Concept programma-akkoord coalitie Feijenoord
Concept programma-akkoord coalitie Feijenoord
Concept programma akkoord 2003-2006 PvdA-GroenLinks-SP deelgemeente Feijenoord
Inhoudsopgave
hoofdstuk 1: Bestuurlijke Vernieuwing
hoofdstuk 2: Betrokkenheid van bewoners
hoofdstuk 3: Wonen
hoofdstuk 4: Maatschappelijke dienstverlening
hoofdstuk 5: Jeugd
hoofdstuk 6: Veiligheid
hoofdstuk 7: Schoon en heel
hoofdstuk 8: Economie, werk en inkomen
hoofdstuk 9: Onderwijs
hoofdstuk 10: Gezondheid
hoofdstuk 11: Natuur en Milieu
hoofdstuk 12: Kunst
en Cultuur
In dit programma leggen
de drie progressieve partijen van de deelraad Feijenoord zich vast op
een aantal hoofdlijnen, die de resterende raadsperiode gezamenlijk uitgewerkt
worden.
Dit programma bestaat uit heldere richtlijnen en enige concrete punten,
waarover verdere discussie in de raad volgt.
Politieke discussie mag niet beperkt blijven tot een debat tussen politici
en ambtenaren. De drie partijen die dit akkoord sluiten zijn alle voorstander
van actieve participatie, waarbij bewoners en belanghebbenden gestimuleerd
worden zich in te zetten voor het oplossen van knelpunten in de samenleving.
Hierbij gaat het voor de deelgemeente om de ondersteuning van eigen initiatieven
van bewoners, hen mee laten denken bij het formuleren van nieuw beleid
en hen betrekken bij de uitvoering van beleid. Daarnaast bestaat participatiebevordering
ook uit de ondersteuning naar personen toe om op eigen benen hun weg in
de samenleving te vinden. Het idee, dat actieve participatiebevordering
noodzakelijk is voor het vitaal blijven van de samenleving, loopt als
een rode draad door alle beleidsterreinen heen. Politiek gaat immers niet
alleen over het nemen van besluiten, maar ook over het verwerven van draagvlak
daarvoor. Tegelijkertijd moet het belang van de zwakste in de besluitvorming
meegenomen worden.
In Feijenoord zijn vele verschillende culturen vertegenwoordigd. Dit is zowel een verrijking als een punt van aandacht. Een verrijking vanwege de toevoeging van creatieve ideeën afkomstig uit de diverse culturen. Een aandachtspunt omdat we moeten zorgen dat de mensen vanuit deze verschillende culturen een goede plek krijgen in onze samenleving. De uitbouw van onze multiculturele samenleving maakt het noodzakelijk gezamenlijk (politici, bestuurders en bewoners) te discussiëren over:
- de wijze waarop de organisatie
van het maatschappelijke middenveld zich ontwikkelt
- de eisen die de multiculturele
ontwikkeling en zijn organisatorische verschijningsvormen stellen aan
de door ons gewenste realisering van burgerparticipatie
- het op de juiste plekken
en dus bij de juiste organisaties kunnen agenderen van thema's als opvoeding,
scholing, werk, ondernemerschap, samenleven en veiligheid; kortom het
meedoen aan de invulling van de sociale en economische component van
het wijkbeleid
- de wijze hoe zowel bestaande als nieuwe organisaties betrokken kunnen worden bij het participatieproces en hoe deze een bijdrage kunnen leveren aan het betrekken van nieuwe inwoners daarbij.
Voor het Dagelijks Bestuur is dit programma de leidraad waarmee men met deelgemeentelijke en gemeentelijke diensten, instellingen en organisaties werkt in de wijken. Het Dagelijks Bestuur neemt de uitvoering van dit programma ter hand en samen met raad en bewoners worden de hoofdlijnen verder uitgewerkt. De hoofdlijnen moeten vertaald worden in controleerbaar beleid, dat uitlegbaar is naar derden. Duidelijkheid en controleerbaarheid zijn cruciaal voor het functioneren van de deelraad en het bevorderen van de participatie.
De afgelopen jaren is hard
gewerkt aan het inrichten van het deelgemeentelijke apparaat voor het
wijkgericht werken. Dit in de overtuiging dat alleen zó de betrokkenheid
van bewoners bij hun wijken een goede plek kon krijgen. Deze wijkaanpak
zal de komende tijd verder doorgezet worden en de basis blijven van het
beleid.
De Deelgemeente Feijenoord staat niet alleen. Zij werkt samen met andere
overheden om haar doelen te bereiken. Soms zal zij moeten optreden als
belangenbehartiger, waar de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij
een andere overheidslaag ligt. Voorop bij deze samenwerking staat het
belang van onze inwoners.
Voor de deelgemeente zijn er gedurende
de resterende periode volgende beleidsprioriteiten:
- Maatschappelijke dienstverlening:
De dienstverlening van deelgemeentelijke diensten en instellingen moet
op orde zijn en afgestemd op de behoeften van de Feijenoorders.
- Wonen: De
wens tot een bredere samenstelling van inkomensgroepen van de Feijenoordse
bevolking mag niet leiden tot verwaarlozing van de huisvesting van de
huidige bewoners.
- Jeugd: Feijenoord
heeft een jonge bevolking en moet zorgen voor goede voorzieningen om
tegemoet te komen aan haar behoefte.
- Schoon en Heel:
De inzet om samen met bewoners de leefomgeving "Schoon en Heel"
te houden is van belang ter verbetering van de leefbaarheid en heeft
ook effect op de veiligheid in de wijk.
- Veiligheid: Binnen de wijkgerichte werkwijze moet de aandacht blijven uitgaan naar het verbeteren van de veiligheid en de veiligheidsgevoelens.
De Deelgemeente is er voor iedereen. Een ieder is gelijk voor de wet, een ieder heeft vrijheid van meningsuiting en men mag zijn medemens niet beledigen of krenken. Deze waarden zijn vastgelegd in de grondwet en zijn uitgangspunt voor het handelen van de deelgemeente. Deze grondrechten zijn een noodzakelijke voorwaarde voor een goede samenleving in Feijenoord.
Voor de democratische legitimatie van het handelen van de deelgemeente is het onvoldoende als bewoners slechts bij de verkiezingen betrokken worden. De verbetering en verbreding van het draagvlak onder en het stimuleren van actieve betrokkenheid van de bewoners van de Deelgemeente Feijenoord is nodig. Alleen zo kunnen beleid en uitvoering op een succesvolle wijze plaatsvinden. Bij de uitvoering is een zekere mate van continuïteit in de uitvoering belangrijk. Dit schept naar partners in de wijken zekerheid waarmee zij bij hun eigen handelen rekening kunnen houden. Een sterk Dagelijks Bestuur en een goed functionerend ambtelijk apparaat zijn een eerste voorwaarde voor een goed functionerende deelgemeente. Interne kwaliteitszorg is van belang, met name om uiteindelijk de contacten met derden goed te laten verlopen.
De relatie tussen burger en deelgemeente is in Feijenoord aan constante veranderingen onderhevig. Drijvende krachten hierachter zijn het participatiebeleid, de keuze voor het wijkgerichte werken en de invoering van de dualisering. In het kader van de bestuurlijke vernieuwing zijn drie verschillende relaties van belang. Bovenal is er de relatie tussen de deelgemeente en haar inwoners. Daarnaast is er de relatie tussen het Dagelijks Bestuur en de deelraad. Ten derde is er de relatie tussen het Dagelijks Bestuur en het ambtelijke apparaat. Dit moet ingericht zijn om de politieke besluitvoering tot uitvoering te brengen. Bij de zoektocht naar de nieuwe optimale verhoudingen gelden een aantal richtlijnen.
Het wijkgericht werken heeft
binnen de Deelgemeente Feijenoord een start gekregen. Er zal nog verder
gewerkt moeten worden aan de verfijning van het opgezette systeem.
Het belang van de wijkaanpak is samen te werken aan de wijken en het organiseren
van betrokkenheid. Door het samenbrengen van de politiek, instellingen
en diensten en bovenal de bewoners, kan ervoor gezorgd worden, dat gezamenlijk
geconstateerde knelpunten aangepakt worden en men de plannen van elkaar
in onderling overleg afstemt. De wijkaanpak is derhalve een proces waarbij
de discussie met de partners in de wijken centraal staat. De wijkjaarplannen
en de daaruit volgende uitvoeringsprogramma's vormen hierin een onmisbare
schakel. De wijkjaarplannen vormen het centrum van debat tussen de burger,
het bestuur en de raad, waarbij de uitvoeringsprogramma's de vertaling
zijn naar de uitvoering. De wijkjaarplannen zijn zowel motor als weerslag
van de discussie over wat er in de wijken moet gebeuren. Tevens zijn zij
de basis voor de raad om in haar programmabegroting de accenten per wijk
te benadrukken.
Het Dagelijks Bestuur is als uitvoerder verantwoordelijk voor de realisatie
van de door de raad neergezette kaders en prioriteiten en moet dus als
regisseur van de beleidsprocessen optreden. De raad moet deze aanzetten
beoordelen en de resultaten toetsen aan de gegeven richtlijnen en wensen.
De raad moet de speelruimte voor het Dagelijks Bestuur aangeven.
Voor de wijkaanpak is een goede, respectvolle en gelijkwaardige relatie met de bewoners van de deelgemeente en hun organisaties noodzakelijk. Hierbij behoort goede en structurele communicatie over het beleid en de activiteiten van de deelgemeente, maar ook het zorgen voor het opstellen van heldere procedures en het zelf naleven daarvan. Het burgerjaarverslag is bij uitstek een instrument dat een weergave kan geven over de relatie tussen deelgemeente en inwoners. Gewerkt wordt aan maatstaven waarin ook de mening van de bewoners en hun organisaties zelf over de relatie tussen de deelgemeente en haar inwoners een plek krijgt in het burgerjaarverslag.
De Raad en haar commissies
De rol van de commissies wordt
heroverwogen. De omslag van monistisch naar duaal bestel heeft de bodem
onder het bestaande commissiestelsel uitgeslagen. Meer en meer moeten
de wijkgerichte commissies opinievormende lichamen in de wijken zijn die
daadwerkelijk de discussie zoeken en aangaan met de bewoners van de wijken
waarover zij gaan.
Dat betekent dus ook daadwerkelijk vergaderen in de wijken zelf, inwoners
de gelegenheid geven agendapunten in te brengen en hen deel te laten nemen
aan de discussies. Uitkomsten van die discussies vormen dan gelijk de
basis van de discussies in de raad en een toetssteen van het gevoerde
beleid. De commissies in de wijken moeten de spreekbuis van de wijk worden,
medezeggenschap organiseren en aanmoedigen en serieus werk maken van de
inbreng in de discussies door de burgers.
Regelmatig overleg tussen de
raad en het Dagelijks Bestuur over de wijze waarop deze verhoudingen zich
ontwikkelen is gewenst. Zij zijn immers van elkaar afhankelijk om de deelgemeente
goed te laten functioneren. Er worden betere afspraken gemaakt over informatie-uitwisseling
en over striktere handhaving van de termijnen van beantwoording van raadsvragen.
De discussie over initiatieven vanuit het bestuur wordt eerder aangegaan.
De discussie tussen deelraad en Dagelijks Bestuur is immers tweerichtingsverkeer,
waarbij de raad initiatieven neemt over de kaders waarbinnen het bestuur
de uitvoering ter hand moet nemen en het bestuur voorstellen doet over
de oplossing van door hem geconstateerde problemen en deze toetst bij
de deelraad.
Het voorzitterschap van de deelraad wordt naar het voorbeeld van andere
deelgemeenten losgekoppeld van het Dagelijks Bestuur.
De commissies zijn een middel
om het contact tussen politiek, overheid en burger te bevorderen. De keuze
voor wijkcommissies is een logisch gevolg van de breed gedragen wijkaanpak
in de Deelgemeente Feijenoord. De commissies hebben als taak ervoor te
zorgen, dat het beleid op de wijken afgestemd wordt. Zij gaan derhalve
ook direct het Dagelijks Bestuur adviseren over de wijkjaarplannen en
het ondersteunen van bewonersinitiatieven. Voor verbetering van de toegankelijkheid
vergaderen de commissies in de wijken en worden twee zitplaatsen met microfoon
gereserveerd voor insprekers. Voor een inhoudelijke toelichting op onderwerpen
wordt de portefeuillehouder standaard uitgenodigd. Dit zorgt ervoor dat
benodigde informatie ter plekke gegeven kan worden en de raadsleden zich
desgewenst geïnformeerd uit kunnen spreken.
Commissievergaderingen kunnen verschillende functies hebben: het bepalen
van beleid, het controleren van de uitvoering, het vergaren van informatie
en het leggen van contacten in de wijk, het organiseren van medezeggenschap
en het voorbereiden van discussiepunten voor de deelraad. Vooral het leggen
van contacten in de wijk en het organiseren van medezeggenschap moet een
grotere rol gaan krijgen in de nabije toekomst.
Voor een betere coördinatie van de agenda's van raad en raadscommissies
een herziening van de positie van het presidium nodig. De positie van
de griffie wordt indien nodig versterkt.
De Deelgemeente Feijenoord
vindt dat bewoners het recht hebben actief betrokken te zijn bij de maatschappelijke
processen die hen aangaan. De deelgemeente moet bewoners actief stimuleren
en de ruimte bieden mee te doen, mee te denken en mee te beslissen. Het
doel hiervan is het verbeteren van de positie van de bewoners van de Deelgemeente
en het verbeteren van de uitkomst van maatschappelijke processen in de
deelgemeente.
Zeker in de besluitvorming onder regie van de deelgemeente zelf zal gezocht
blijven worden naar nieuwe manieren om dit te voor elkaar te krijgen.
Overigens gaat participatie niet alleen over de deelname van verschillende
groepen van bewoners aan bestuurlijke processen, maar ook over het met
elkaar in contact brengen van verschillende groepen van bewoners.
Hiervoor zijn een drietal randvoorwaarden
essentieel.
- Respect en openheid:
Bewoners uit de wijk die door hun deelname aan participatieprocessen
betrokkenheid tonen, verdienen hiervoor respect. Inhoudelijke meningsverschillen
komen op de tweede plaats.
- Gelijkwaardigheid:
Inwoners van de deelgemeente, die hun steentje willen bijdragen aan
de verbetering van hun wijk of het oplossen van een probleem, moeten
als volwaardige en zelfstandige gesprekspartners gezien worden. Tevens
moet ondersteuning aangereikt worden om daar, waarbij bewoners onvoldoende
inhoudelijke kennis is om op gelijkwaardige basis betrokken te zijn,
deze kloof te overbruggen.
- Heldere procedures: De betrokkenheid is slechts mogelijk wanneer deze is ingekaderd in heldere procedures, waarbij vooraf duidelijk aangegeven is wat de mogelijkheden en grenzen van de betrokkenheid zijn.
Ook in de deelgemeente Feijenoord
zijn er verschillende niveaus van participatie te onderscheiden. Uitgangspunt
is en blijft echter het (kunnen) meedoen aan het maatschappelijke leven,
zoals zich dat in de deelgemeente Feijenoord manifesteert; variërend
van het van huis naar werk fietsen tot het lid zijn van een gezelligheidsvereniging;
van het kunnen omgaan met vuilniscontainers tot het bezoeken van een inspraak-
of informatieavond over de wijkjaarplannen.
Alle inwoners van de deelgemeente Feijenoord maken (ieder op zijn/haar
eigen manier) deel uit van het maatschappelijke leven; iedereen draagt
daarin vanzelfsprekend verantwoordelijkheid.
Daarnaast bestaan er ook in de deelgemeente Feijenoord de meer formele,
wettelijk geregelde vormen van participatie zoals inspraak, medezeggenschap
en medeverantwoordelijkheid.
Op alle niveaus van participatie staat in ieder geval het (kunnen) meedoen
centraal. Waar persoonlijke hindernissen van mensen de volledige deelname
aan maatschappelijke processen in de weg staan, heeft de deelgemeente
als taak deze hindernis zo gering mogelijk te maken.
Inspraak heeft betrekking op
die processen en projecten waartoe politiek besloten is, maar waar nog
mogelijkheden zijn aanpassingen aan de wensen van betrokkenen te maken.
Medezeggenschap gaat over projecten waarvan de uitvoering in overheidshanden
blijft, maar bewoners een zwaarwegende stem krijgen in de besluitvorming
en uitvoering.
Tenslotte gaat medeverantwoordelijkheid over processen en projecten waarbij
bewoners daadwerkelijk een taak krijgen in (en ondersteuning krijgen bij)
de uitvoering.
We gaan het bestuur van de deelgemeente zo inrichten, dat zoveel mogelijk
processen en projecten in de laatste twee categorieën terecht komen.
Daarbij is overigens van het grootste belang dat de deelgemeente open
en duidelijk communiceert met haar inwoners. Dit geldt wellicht nog meer
voor de beantwoording van de 'kleine' vragen van bewoners, waarmee vaak
een eerste indruk gevestigd wordt, dan voor de grote projecten. Ook daarbij
de communicatie van doorslaggevend belang is.
Het inrichten van het ambtelijke apparaat voor de wijkaanpak is vooral bedoeld om de betrokkenheid van bewoners te vergroten. De verfijning hiervan is een voortdurend proces. Tegelijkertijd zullen er ook geldmiddelen beschikbaar moeten zijn ter ondersteuning van kleinschalige initiatieven in de wijk, waarbij formele obstakels en bureaucratische regels zo min mogelijk een hindernis mogen vormen.
Bij planvorming in de wijk
worden bewoners vanaf het begin betrokken en de door hen voorgestelde
alternatieven volwaardig en met respect meegewogen in de uiteindelijke
besluitvorming. De raadscommissies zullen het op zich nemen vroegtijdig
de discussie aan te gaan met wijkbewoners over hun ideeën en alternatieven,
zodat deze vanaf het begin een rol spelen in de planvorming.
Wanneer deze alternatieven niet tot uitvoering kunnen worden gebracht
zullen de betrokken bewoners uiteraard betrokken blijven in de procedure.
Er komt geld beschikbaar voor bewonersinitiatieven in de wijk. Hiervoor
wordt per wijk geld gereserveerd, waarvoor bewoners en hun organisaties
voorstellen kunnen indienen. De wijkcommissies zullen deze bewonersinitiatieven
samen met de bewoners bespreken en het Dagelijks Bestuur over de honorering
van deze voorstellen adviseren.
Bewonersorganisaties blijven
een belangrijke partner in de wijken. Daarnaast zijn er in de wijken ook
niet bij een bewonersorganisatie aangesloten (groepen) bewoners actief.
Doelstelling is de verschillende groepen en organisaties van bewoners
samen te brengen om gezamenlijk in de wijk aan de slag te gaan. Om een
gelijkwaardige gesprekspartner voor professionele instellingen te zijn,
zullen bewoners en hun organisaties ook aanspraak moeten kunnen maken
op ondersteuning om bijvoorbeeld kennisverschillen te overbruggen. Bij
de toedeling van deze ondersteuning zal rekening gehouden moeten worden
met het gegeven, dat het kleinste belang ook gehoord zal moeten worden.
De deelgemeente en de wijkpartners moeten elkaar aanspreken op de gevolgen
van hun handelen voor het participatieproces en hoe zij zelf een bijdrage
kunnen leveren aan de verbetering daarvan. Door het debat dat hieruit
ontstaat, zullen nieuwe initiatieven tot participatieverbetering makkelijker
ontstaan en uitgevoerd worden.
De deelgemeente zal in samenwerking
met bewonersorganisaties, andere groepen van bewoners en het opbouwwerk
er hard aan werken dat meer bewoners actief betrokken worden bij de wijken
in de Deelgemeente Feijenoord. Dagelijks bestuurders en raadsleden hebben
de taak actief aan dit proces deel te nemen.
De deelgemeente gaat zorgvuldig om met alle relaties die zij in het werk
onderhoudt, in het bijzonder met die van bewoners en hun organisaties.
De deelgemeente stelt zich ten doel om in haar communicatie met bewoners
en hun organisaties duidelijk de beoogde doelen te verwoorden en er voor
te zorgen dat deze begrepen worden. Daarnaast zal ook bij wijziging in
procedures en/of financiële relaties altijd geluisterd worden naar
de oplossingen die de benadeelde partij aandraagt en daarmee zal zoveel
mogelijk rekening gehouden worden. In het geval dat de deelgemeente toch
besluit een voor bewoners en/of hun organisatie(s) negatieve beslissing
te nemen, zal dit te allen tijde duidelijk uitgelegd worden.
De deelgemeente en de wijkpartners moeten elkaar aanspreken op de gevolgen
van hun handelen voor het participatieproces en hoe zij zelf een bijdrage
kunnen leveren aan de verbetering ervan. Door het debat dat hieruit ontstaat,
zullen nieuwe initiatieven tot participatieverbetering makkelijker ontstaan
en uitgevoerd worden.
De organisaties in onze deelgemeente, die een bijdrage willen leveren aan onze samenleving, dienen op deze bijdrage beoordeeld te worden en niet in eerste instantie op hun identiteit.
Volkshuisvesting is een beleidsterrein
dat invloed heeft op de samenstelling van de bevolking in de deelgemeente.
De woningvoorraad is ook van invloed op de ontwikkeling van sociale verbanden.
Andersom moet ook de sociale en economische positie van de inwoners van
de deelgemeente een grote invloed hebben op de toekomstige ontwikkelingen
op het gebied van nieuwbouw en renovatie. In de deelgemeente Feijenoord
moet ervoor gezorgd worden, dat, bij veranderingen in hun maatschappelijke
positie en gedurende hun levensloop, mensen de kans krijgen in te kunnen
stromen in en door te kunnen stromen binnen de deelgemeente.
De deelgemeente Feijenoord wil in samenspraak met, c.q. met medezeggenschap
van de bewoners werken aan de lange termijnvisie op het volkshuisvestingsbeleid.
In deze lange termijnvisie op het wonen binnen de deelgemeente zal rekening
gehouden worden met de toekomstverwachtingen en woonwensen van de bewoners.
Starters en grote gezinnen zijn hierbij specifieke doelgroepen. Dit gezien
de huidige reële woningnood voor voornamelijk deze groepen.
Gezien de demografische ontwikkeling op lange termijn betekent dit ook
dat rekening gehouden moet worden met uitbreiding van de ouderenhuisvesting.
Het wijkgericht werken van de deelgemeente moet bijdragen aan een schone, hele en vooral veilige woonomgeving. Een goede woonomgeving is een belangrijke voorwaarde om een goed huisvestingsbeleid in een deelgemeente te kunnen voeren. Onder andere het slagen van de wijkaanpak is noodzakelijk voor het succesvol voeren van woonbeleid, zodat alle inwoners van de deelgemeente een gelijkwaardige kans krijgen op de woningmarkt en aldus behouden kunnen blijven voor de deelgemeentelijke samenleving. Een te grote doorstroom in een wijk belemmert het ontstaan van sociale cohesie, of zorgt voor de afbraak daarvan.
In de bestaande samenstelling
van de woningvoorraad en de bevolking in Feijenoord is een grote vertegenwoordiging
van sociale woningbouw en de daarvan afhankelijke lagere inkomensgroepen.
Pogingen om door gedifferentieerd te bouwen meer (hogere) inkomensgroepen
binnen de deelgemeentegrenzen een plek te geven, mogen niet ten koste
gaan van de woonbehoeften van de huidige bewoners. Het leidende principe
voor de deelgemeente moet zijn: bouwen en beheren voor de huidige bewoners.
Daarnaast moet er in de directe omgeving van de deelgemeente, Rotterdam
en regio, op aangedrongen worden dat ook daar rekening gehouden wordt
met de woonbehoeften van de inwoners van de deelgemeente Feijenoord.
Er zal binnen de grenzen van de deelgemeente gezocht moeten worden naar
ruimte om te voorzien in de minder draagkrachtige vraag uit Feijenoord.
De uitzonderingen die het gemeentelijke woonstadbeleid hiertoe biedt zullen
dan ook ten volle benut moeten worden.
Door het gegeven dat er weinig
in bereikbare categorieën gebouwd wordt, moet zuinig omgegaan worden
met bestaande sociale woningbouw.
De deelgemeente Feijenoord wil, dat er bij een ongewijzigde woningmarkt
getalsmatig geen vermindering van de voorraad bereikbare woningen mag
plaatsvinden.
De aanleg van Parkstad mag niet leiden tot vermindering van het aantal
bereikbare huurwoningen in de Afrikaanderwijk.
Ontwikkelingen in de bestaande voorraad baren ook zorgen. Zo zullen verhuurders
inclusief de corporaties actief aangesproken en zo nodig aangeschreven
moeten worden op het beheer en onderhoud van hun woningvoorraad. De onderhoudsstaat
van woningen heeft tenslotte direct gevolgen voor de duurzaamheid en leefbaarheid
van een gehele buurt. Te vaak wordt in onze deelgemeente geconstateerd
dat door achterstallig onderhoud zowel woongenot als leefbaarheid onder
druk komen te staan. Ook ligt hier het gevaar op de loer dat onnodig achterstallig
onderhoud uiteindelijk onafwendbaar leidt tot sloop. Het mag dus niet
zo zijn dat de corporaties hun eigen slooplocaties creëren.
Het Dagelijks Bestuur komt
met een rapportage naar de raad over de mogelijkheden voor toetsing bij
het verlenen van sloopvergunningen. Hierbij word bekeken of buiten de
sloop van sociale woningen andere opties, zoals opknappen en renovatie,
mogelijk zijn.
Voor de lange termijnontwikkelingen is samenwerking van bewoners, woningbouwverenigingen
en -corporaties, projectontwikkelaars, stedelijke diensten en het gemeentebestuur
noodzakelijk.
Voor de verbetering en herstructurering van het woningbestand zullen middelen
van buiten de deelgemeente nodig zijn.
Maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning
Het takenpakket van de deelgemeente
bevat een aantal dienstverlenende en ondersteunende activiteiten naar
(groepen) bewoners toe. Voorbeelden zijn het (school-)maatschappelijk
werk, het ouderenwerk, opbouwwerk en het werk van de sociale raadslieden.
Deze verschillende activiteiten hebben als gemeenschappelijk kenmerk,
dat zij er zijn om mensen te helpen met het functioneren in de samenleving
en individuele of groepsproblemen samen met bewoners op te lossen.
Veel van deze taken worden verricht door gespecialiseerde organisaties,
die voor hun diensten een deelgemeentelijke subsidie krijgen. Deze organisaties
zijn vaak ook mede afhankelijk van geldstromen van andere overheden, die
direct van invloed zijn op de beschikbare inzet.
Voor de dienstverlening in haar algemeenheid geldt dat zij voor iedereen
toegankelijk moet zijn. Taalproblemen, die in onze deelgemeente met zijn
vele bevolkingsgroepen vaak voorkomen, mogen geen belemmering vormen voor
deze toegankelijkheid. Dienstverlenende instellingen in de deelgemeente
moeten om kunnen gaan met anderstaligheid.
Vanwege de diverse achtergronden van vele nieuwkomers en het gegeven dat
er ook individuele obstakels bij taalverwerving kunnen zijn, is het belangrijk
dat er een goed aanbod is van cursussen en middelen waarmee mensen zich
de Nederlandse taal eigen kunnen maken. Capaciteitsproblemen bij het cursusaanbod
moeten worden bestreden.
Wat betreft de inzet op het
veld van maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning zijn er een
aantal belangrijke speerpunten.
De ontwikkeling waarbij het schoolmaatschappelijk werk weer op stevige
benen is gezet, is positief geweest en het resultaat moet de komende jaren
tenminste behouden worden. Wel moet per individuele deelnemende school
bekeken worden, of het aanbod van schoolmaatschappelijk werk voldoende
is en genoeg effect sorteert. Dit betekent dat er gewerkt gaat worden
aan een gedifferentieerd aanbodmodel dat aansluit op de vraag; d.w.z.
dat er op verschillende scholen en in bepaalde wijken een hogere inzet
plaatsvindt, dan op en in andere.
Scholen die schoolmaatschappelijk werk afnemen en mede betalen, doen dit
naar rato van het feitelijke aantal geleverde uren schoolmaatschappelijk
werk.
Het ouderen- en jongerenwerk zijn ook elementen waar aan de komende jaren
onverkort aandacht moet worden besteed. Hierbij is het uitgangspunt dat
zoveel mogelijk rekening gehouden zal moeten worden met dat wat nodig
is om ouderen en jongeren, zowel individueel als in groepsverband, volwaardig
te laten deelnemen aan de sociale structuren in de wijken.
Hoewel later dan in de rest van Nederland zal ook Feijenoord te maken
krijgen met de vergrijzing. Er moet voor gezorgd worden, dat deze ook
voor de bewoners van Feijenoord goed opgevangen wordt. Dit betekent dat
er voldoende voorzieningen moeten zijn, variërend van bijvoorbeeld
voldoende ouderenwerk tot het beschikbaar zijn van voor ouderen geschikte
woningen.
Omdat zeker in de deelgemeente
Feijenoord met haar grote verscheidenheid aan sociale problemen, de vraag
naar maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning groter is dan de
beschikbare middelen, zal duidelijk moeten zijn hoe de deelgemeente en
de uitvoeringsorganisaties tot een bepaalde inzet van deze middelen besluiten.
Ruime informatie over maatschappelijke problemen en mogelijke oplossingen
is daarbij van essentieel belang. De informatiebronnen kunnen variëren
van individuele burgers tot de maatschappelijke uitvoeringsorganisaties.
Het beleid om uitvoeringsorganisaties met betere rapportages naar de deelgemeente
te laten komen, moet dus doorgezet worden. Deze rapportages zullen zeker
de volgende punten moeten bevatten, die duidelijk maken waarom bepaalde
afwegingen gemaakt worden:
- Een probleemanalyse vooraf,
uitgesplitst per wijk.
- De bepaalde inzet, uitgesplitst
per wijk.
- De afwijkingen gedurende
het jaar tussen probleemanalyse en de reële situatie.
- De afwijkingen gedurende
het jaar tussen prognose en de werkelijke inzet.
Ook moet er in de rapportage
aandacht zijn voor de interne kwaliteitszorg en het bijbehorende personeelsbeleid.
Tot slot moet aangegeven worden bij welke punten een afstemming met andere
organisaties nodig is. Dit zowel met andere professionele organisaties,
als met groepen van bewoners en hun organisaties.
Door deze verbetering van de rapportage kan de politiek beter en eerder
de beslissing nemen over welke prioriteiten gesteld moeten worden en de
uitvoering beter controleren. Deze beslissingen hoeven echter niet altijd
en alleen gebaseerd te zijn op de door de maatschappelijke uitvoeringsorganisaties
aangeleverde informatie.
Binnen de bevolkingsopbouw
van de deelgemeente Feijenoord is de categorie 'Jeugd' een grote groep.
Deze is daarom een hoofdprioriteit voor de komende jaren. Contacten met
bewoners brengen dit naar voren en niet voor niets neemt de jeugd in de
wijkjaarplannen een belangrijke plaats in. De jeugd wordt gezien als een
volwaardig onderdeel van de samenleving en verdient haar plaats in de
wijk als onderdeel van de sociale structuur.
Jeugdparticipatie is één van de pijlers van het jeugdbeleid.
Het stimuleren van betrokkenheid van jongeren bij hun leefomgeving en
het oplossen van problemen die zij zelf als knelpunt ervaren, vergroten
de mogelijkheden om tot duurzame oplossingen te komen. Hierbij is de betrokkenheid
van de overige bewoners van essentieel belang. Goede initiatieven vanuit
de jeugd en bewoners zelf moeten ondersteund worden.
Daarbij moeten ook professionele samenwerkingsverbanden ingezet worden
om optimaal de belangrijkste gesignaleerde problemen op te kunnen pakken.
Met jongeren wordt gesproken over hun bijdrage aan de directe woon- en
leefomgeving. Met groepen jongeren wordt gewerkt aan het verbeteren van
de toekomstkansen. Jongeren moeten betrokken worden bij het voorkomen
van het ontsporen van groepen jongeren.
Ook in de buitenruimte zal voldoende ruimte moeten zijn voor kinderen
en jongeren. Zo nodig moet deze ruimte gecreëerd of vrijgemaakt worden.
Het beleid om tijdelijke voorzieningen aan te leggen op slooplocaties,
zowel voor kinderen als voor jongeren, wordt onverkort doorgezet. Gezien
de tijdelijkheid van deze voorzieningen moeten echter ook permanente voorzieningen
worden getroffen.
Daarnaast wil de deelgemeente Feijenoord dat bij het herinrichten van
grotere gebieden rekening gehouden wordt met de '3% speelnorm': minimaal
3% van de totale oppervlakte van het in te richten gebied moet gereserveerd
worden voor kinderen en jongeren.
Veel inzet van wat eerder benoemd is als 'Maatschappelijke Dienstverlening'
is gericht op jongeren. Uitgangspunt is dat de inzet van de deelgemeente
op orde moet zijn. Zij moet ingericht zijn op de vraag vanuit de wijken,
kwalitatief goed zijn en niet te gevoelig voor interne schommelingen binnen
de uitvoerende instelling. Tevens moeten uitvoerende organisaties zichzelf
openstellen voor de ontwikkeling van maatwerk gezamenlijk met wijkpartijen
en zich niet vastleggen op het eigen pakket van dienstverlening, zoals
dat in de loop der tijd ontstaan is. In het bijzonder het jongerenwerk
zal er in de benadering naar jongeren toe voor moeten zorgen, dat jongeren
individueel en als groep benaderd worden als onderdeel van de sociale
structuur van de buurt. Tot slot is het noodzakelijk, met de grote vraag
naar 'een eigen plek' die er door vele verschillende groepen jongeren
vanuit de wijk is, te zorgen voor een optimale benutting van de bestaande
ruimte en voorzieningen.
Het veiligheidsbeleid sluit aan op de wijkaanpak. De plannen op het gebied van de veiligheid worden samen met bewoners en organisaties ontwikkeld, vastgesteld en bijgesteld per wijk. Samenwerking met bewoners, gemeente en gemeentelijke diensten, politie, openbaar ministerie, maatschappelijke instellingen en organisaties in de wijken is van belang. Dit moet leiden tot een gezamenlijke analyse, duidelijke afspraken over de inzet en te behalen resultaten van diverse betrokken partijen. Dit moet terugkomen in de werkplannen van de betrokken partijen zelf, die ook verantwoordelijk zijn voor de evaluatie van hun inzet en een gezamenlijke beoordeling van het beleid en van de resultaten. De deelgemeente speelt hierin een coördinerende rol.
In Feijenoord is en blijft
het schoon en heel houden van de leefomgeving een groot aandachtspunt.
Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid van het deelgemeentelijk bestuur;
juist hierbij zal een beroep moeten worden gedaan op de medeverantwoordelijkheid
van bewoners en andere gebruikers van de buitenruimte in deze deelgemeente.
Er zal met man en macht gewerkt worden aan het betrekken van de bewoners
bij het schoon en heel krijgen (en houden!) van de straat, de buurt en
de wijk. Het opstellen, uitvoeren en evalueren van wijkjaarplannen en
uitvoeringsplannen, waarin veelvuldig wordt gesproken over het verbeteren
van de kwaliteit van de leefomgeving, is hierbij een zeer belangrijk (maar
niet het enige) uitgangspunt. De deelgemeente zal fors investeren in een
goede en vruchtbare samenwerking met gemeentelijke diensten (zoals de
ROTEB) om de gewenste gebiedsgerichte aanpak te bewerkstelligen.
De economische positie van de meeste Feijenoorders is zwak. In tijden van economische tegenslag (zoals op dit moment) betekent dit, dat zij een onevenredig deel van de klappen opvangen. Dit maakt het belang van een goed beleid ter verbetering van de economische structuur van de deelgemeente, een betere ondersteuning van de positie op de arbeidsmarkt en zorgen voor goede inkomensondersteuning groter dan aan het begin van deze raadsperiode.
Een succesvolle wijkaanpak
met bijbehorende verbetering van de leefomgeving op het gebied van schoon,
heel en veilig maakt de deelgemeente aantrekkelijker als vestigingsplaats
voor het midden -en kleinbedrijf. Het betrekken van het midden- en kleinbedrijf
bij de wijkaanpak is daarbij een positieve impuls voor de wijkaanpak zelf.
De wijkaanpak vereist een duurzame relatie met de ondernemers in de deelgemeente.
Een belangrijke stimulans voor bedrijvigheid in de deelgemeente zijn de
deelgemeentelijke bedrijfscontactfunctionaris en de inzet tot ondernemersondersteuning
waartoe op verzoek van de deelraad geld vrijgemaakt is door het Dagelijks
Bestuur. De deelgemeente heeft ook een rol als belangenbehartiger van
de ondernemers in Feijenoord, zowel naar andere overheden als naar andere
organisaties en platforms die het belang van de ondernemers raken.
Zelfs toen het economische
tij in Nederland meezat, waren in Feijenoord de werkloosheids- en inkomensproblematiek
nog volop aanwezig. De deelgemeente heeft geen instrumenten om structureel
hierin verbetering aan te brengen. Wel heeft de deelgemeente een coördinerende
rol in de dienstverlening aan mensen die door problemen op dit vlak getroffen
worden.
Sociale activering, waarbij mensen geholpen worden gebruik te maken van
hun sterke punten of deze te ontwikkelen, is op dit vlak een belangrijk
instrument. De hulp aan mensen bij het verkrijgen van inkomensondersteuning
is dit jaar nadrukkelijk door de raad op de agenda geplaatst en zal verder
ontwikkeld worden. Het gaat om het organiseren van netwerken van instellingen,
bewoners en hun organisaties en bedrijven om gezamenlijk nieuwe wegen
te ontwikkelen en bestaande oplossingen te behouden en te versterken.
Onderwijs
De deelgemeente Feijenoord ondersteunt alle onderwijsinstellingen binnen
haar grenzen om hun taak zo goed mogelijk uit te oefenen. Het eerder genoemde
schoolmaatschappelijk werk is daar een voorbeeld van. Maar ook het zorgen
voor en stimuleren van goede contacten met wijk- en maatschappelijke instellingen
moeten daartoe behoren. Van deze instellingen wordt verwacht dat ook zij
ondersteuning leveren aan de onderwijsinstellingen. 'Onderwijskansenzones'
worden ondersteund en uitgebreid binnen de mogelijkheden die daarvoor
zijn. Ook de ontwikkeling van het principe van de Brede School wordt doorgezet.
Het is hierbij van belang dat ook de ouders betrokken worden bij alles
wat het onderwijs van hun kinderen aangaat. Ook ouders die aangeven zelf
weer te willen leren moeten in de gelegenheid worden gesteld dat te doen.
De deelgemeente moet hen daarin actief ondersteunen, en hogere overheden
aanspreken als daarvoor onvoldoende voorzieningen zijn.
Juist omdat kinderen op school steeds meer leren omgaan met computers
en juist omdat in vele gezinnen in Feijenoord een computer niet aanwezig
is, moeten digitale middelen die buiten het ouderlijk huis beschikbaar
zijn voor kinderen zoveel mogelijk beschikbaar blijven. Het is dus essentieel
dat toegang tot computers in wijk- en buurtcentra, voor zover aanwezig,
behouden moet blijven. De beschikbaarheid mag zich overigens niet alleen
beperken tot de schoolgaande jeugd, maar geldt voor alle inwoners van
Feijenoord.
Bij het uitwerken en vaststellen van de wijkjaarplannen zal rekening gehouden
worden met de veiligheidssituatie rondom scholen. Vooral de verkeersveiligheid
moet actief verbeterd worden. Ouders moeten actief worden gestimuleerd
hun kinderen te voet, per fiets of per OV naar school te brengen en van
school te halen: dit beperkt het aantal autobewegingen rondom scholen
en verhoogt de verkeersveiligheid voor kinderen.
Vanzelfsprekend is het zorgen
voor een goede gezondheid een belangrijke eigen verantwoordelijkheid van
en voor ieder individu. Toch heeft ook de deelgemeente een belangrijke
rol in het zorgen voor een goede gezondheid van haar inwoners, zeker in
het toegankelijk maken van gezondheidsinstellingen voor al haar inwoners:
jong of oud, dik of dun, rijk of arm.
De deelgemeente Feijenoord neemt haar verantwoording en zorgt, samen met
onder andere de GGD, voor een gedegen gezondheidsbeleid, waarin in ieder
geval de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de diverse gezondheidsinstellingen
helder beschreven wordt.
Het gezondheidsbeleid van de deelgemeente Feijenoord is er verder op gericht,
dat de diverse gezondheidscentra en de verschillende instellingen voor
maatschappelijke dienstverlening intensiever samen zullen werken; de wijkgerichte
zorgnetwerken worden waar nodig uitgebreid en versterkt.
Wanneer individuele beperkingen de toegang tot een goede gezondheidszorg
in de weg staan, heeft de deelgemeente een belangrijke taak; het opzetten
van het beleid tot inkomensondersteuning is hiervoor een belangrijke sleutel.
Ook zal in het ouderenbeleid het onderwerp gezondheid een belangrijke
plaats toebedeeld krijgen
Ook in een stedelijke omgeving
heeft de overheid een verantwoordelijkheid met betrekking tot natuur en
milieu. Met het oog op de toekomst mag van de deelgemeente verwacht worden
juist op dit vlak haar beste beentje voor te zetten
Natuur is schaars in Feijenoord, maar juist om de kwaliteit van de leefomgeving
te verhogen wordt er zorgvuldig omgegaan met de schaarse groene plekken
die er in de deelgemeente te vinden zijn: de door de deelgemeente te beheren
groenstroken, plantsoenen, tuinen en tuintjes, parken en parkjes, vijvers
en singels worden goed onderhouden. Een gedegen beheerplan hiervoor is
onmisbaar.
Vergelijkbaar met de speelnorm zal er in de deelgemeente bij nieuwe inrichtingsplannen
rekening gehouden worden met een 'groennorm': minstens 7% van de ruimte
wordt gereserveerd voor groenvoorzieningen. Tevens wordt gezocht naar
mogelijkheden (en wenselijkheden) om binnen de bestaande woonomgeving
het aandeel 'groen' uit te breiden. De nabijheid van het Zuiderpark, voor
een deel overigens op het grondgebied van de deelgemeente, mag hierbij
niet vergeten worden; de toegankelijkheid van dit unieke gebied moet worden
vergroot.
De deelgemeente heeft een duidelijke verantwoordelijkheid in het bijdragen
aan een duurzame samenleving; de voorbeeldrol van de overheid spreekt
hierbij voor zich! Nieuwe projecten en initiatieven, op alle gebieden,
worden getoetst op duurzaamheid en er wordt rekening gehouden met de strengste
milieunormen. De aandacht voor milieueducatie, op school en daarbuiten,
wordt gecontinueerd en waar mogelijk uitgebreid.
Cultuur en kunst gaan samen
hand in hand. De vele verschillende culturen in de deelgemeente Feijenoord
geven de mogelijkheid voor vele verschillende culturele en kunstzinnige
uitingen. Deze moeten worden gestimuleerd. Dit betekent ook dat de vestiging
van (dependances van) kunst- en cultuurinstellingen moet worden gestimuleerd.
Bij het in het hoofdstuk 'Betrokkenheid van bewoners' afgesproken budget
voor bewonersinitiatieven, moet aan bewoners uitdrukkelijk de mogelijkheid
gegeven worden dit budget ook in te zetten voor kunst in de openbare ruimte.
Hierdoor wordt kunst bij de mensen 'thuisgebracht', dus in de wijken.
Gewerkt moet worden aan vergaande
samenwerking tussen het onderwijs en de kunst- en cultuurinstellingen,
onder andere door ervoor te zorgen dat schoolklassen vrij toegang krijgen
en betrokken worden.
Een stedelijk probleem dat zeker ook voor Feijenoord geldt, is het tekort
aan atelierruimte voor kunstenaars en oefenruimtes voor muzikanten. Per
wijk zal al naar gelang de behoefte van die wijk gekeken worden naar mogelijkheden
om deze ruimtes te creëren.
Korte verantwoording bij
deze versie:
De onderhandelingsdelegaties van Feijenoordse fracties van PvdA, GroenLinks
en SP, zijn uiteindelijk tot het bovenstaande akkoord gekomen. Ze hadden
en hebben mandaat van hun fracties en hebben gedurende de onderhandelingen
voortdurend ruggespraak gehouden.
Ze zijn zich ten volle bewust van het feit dat dit akkoord nog besproken
zal worden door de leden van de respectievelijke partijafdelingen waar
deze fracties onder vallen. Totdat dit is gebeurd, is het bovenstaande
akkoord niet definitief en heeft de status van een conceptstuk.
Ook de deelraad Feijenoord zal zich nog over dit stuk moeten uitspreken.
Meer informatie: Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP Feijenoord, (010-) 419 37 57, E-mail
U kunt dit concept-akkoord
ook downloaden om het nog eens rustig na te lezen als Word-document
of als PDF-bestand
(hiervoor heb je wel de acrobat-reader
nodig)
(Voor het downloaden van het PDF-document: Klik met de rechtermuisknop
op de link en kies: doel opslaan als / save target as)
Zie ook: SP
Feijenoord Onderhandelt over nieuwe coalitie
Val coalitie Feijenoord
Terug naar Archief