsluiting van een maand buurten in de wijken van Delfshaven vond plaats op 27 oktober in buurthuis Piet Heyn aan de Voorhaven.

SP leden, sympathisanten en nieuwsgierige buurtbewoners kwamen op de avond af.

Theo Cornelissen vertelde over zijn bevindingen tijdens zijn bezoeken in de wijken. Daarna waren de bewoners weer aan het woord.

Mensen blijven lang wonen in Delfshaven, het ligt centraal en de voorzieningen zijn goed. Er is wel een verkeerd huurbeleid toegepast en is er veel overbewoning met alle problemen van dien.

Er zijn grote problemen rond de Keileweg en niet alleen met de prostituees maar vooral met de aantrekkende criminaliteit en (drugs)overlast. De politie pakt in de buurt van de Keileweg vaak overlastgevende psychiatrisch zieke mensen op maar lopen snel weer rond in de buurt omdat er geen plaats is voor hen bij de hulpverlenende instanties.

Het drugtoerisme is minder geworden maar bewoners hebben wel meer drugsoverlast door verslaafden en dealers die van het centrum naar Delfshaven zijn gejaagd.

Sommigen van de aanwezigen zijn voor de preventieve aanpak, meer investeren in welzijn en dus niet bezuinigen op organisaties die jongeren begeleiden en vroegtijdig corrigeren. Anderen zijn meer voor een repressieve aanpak en voor meer politie op straat, de problemen snel, maar tijdelijk volgens de tegenstanders, oplossen.

De vraag is waar te beginnen met preventie of repressie. Allebei zou niet kunnen. Je moet ergens beginnen.

Er moet meer geobserveerd worden in de buurten om te zien wat er echt speelt en te weten te komen wie de boosdoeners zijn en wat je er aan kan doen.

Ook werd er gesproken over het "allochtonen probleem" sommigen vonden het een cultureel probleem anderen een sociaal probleem, Antillianen kunnen ook last hebben van Antillianen, Marokkanen van Marokkanen. Asociaal gedrag is asociaal gedrag dat heeft niets met afkomst te maken.

We hadden het ook over de dichtgetimmerde huizen. Die zouden weer bewoonbaar gemaakt kunnen worden om er bijvoorbeeld studenten in te laten wonen. Dit gaat de verloedering tegen. Zo ga je ook tegen dat er te dure woningen komen en in plaats van betaalbare woningen. Voor je dat gaat doen moet er natuurlijk goed geïnventariseerd worden wat eerdere plannen en ideeën waren over deze panden aan de Mathenesserdijk en hoe het ligt in de buurt.

Een nieuwe kerngroep in Delfshaven is in oprichting.

Voor meer informatie: SP Fractie Rotterdam, (010-) 4173359

Terug naar Gemeenteraad, Buurten in de Wijken