FNV-actie 9 september 2003

12 september 2003

FNV-actie 9 september 2003

Beste mensen,

Het is goed om jullie in actie te zien,
Het is een eer om jullie toe te mogen spreken als lid van de gemeenteraad van Rotterdam.

Dankzij jullie strijd en die van jullie collega's in Antwerpen en vele andere Europese havensteden is er al veel bereikt, maar is de veldslag nog niet gewonnen.
Het Europese Parlement en ook Feport hebben zich tegen de slechte self-handling in de "Port Package" gekeerd. Nu moet alles op alles gezet worden om die eigenwijze Europese ministers om te krijgen.
De tijd dat liberalisering in de mode was, ligt al weer ver achter ons. Alleen wil ook de Rotterdamse havenwethouder onze Nederlandse minister niet achter de broek zitten.
Om dit college tot enige daadkracht te bewegen is, op initiatief van de SP, door de gemeenteraad op 16 januari een motie aangenomen, die
roept de verantwoordelijke overheden en de sociale partners op, alles in het werk te stellen om de voorgestelde 'Port Package' te wijzigen in goed overleg met de ETF
Maar het heeft nog niet erg geholpen.
De nationale wetgeving waarin havenwerk beschermd wordt, ligt er nog steeds niet.
Wethouder van Sluis heeft ook steeds gezegd dat hij dat niet nodig vindt, want het gemeentelijk Havenbedrijf vond het niet nodig. Over Rotterdamse daadkracht gesproken? Slappe hap, noemen we dat.
Nog steeds laten ze alles aan de markt over en beweren dat de werkgevers heel goed weten wat goed voor U is. Volgens van Sluis zouden reders wel gek zijn om met "cowboys" in zee te gaan. Volgens ons is het de hoogste tijd dat de landelijke en gemeentelijke overheid afbakent wat het havengebied is, wat onder havenwerk verstaan moet worden en welke eisen aan havenarbeiders gesteld mogen worden. Dat kan via nationale havenwetgeving zoals in Belgie of Duitsland.
Alleen erkende havenarbeiders krijgen dan een pasje om havenwerk te verrrichten.
Havenpasjes kunnen nog steeds niet, terwijl ze wel pasjes regelen voor de zogenaamde "Koniginnen van de Nacht" de dames van de Keileweg!
Vandaag bespreekt de raad een nieuwe sjorverordening. Die deugt niet! Want ook daar wordt selfhandling toegestaan! Ook daarin wordt ontduiking van de CAO toegelaten.
Samen met de PvdA proberen we die verordening alsnog te wijzigen.
Portpackage is ook niet iets voor sjorders alleen. Het gaat ook om het personeel van de stuwadoors.
Iedereen die een beetje in de haven heeft rondgekeken, beseft dat havenwerk een vak is dat je door goedopgeleide mensen moet laten doen. Daar hoort een erkenning bij en dus bescherming. In het belang van ons aller veiligheid. Zowel voor de mensen die op de schepen werken als alle mensen op de wal.
Niemand zit te wachten op vrije cowboys die maar lukraak met lading lopen te sjouwen. Niemand zit te wachten op zeelieden uit de Derde Wereld die zwaar onderbetaald en slecht opgeleid, het werk gaan doen van onze Rotterdamse havenwerkers. Dat kan alleen maar leiden tot ongelukken. Die zorg om ons aller veiligheid en onze toekomst zou toch genoeg moeten zijn om Leefbaar Rotterdam over de streep te krijgen. Samen met de PvdA is er dan een meerderheid om wethouder van Sluis eindelijk aan het werk te krijgen.
Mijn partij de SP in het algemeen en ik als gemeenteraadslid in het bijzonder, zullen er alles aan doen om jullie strijd te steunen. Een strijd die moet leiden tot Nationale wetgeving die het werk van havenarbeiders beschermt en zorgt dat niemand een fatsoenlijke CAO kan ontduiken.
Vanmorgen hier, vanmiddag weer in het stadhuis aan de Coolsingel.

Terug naar Verslag raadsvergadering