Concept programma-akkoord coalitie Feijenoord

hoofdstuk 11: Natuur en Milieu

hoofdstuk 12: Kunst en Cultuur

Inleiding

In dit programma leggen de drie progressieve partijen van de deelraad Feijenoord zich vast op een aantal hoofdlijnen, die de resterende raadsperiode gezamenlijk uitgewerkt worden.
Dit programma bestaat uit heldere richtlijnen en enige concrete punten, waarover verdere discussie in de raad volgt.
Politieke discussie mag niet beperkt blijven tot een debat tussen politici en ambtenaren. De drie partijen die dit akkoord sluiten zijn alle voorstander van actieve participatie, waarbij bewoners en belanghebbenden gestimuleerd worden zich in te zetten voor het oplossen van knelpunten in de samenleving. Hierbij gaat het voor de deelgemeente om de ondersteuning van eigen initiatieven van bewoners, hen mee laten denken bij het formuleren van nieuw beleid en hen betrekken bij de uitvoering van beleid. Daarnaast bestaat participatiebevordering ook uit de ondersteuning naar personen toe om op eigen benen hun weg in de samenleving te vinden. Het idee, dat actieve participatiebevordering noodzakelijk is voor het vitaal blijven van de samenleving, loopt als een rode draad door alle beleidsterreinen heen. Politiek gaat immers niet alleen over het nemen van besluiten, maar ook over het verwerven van draagvlak daarvoor. Tegelijkertijd moet het belang van de zwakste in de besluitvorming meegenomen worden.

In Feijenoord zijn vele verschillende culturen vertegenwoordigd. Dit is zowel een verrijking als een punt van aandacht. Een verrijking vanwege de toevoeging van creatieve ideeën afkomstig uit de diverse culturen. Een aandachtspunt omdat we moeten zorgen dat de mensen vanuit deze verschillende culturen een goede plek krijgen in onze samenleving. De uitbouw van onze multiculturele samenleving maakt het noodzakelijk gezamenlijk (politici, bestuurders en bewoners) te discussiëren over:

• de wijze waarop de organisatie van het maatschappelijke middenveld zich ontwikkelt
  • de eisen die de multiculturele ontwikkeling en zijn organisatorische verschijningsvormen stellen aan de door ons gewenste realisering van burgerparticipatie
  • het op de juiste plekken en dus bij de juiste organisaties kunnen agenderen van thema's als opvoeding, scholing, werk, ondernemerschap, samenleven en veiligheid; kortom het meedoen aan de invulling van de sociale en economische component van het wijkbeleid
  • de wijze hoe zowel bestaande als nieuwe organisaties betrokken kunnen worden bij het participatieproces en hoe deze een bijdrage kunnen leveren aan het betrekken van nieuwe inwoners daarbij.

Voor het Dagelijks Bestuur is dit programma de leidraad waarmee men met deelgemeentelijke en gemeentelijke diensten, instellingen en organisaties werkt in de wijken. Het Dagelijks Bestuur neemt de uitvoering van dit programma ter hand en samen met raad en bewoners worden de hoofdlijnen verder uitgewerkt. De hoofdlijnen moeten vertaald worden in controleerbaar beleid, dat uitlegbaar is naar derden. Duidelijkheid en controleerbaarheid zijn cruciaal voor het functioneren van de deelraad en het bevorderen van de participatie.

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het inrichten van het deelgemeentelijke apparaat voor het wijkgericht werken. Dit in de overtuiging dat alleen zó de betrokkenheid van bewoners bij hun wijken een goede plek kon krijgen. Deze wijkaanpak zal de komende tijd verder doorgezet worden en de basis blijven van het beleid.
De Deelgemeente Feijenoord staat niet alleen. Zij werkt samen met andere overheden om haar doelen te bereiken. Soms zal zij moeten optreden als belangenbehartiger, waar de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij een andere overheidslaag ligt. Voorop bij deze samenwerking staat het belang van onze inwoners.

Voor de deelgemeente zijn er gedurende de resterende periode volgende beleidsprioriteiten:

• Maatschappelijke dienstverlening: De dienstverlening van deelgemeentelijke diensten en instellingen moet op orde zijn en afgestemd op de behoeften van de Feijenoorders.
  • Wonen: De wens tot een bredere samenstelling van inkomensgroepen van de Feijenoordse bevolking mag niet leiden tot verwaarlozing van de huisvesting van de huidige bewoners.
  • Jeugd: Feijenoord heeft een jonge bevolking en moet zorgen voor goede voorzieningen om tegemoet te komen aan haar behoefte.
  • Schoon en Heel: De inzet om samen met bewoners de leefomgeving "Schoon en Heel" te houden is van belang ter verbetering van de leefbaarheid en heeft ook effect op de veiligheid in de wijk.
  • Veiligheid: Binnen de wijkgerichte werkwijze moet de aandacht blijven uitgaan naar het verbeteren van de veiligheid en de veiligheidsgevoelens.

De Deelgemeente is er voor iedereen. Een ieder is gelijk voor de wet, een ieder heeft vrijheid van meningsuiting en men mag zijn medemens niet beledigen of krenken. Deze waarden zijn vastgelegd in de grondwet en zijn uitgangspunt voor het handelen van de deelgemeente. Deze grondrechten zijn een noodzakelijke voorwaarde voor een goede samenleving in Feijenoord.

Bestuurlijke Vernieuwing

Voor de democratische legitimatie van het handelen van de deelgemeente is het onvoldoende als bewoners slechts bij de verkiezingen betrokken worden. De verbetering en verbreding van het draagvlak onder en het stimuleren van actieve betrokkenheid van de bewoners van de Deelgemeente Feijenoord is nodig. Alleen zo kunnen beleid en uitvoering op een succesvolle wijze plaatsvinden. Bij de uitvoering is een zekere mate van continuïteit in de uitvoering belangrijk. Dit schept naar partners in de wijken zekerheid waarmee zij bij hun eigen handelen rekening kunnen houden. Een sterk Dagelijks Bestuur en een goed functionerend ambtelijk apparaat zijn een eerste voorwaarde voor een goed functionerende deelgemeente. Interne kwaliteitszorg is van belang, met name om uiteindelijk de contacten met derden goed te laten verlopen.

De relatie tussen burger en deelgemeente is in Feijenoord aan constante veranderingen onderhevig. Drijvende krachten hierachter zijn het participatiebeleid, de keuze voor het wijkgerichte werken en de invoering van de dualisering. In het kader van de bestuurlijke vernieuwing zijn drie verschillende relaties van belang. Bovenal is er de relatie tussen de deelgemeente en haar inwoners. Daarnaast is er de relatie tussen het Dagelijks Bestuur en de deelraad. Ten derde is er de relatie tussen het Dagelijks Bestuur en het ambtelijke apparaat. Dit moet ingericht zijn om de politieke besluitvoering tot uitvoering te brengen. Bij de zoektocht naar de nieuwe optimale verhoudingen gelden een aantal richtlijnen.

Het wijkgericht werken heeft binnen de Deelgemeente Feijenoord een start gekregen. Er zal nog verder gewerkt moeten worden aan de verfijning van het opgezette systeem.
Het belang van de wijkaanpak is samen te werken aan de wijken en het organiseren van betrokkenheid. Door het samenbrengen van de politiek, instellingen en diensten en bovenal de bewoners, kan ervoor gezorgd worden, dat gezamenlijk geconstateerde knelpunten aangepakt worden en men de plannen van elkaar in onderling overleg afstemt. De wijkaanpak is derhalve een proces waarbij de discussie met de partners in de wijken centraal staat. De wijkjaarplannen en de daaruit volgende uitvoeringsprogramma's vormen hierin een onmisbare schakel. De wijkjaarplannen vormen het centrum van debat tussen de burger, het bestuur en de raad, waarbij de uitvoeringsprogramma's de vertaling zijn naar de uitvoering. De wijkjaarplannen zijn zowel motor als weerslag van de discussie over wat er in de wijken moet gebeuren. Tevens zijn zij de basis voor de raad om in haar programmabegroting de accenten per wijk te benadrukken.
Het Dagelijks Bestuur is als uitvoerder verantwoordelijk voor de realisatie van de door de raad neergezette kaders en prioriteiten en moet dus als regisseur van de beleidsprocessen optreden. De raad moet deze aanzetten beoordelen en de resultaten toetsen aan de gegeven richtlijnen en wensen. De raad moet de speelruimte voor het Dagelijks Bestuur aangeven.

Voor de wijkaanpak is een goede, respectvolle en gelijkwaardige relatie met de bewoners van de deelgemeente en hun organisaties noodzakelijk. Hierbij behoort goede en structurele communicatie over het beleid en de activiteiten van de deelgemeente, maar ook het zorgen voor het opstellen van heldere procedures en het zelf naleven daarvan. Het burgerjaarverslag is bij uitstek een instrument dat een weergave kan geven over de relatie tussen deelgemeente en inwoners. Gewerkt wordt aan maatstaven waarin ook de mening van de bewoners en hun organisaties zelf over de relatie tussen de deelgemeente en haar inwoners een plek krijgt in het burgerjaarverslag.

De Raad en haar commissies

De rol van de commissies wordt heroverwogen. De omslag van monistisch naar duaal bestel heeft de bodem onder het bestaande commissiestelsel uitgeslagen. Meer en meer moeten de wijkgerichte commissies opinievormende lichamen in de wijken zijn die daadwerkelijk de discussie zoeken en aangaan met de bewoners van de wijken waarover zij gaan.
Dat betekent dus ook daadwerkelijk vergaderen in de wijken zelf, inwoners de gelegenheid geven agendapunten in te brengen en hen deel te laten nemen aan de discussies. Uitkomsten van die discussies vormen dan gelijk de basis van de discussies in de raad en een toetssteen van het gevoerde beleid. De commissies in de wijken moeten de spreekbuis van de wijk worden, medezeggenschap organiseren en aanmoedigen en serieus werk maken van de inbreng in de discussies door de burgers.

Regelmatig overleg tussen de raad en het Dagelijks Bestuur over de wijze waarop deze verhoudingen zich ontwikkelen is gewenst. Zij zijn immers van elkaar afhankelijk om de deelgemeente goed te laten functioneren. Er worden betere afspraken gemaakt over informatie-uitwisseling en over striktere handhaving van de termijnen van beantwoording van raadsvragen. De discussie over initiatieven vanuit het bestuur wordt eerder aangegaan. De discussie tussen deelraad en Dagelijks Bestuur is immers tweerichtingsverkeer, waarbij de raad initiatieven neemt over de kaders waarbinnen het bestuur de uitvoering ter hand moet nemen en het bestuur voorstellen doet over de oplossing van door hem geconstateerde problemen en deze toetst bij de deelraad.
Het voorzitterschap van de deelraad wordt naar het voorbeeld van andere deelgemeenten losgekoppeld van het Dagelijks Bestuur.

De commissies zijn een middel om het contact tussen politiek, overheid en burger te bevorderen. De keuze voor wijkcommissies is een logisch gevolg van de breed gedragen wijkaanpak in de Deelgemeente Feijenoord. De commissies hebben als taak ervoor te zorgen, dat het beleid op de wijken afgestemd wordt. Zij gaan derhalve ook direct het Dagelijks Bestuur adviseren over de wijkjaarplannen en het ondersteunen van bewonersinitiatieven. Voor verbetering van de toegankelijkheid vergaderen de commissies in de wijken en worden twee zitplaatsen met microfoon gereserveerd voor insprekers. Voor een inhoudelijke toelichting op onderwerpen wordt de portefeuillehouder standaard uitgenodigd. Dit zorgt ervoor dat benodigde informatie ter plekke gegeven kan worden en de raadsleden zich desgewenst geïnformeerd uit kunnen spreken.
Commissievergaderingen kunnen verschillende functies hebben: het bepalen van beleid, het controleren van de uitvoering, het vergaren van informatie en het leggen van contacten in de wijk, het organiseren van medezeggenschap en het voorbereiden van discussiepunten voor de deelraad. Vooral het leggen van contacten in de wijk en het organiseren van medezeggenschap moet een grotere rol gaan krijgen in de nabije toekomst.
Voor een betere coördinatie van de agenda's van raad en raadscommissies een herziening van de positie van het presidium nodig. De positie van de griffie wordt indien nodig versterkt.

Betrokkenheid van bewoners

De Deelgemeente Feijenoord vindt dat bewoners het recht hebben actief betrokken te zijn bij de maatschappelijke processen die hen aangaan. De deelgemeente moet bewoners actief stimuleren en de ruimte bieden mee te doen, mee te denken en mee te beslissen. Het doel hiervan is het verbeteren van de positie van de bewoners van de Deelgemeente en het verbeteren van de uitkomst van maatschappelijke processen in de deelgemeente.
Zeker in de besluitvorming onder regie van de deelgemeente zelf zal gezocht blijven worden naar nieuwe manieren om dit te voor elkaar te krijgen.
Overigens gaat participatie niet alleen over de deelname van verschillende groepen van bewoners aan bestuurlijke processen, maar ook over het met elkaar in contact brengen van verschillende groepen van bewoners.

Hiervoor zijn een drietal randvoorwaarden essentieel.

• Respect en openheid: Bewoners uit de wijk die door hun deelname aan participatieprocessen betrokkenheid tonen, verdienen hiervoor respect. Inhoudelijke meningsverschillen komen op de tweede plaats.
  • Gelijkwaardigheid: Inwoners van de deelgemeente, die hun steentje willen bijdragen aan de verbetering van hun wijk of het oplossen van een probleem, moeten als volwaardige en zelfstandige gesprekspartners gezien worden. Tevens moet ondersteuning aangereikt worden om daar, waarbij bewoners onvoldoende inhoudelijke kennis is om op gelijkwaardige basis betrokken te zijn, deze kloof te overbruggen.
  • Heldere procedures: De betrokkenheid is slechts mogelijk wanneer deze is ingekaderd in heldere procedures, waarbij vooraf duidelijk aangegeven is wat de mogelijkheden en grenzen van de betrokkenheid zijn.

Ook in de deelgemeente Feijenoord zijn er verschillende niveaus van participatie te onderscheiden. Uitgangspunt is en blijft echter het (kunnen) meedoen aan het maatschappelijke leven, zoals zich dat in de deelgemeente Feijenoord manifesteert; variërend van het van huis naar werk fietsen tot het lid zijn van een gezelligheidsvereniging; van het kunnen omgaan met vuilniscontainers tot het bezoeken van een inspraak- of informatieavond over de wijkjaarplannen.
Alle inwoners van de deelgemeente Feijenoord maken (ieder op zijn/haar eigen manier) deel uit van het maatschappelijke leven; iedereen draagt daarin vanzelfsprekend verantwoordelijkheid.
Daarnaast bestaan er ook in de deelgemeente Feijenoord de meer formele, wettelijk geregelde vormen van participatie zoals inspraak, medezeggenschap en medeverantwoordelijkheid.
Op alle niveaus van participatie staat in ieder geval het (kunnen) meedoen centraal. Waar persoonlijke hindernissen van mensen de volledige deelname aan maatschappelijke processen in de weg staan, heeft de deelgemeente als taak deze hindernis zo gering mogelijk te maken.

Inspraak heeft betrekking op die processen en projecten waartoe politiek besloten is, maar waar nog mogelijkheden zijn aanpassingen aan de wensen van betrokkenen te maken.
Medezeggenschap gaat over projecten waarvan de uitvoering in overheidshanden blijft, maar bewoners een zwaarwegende stem krijgen in de besluitvorming en uitvoering.
Tenslotte gaat medeverantwoordelijkheid over processen en projecten waarbij bewoners daadwerkelijk een taak krijgen in (en ondersteuning krijgen bij) de uitvoering.
We gaan het bestuur van de deelgemeente zo inrichten, dat zoveel mogelijk processen en projecten in de laatste twee categorieën terecht komen.
Daarbij is overigens van het grootste belang dat de deelgemeente open en duidelijk communiceert met haar inwoners. Dit geldt wellicht nog meer voor de beantwoording van de 'kleine' vragen van bewoners, waarmee vaak een eerste indruk gevestigd wordt, dan voor de grote projecten. Ook daarbij de communicatie van doorslaggevend belang is.

Het inrichten van het ambtelijke apparaat voor de wijkaanpak is vooral bedoeld om de betrokkenheid van bewoners te vergroten. De verfijning hiervan is een voortdurend proces. Tegelijkertijd zullen er ook geldmiddelen beschikbaar moeten zijn ter ondersteuning van kleinschalige initiatieven in de wijk, waarbij formele obstakels en bureaucratische regels zo min mogelijk een hindernis mogen vormen.

Bij planvorming in de wijk worden bewoners vanaf het begin betrokken en de door hen voorgestelde alternatieven volwaardig en met respect meegewogen in de uiteindelijke besluitvorming. De raadscommissies zullen het op zich nemen vroegtijdig de discussie aan te gaan met wijkbewoners over hun ideeën en alternatieven, zodat deze vanaf het begin een rol spelen in de planvorming.
Wanneer deze alternatieven niet tot uitvoering kunnen worden gebracht zullen de betrokken bewoners uiteraard betrokken blijven in de procedure.
Er komt geld beschikbaar voor bewonersinitiatieven in de wijk. Hiervoor wordt per wijk geld gereserveerd, waarvoor bewoners en hun organisaties voorstellen kunnen indienen. De wijkcommissies zullen deze bewonersinitiatieven samen met de bewoners bespreken en het Dagelijks Bestuur over de honorering van deze voorstellen adviseren.

Bewonersorganisaties blijven een belangrijke partner in de wijken. Daarnaast zijn er in de wijken ook niet bij een bewonersorganisatie aangesloten (groepen) bewoners actief. Doelstelling is de verschillende groepen en organisaties van bewoners samen te brengen om gezamenlijk in de wijk aan de slag te gaan. Om een gelijkwaardige gesprekspartner voor professionele instellingen te zijn, zullen bewoners en hun organisaties ook aanspraak moeten kunnen maken op ondersteuning om bijvoorbeeld kennisverschillen te overbruggen. Bij de toedeling van deze ondersteuning zal rekening gehouden moeten worden met het gegeven, dat het kleinste belang ook gehoord zal moeten worden.
De deelgemeente en de wijkpartners moeten elkaar aanspreken op de gevolgen van hun handelen voor het participatieproces en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering daarvan. Door het debat dat hieruit ontstaat, zullen nieuwe initiatieven tot participatieverbetering makkelijker ontstaan en uitgevoerd worden.

De deelgemeente zal in samenwerking met bewonersorganisaties, andere groepen van bewoners en het opbouwwerk er hard aan werken dat meer bewoners actief betrokken worden bij de wijken in de Deelgemeente Feijenoord. Dagelijks bestuurders en raadsleden hebben de taak actief aan dit proces deel te nemen.
De deelgemeente gaat zorgvuldig om met alle relaties die zij in het werk onderhoudt, in het bijzonder met die van bewoners en hun organisaties. De deelgemeente stelt zich ten doel om in haar communicatie met bewoners en hun organisaties duidelijk de beoogde doelen te verwoorden en er voor te zorgen dat deze begrepen worden. Daarnaast zal ook bij wijziging in procedures en/of financiële relaties altijd geluisterd worden naar de oplossingen die de benadeelde partij aandraagt en daarmee zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden. In het geval dat de deelgemeente toch besluit een voor bewoners en/of hun organisatie(s) negatieve beslissing te nemen, zal dit te allen tijde duidelijk uitgelegd worden.
De deelgemeente en de wijkpartners moeten elkaar aanspreken op de gevolgen van hun handelen voor het participatieproces en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering ervan. Door het debat dat hieruit ontstaat, zullen nieuwe initiatieven tot participatieverbetering makkelijker ontstaan en uitgevoerd worden.

De organisaties in onze deelgemeente, die een bijdrage willen leveren aan onze samenleving, dienen op deze bijdrage beoordeeld te worden en niet in eerste instantie op hun identiteit.

Wonen

Volkshuisvesting is een beleidsterrein dat invloed heeft op de samenstelling van de bevolking in de deelgemeente. De woningvoorraad is ook van invloed op de ontwikkeling van sociale verbanden. Andersom moet ook de sociale en economische positie van de inwoners van de deelgemeente een grote invloed hebben op de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van nieuwbouw en renovatie. In de deelgemeente Feijenoord moet ervoor gezorgd worden, dat, bij veranderingen in hun maatschappelijke positie en gedurende hun levensloop, mensen de kans krijgen in te kunnen stromen in en door te kunnen stromen binnen de deelgemeente.
De deelgemeente Feijenoord wil in samenspraak met, c.q. met medezeggenschap van de bewoners werken aan de lange termijnvisie op het volkshuisvestingsbeleid.
In deze lange termijnvisie op het wonen binnen de deelgemeente zal rekening gehouden worden met de toekomstverwachtingen en woonwensen van de bewoners. Starters en grote gezinnen zijn hierbij specifieke doelgroepen. Dit gezien de huidige reële woningnood voor voornamelijk deze groepen.
Gezien de demografische ontwikkeling op lange termijn betekent dit ook dat rekening gehouden moet worden met uitbreiding van de ouderenhuisvesting.

Het wijkgericht werken van de deelgemeente moet bijdragen aan een schone, hele en vooral veilige woonomgeving. Een goede woonomgeving is een belangrijke voorwaarde om een goed huisvestingsbeleid in een deelgemeente te kunnen voeren. Onder andere het slagen van de wijkaanpak is noodzakelijk voor het succesvol voeren van woonbeleid, zodat alle inwoners van de deelgemeente een gelijkwaardige kans krijgen op de woningmarkt en aldus behouden kunnen blijven voor de deelgemeentelijke samenleving. Een te grote doorstroom in een wijk belemmert het ontstaan van sociale cohesie, of zorgt voor de afbraak daarvan.

In de bestaande samenstelling van de woningvoorraad en de bevolking in Feijenoord is een grote vertegenwoordiging van sociale woningbouw en de daarvan afhankelijke lagere inkomensgroepen. Pogingen om door gedifferentieerd te bouwen meer (hogere) inkomensgroepen binnen de deelgemeentegrenzen een plek te geven, mogen niet ten koste gaan van de woonbehoeften van de huidige bewoners. Het leidende principe voor de deelgemeente moet zijn: bouwen en beheren voor de huidige bewoners. Daarnaast moet er in de directe omgeving van de deelgemeente, Rotterdam en regio, op aangedrongen worden dat ook daar rekening gehouden wordt met de woonbehoeften van de inwoners van de deelgemeente Feijenoord.
Er zal binnen de grenzen van de deelgemeente gezocht moeten worden naar ruimte om te voorzien in de minder draagkrachtige vraag uit Feijenoord. De uitzonderingen die het gemeentelijke woonstadbeleid hiertoe biedt zullen dan ook ten volle benut moeten worden.

Door het gegeven dat er weinig in bereikbare categorieën gebouwd wordt, moet zuinig omgegaan worden met bestaande sociale woningbouw.
De deelgemeente Feijenoord wil, dat er bij een ongewijzigde woningmarkt getalsmatig geen vermindering van de voorraad bereikbare woningen mag plaatsvinden.
De aanleg van Parkstad mag niet leiden tot vermindering van het aantal bereikbare huurwoningen in de Afrikaanderwijk.
Ontwikkelingen in de bestaande voorraad baren ook zorgen. Zo zullen verhuurders inclusief de corporaties actief aangesproken en zo nodig aangeschreven moeten worden op het beheer en onderhoud van hun woningvoorraad. De onderhoudsstaat van woningen heeft tenslotte direct gevolgen voor de duurzaamheid en leefbaarheid van een gehele buurt. Te vaak wordt in onze deelgemeente geconstateerd dat door achterstallig onderhoud zowel woongenot als leefbaarheid onder druk komen te staan. Ook ligt hier het gevaar op de loer dat onnodig achterstallig onderhoud uiteindelijk onafwendbaar leidt tot sloop. Het mag dus niet zo zijn dat de corporaties hun eigen slooplocaties creëren.

Het Dagelijks Bestuur komt met een rapportage naar de raad over de mogelijkheden voor toetsing bij het verlenen van sloopvergunningen. Hierbij word bekeken of buiten de sloop van sociale woningen andere opties, zoals opknappen en renovatie, mogelijk zijn.
Voor de lange termijnontwikkelingen is samenwerking van bewoners, woningbouwverenigingen en -corporaties, projectontwikkelaars, stedelijke diensten en het gemeentebestuur noodzakelijk.
Voor de verbetering en herstructurering van het woningbestand zullen middelen van buiten de deelgemeente nodig zijn.

Maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning

Het takenpakket van de deelgemeente bevat een aantal dienstverlenende en ondersteunende activiteiten naar (groepen) bewoners toe. Voorbeelden zijn het (school-)maatschappelijk werk, het ouderenwerk, opbouwwerk en het werk van de sociale raadslieden. Deze verschillende activiteiten hebben als gemeenschappelijk kenmerk, dat zij er zijn om mensen te helpen met het functioneren in de samenleving en individuele of groepsproblemen samen met bewoners op te lossen.
Veel van deze taken worden verricht door gespecialiseerde organisaties, die voor hun diensten een deelgemeentelijke subsidie krijgen. Deze organisaties zijn vaak ook mede afhankelijk van geldstromen van andere overheden, die direct van invloed zijn op de beschikbare inzet.
Voor de dienstverlening in haar algemeenheid geldt dat zij voor iedereen toegankelijk moet zijn. Taalproblemen, die in onze deelgemeente met zijn vele bevolkingsgroepen vaak voorkomen, mogen geen belemmering vormen voor deze toegankelijkheid. Dienstverlenende instellingen in de deelgemeente moeten om kunnen gaan met anderstaligheid.
Vanwege de diverse achtergronden van vele nieuwkomers en het gegeven dat er ook individuele obstakels bij taalverwerving kunnen zijn, is het belangrijk dat er een goed aanbod is van cursussen en middelen waarmee mensen zich de Nederlandse taal eigen kunnen maken. Capaciteitsproblemen bij het cursusaanbod moeten worden bestreden.

Wat betreft de inzet op het veld van maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning zijn er een aantal belangrijke speerpunten.
De ontwikkeling waarbij het schoolmaatschappelijk werk weer op stevige benen is gezet, is positief geweest en het resultaat moet de komende jaren tenminste behouden worden. Wel moet per individuele deelnemende school bekeken worden, of het aanbod van schoolmaatschappelijk werk voldoende is en genoeg effect sorteert. Dit betekent dat er gewerkt gaat worden aan een gedifferentieerd aanbodmodel dat aansluit op de vraag; d.w.z. dat er op verschillende scholen en in bepaalde wijken een hogere inzet plaatsvindt, dan op en in andere.
Scholen die schoolmaatschappelijk werk afnemen en mede betalen, doen dit naar rato van het feitelijke aantal geleverde uren schoolmaatschappelijk werk.
Het ouderen- en jongerenwerk zijn ook elementen waar aan de komende jaren onverkort aandacht moet worden besteed. Hierbij is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk rekening gehouden zal moeten worden met dat wat nodig is om ouderen en jongeren, zowel individueel als in groepsverband, volwaardig te laten deelnemen aan de sociale structuren in de wijken.
Hoewel later dan in de rest van Nederland zal ook Feijenoord te maken krijgen met de vergrijzing. Er moet voor gezorgd worden, dat deze ook voor de bewoners van Feijenoord goed opgevangen wordt. Dit betekent dat er voldoende voorzieningen moeten zijn, variërend van bijvoorbeeld voldoende ouderenwerk tot het beschikbaar zijn van voor ouderen geschikte woningen.

Omdat zeker in de deelgemeente Feijenoord met haar grote verscheidenheid aan sociale problemen, de vraag naar maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning groter is dan de beschikbare middelen, zal duidelijk moeten zijn hoe de deelgemeente en de uitvoeringsorganisaties tot een bepaalde inzet van deze middelen besluiten. Ruime informatie over maatschappelijke problemen en mogelijke oplossingen is daarbij van essentieel belang. De informatiebronnen kunnen variëren van individuele burgers tot de maatschappelijke uitvoeringsorganisaties.
Het beleid om uitvoeringsorganisaties met betere rapportages naar de deelgemeente te laten komen, moet dus doorgezet worden. Deze rapportages zullen zeker de volgende punten moeten bevatten, die duidelijk maken waarom bepaalde afwegingen gemaakt worden:

• Een probleemanalyse vooraf, uitgesplitst per wijk.
  • De bepaalde inzet, uitgesplitst per wijk.
  • De afwijkingen gedurende het jaar tussen probleemanalyse en de reële situatie.
  • De afwijkingen gedurende het jaar tussen prognose en de werkelijke inzet.

Ook moet er in de rapportage aandacht zijn voor de interne kwaliteitszorg en het bijbehorende personeelsbeleid.
Tot slot moet aangegeven worden bij welke punten een afstemming met andere organisaties nodig is. Dit zowel met andere professionele organisaties, als met groepen van bewoners en hun organisaties.
Door deze verbetering van de rapportage kan de politiek beter en eerder de beslissing nemen over welke prioriteiten gesteld moeten worden en de uitvoering beter controleren. Deze beslissingen hoeven echter niet altijd en alleen gebaseerd te zijn op de door de maatschappelijke uitvoeringsorganisaties aangeleverde informatie.

Jeugd

Binnen de bevolkingsopbouw van de deelgemeente Feijenoord is de categorie 'Jeugd' een grote groep. Deze is daarom een hoofdprioriteit voor de komende jaren. Contacten met bewoners brengen dit naar voren en niet voor niets neemt de jeugd in de wijkjaarplannen een belangrijke plaats in. De jeugd wordt gezien als een volwaardig onderdeel van de samenleving en verdient haar plaats in de wijk als onderdeel van de sociale structuur.
Jeugdparticipatie is één van de pijlers van het jeugdbeleid. Het stimuleren van betrokkenheid van jongeren bij hun leefomgeving en het oplossen van problemen die zij zelf als knelpunt ervaren, vergroten de mogelijkheden om tot duurzame oplossingen te komen. Hierbij is de betrokkenheid van de overige bewoners van essentieel belang. Goede initiatieven vanuit de jeugd en bewoners zelf moeten ondersteund worden.
Daarbij moeten ook professionele samenwerkingsverbanden ingezet worden om optimaal de belangrijkste gesignaleerde problemen op te kunnen pakken. Met jongeren wordt gesproken over hun bijdrage aan de directe woon- en leefomgeving. Met groepen jongeren wordt gewerkt aan het verbeteren van de toekomstkansen. Jongeren moeten betrokken worden bij het voorkomen van het ontsporen van groepen jongeren.
Ook in de buitenruimte zal voldoende ruimte moeten zijn voor kinderen en jongeren. Zo nodig moet deze ruimte gecreëerd of vrijgemaakt worden.
Het beleid om tijdelijke voorzieningen aan te leggen op slooplocaties, zowel voor kinderen als voor jongeren, wordt onverkort doorgezet. Gezien de tijdelijkheid van deze voorzieningen moeten echter ook permanente voorzieningen worden getroffen.
Daarnaast wil de deelgemeente Feijenoord dat bij het herinrichten van grotere gebieden rekening gehouden wordt met de '3% speelnorm': minimaal 3% van de totale oppervlakte van het in te richten gebied moet gereserveerd worden voor kinderen en jongeren.

Veel inzet van wat eerder benoemd is als 'Maatschappelijke Dienstverlening' is gericht op jongeren. Uitgangspunt is dat de inzet van de deelgemeente op orde moet zijn. Zij moet ingericht zijn op de vraag vanuit de wijken, kwalitatief goed zijn en niet te gevoelig voor interne schommelingen binnen de uitvoerende instelling. Tevens moeten uitvoerende organisaties zichzelf openstellen voor de ontwikkeling van maatwerk gezamenlijk met wijkpartijen en zich niet vastleggen op het eigen pakket van dienstverlening, zoals dat in de loop der tijd ontstaan is. In het bijzonder het jongerenwerk zal er in de benadering naar jongeren toe voor moeten zorgen, dat jongeren individueel en als groep benaderd worden als onderdeel van de sociale structuur van de buurt. Tot slot is het noodzakelijk, met de grote vraag naar 'een eigen plek' die er door vele verschillende groepen jongeren vanuit de wijk is, te zorgen voor een optimale benutting van de bestaande ruimte en voorzieningen.

Veiligheid

Het veiligheidsbeleid sluit aan op de wijkaanpak. De plannen op het gebied van de veiligheid worden samen met bewoners en organisaties ontwikkeld, vastgesteld en bijgesteld per wijk. Samenwerking met bewoners, gemeente en gemeentelijke diensten, politie, openbaar ministerie, maatschappelijke instellingen en organisaties in de wijken is van belang. Dit moet leiden tot een gezamenlijke analyse, duidelijke afspraken over de inzet en te behalen resultaten van diverse betrokken partijen. Dit moet terugkomen in de werkplannen van de betrokken partijen zelf, die ook verantwoordelijk zijn voor de evaluatie van hun inzet en een gezamenlijke beoordeling van het beleid en van de resultaten. De deelgemeente speelt hierin een coördinerende rol.

Schoon en Heel

In Feijenoord is en blijft het schoon en heel houden van de leefomgeving een groot aandachtspunt. Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid van het deelgemeentelijk bestuur; juist hierbij zal een beroep moeten worden gedaan op de medeverantwoordelijkheid van bewoners en andere gebruikers van de buitenruimte in deze deelgemeente.
Er zal met man en macht gewerkt worden aan het betrekken van de bewoners bij het schoon en heel krijgen (en houden!) van de straat, de buurt en de wijk. Het opstellen, uitvoeren en evalueren van wijkjaarplannen en uitvoeringsplannen, waarin veelvuldig wordt gesproken over het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, is hierbij een zeer belangrijk (maar niet het enige) uitgangspunt. De deelgemeente zal fors investeren in een goede en vruchtbare samenwerking met gemeentelijke diensten (zoals de ROTEB) om de gewenste gebiedsgerichte aanpak te bewerkstelligen.

Economie, Werk en Inkomen

De economische positie van de meeste Feijenoorders is zwak. In tijden van economische tegenslag (zoals op dit moment) betekent dit, dat zij een onevenredig deel van de klappen opvangen. Dit maakt het belang van een goed beleid ter verbetering van de economische structuur van de deelgemeente, een betere ondersteuning van de positie op de arbeidsmarkt en zorgen voor goede inkomensondersteuning groter dan aan het begin van deze raadsperiode.

Een succesvolle wijkaanpak met bijbehorende verbetering van de leefomgeving op het gebied van schoon, heel en veilig maakt de deelgemeente aantrekkelijker als vestigingsplaats voor het midden -en kleinbedrijf. Het betrekken van het midden- en kleinbedrijf bij de wijkaanpak is daarbij een positieve impuls voor de wijkaanpak zelf. De wijkaanpak vereist een duurzame relatie met de ondernemers in de deelgemeente.
Een belangrijke stimulans voor bedrijvigheid in de deelgemeente zijn de deelgemeentelijke bedrijfscontactfunctionaris en de inzet tot ondernemersondersteuning waartoe op verzoek van de deelraad geld vrijgemaakt is door het Dagelijks Bestuur. De deelgemeente heeft ook een rol als belangenbehartiger van de ondernemers in Feijenoord, zowel naar andere overheden als naar andere organisaties en platforms die het belang van de ondernemers raken.

Zelfs toen het economische tij in Nederland meezat, waren in Feijenoord de werkloosheids- en inkomensproblematiek nog volop aanwezig. De deelgemeente heeft geen instrumenten om structureel hierin verbetering aan te brengen. Wel heeft de deelgemeente een coördinerende rol in de dienstverlening aan mensen die door problemen op dit vlak getroffen worden.
Sociale activering, waarbij mensen geholpen worden gebruik te maken van hun sterke punten of deze te ontwikkelen, is op dit vlak een belangrijk instrument. De hulp aan mensen bij het verkrijgen van inkomensondersteuning is dit jaar nadrukkelijk door de raad op de agenda geplaatst en zal verder ontwikkeld worden. Het gaat om het organiseren van netwerken van instellingen, bewoners en hun organisaties en bedrijven om gezamenlijk nieuwe wegen te ontwikkelen en bestaande oplossingen te behouden en te versterken.

Onderwijs

De deelgemeente Feijenoord ondersteunt alle onderwijsinstellingen binnen haar grenzen om hun taak zo goed mogelijk uit te oefenen. Het eerder genoemde schoolmaatschappelijk werk is daar een voorbeeld van. Maar ook het zorgen voor en stimuleren van goede contacten met wijk- en maatschappelijke instellingen moeten daartoe behoren. Van deze instellingen wordt verwacht dat ook zij ondersteuning leveren aan de onderwijsinstellingen. 'Onderwijskansenzones' worden ondersteund en uitgebreid binnen de mogelijkheden die daarvoor zijn. Ook de ontwikkeling van het principe van de Brede School wordt doorgezet. Het is hierbij van belang dat ook de ouders betrokken worden bij alles wat het onderwijs van hun kinderen aangaat. Ook ouders die aangeven zelf weer te willen leren moeten in de gelegenheid worden gesteld dat te doen. De deelgemeente moet hen daarin actief ondersteunen, en hogere overheden aanspreken als daarvoor onvoldoende voorzieningen zijn.
Juist omdat kinderen op school steeds meer leren omgaan met computers en juist omdat in vele gezinnen in Feijenoord een computer niet aanwezig is, moeten digitale middelen die buiten het ouderlijk huis beschikbaar zijn voor kinderen zoveel mogelijk beschikbaar blijven. Het is dus essentieel dat toegang tot computers in wijk- en buurtcentra, voor zover aanwezig, behouden moet blijven. De beschikbaarheid mag zich overigens niet alleen beperken tot de schoolgaande jeugd, maar geldt voor alle inwoners van Feijenoord.
Bij het uitwerken en vaststellen van de wijkjaarplannen zal rekening gehouden worden met de veiligheidssituatie rondom scholen. Vooral de verkeersveiligheid moet actief verbeterd worden. Ouders moeten actief worden gestimuleerd hun kinderen te voet, per fiets of per OV naar school te brengen en van school te halen: dit beperkt het aantal autobewegingen rondom scholen en verhoogt de verkeersveiligheid voor kinderen.

Gezondheid

Vanzelfsprekend is het zorgen voor een goede gezondheid een belangrijke eigen verantwoordelijkheid van en voor ieder individu. Toch heeft ook de deelgemeente een belangrijke rol in het zorgen voor een goede gezondheid van haar inwoners, zeker in het toegankelijk maken van gezondheidsinstellingen voor al haar inwoners: jong of oud, dik of dun, rijk of arm.
De deelgemeente Feijenoord neemt haar verantwoording en zorgt, samen met onder andere de GGD, voor een gedegen gezondheidsbeleid, waarin in ieder geval de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de diverse gezondheidsinstellingen helder beschreven wordt.
Het gezondheidsbeleid van de deelgemeente Feijenoord is er verder op gericht, dat de diverse gezondheidscentra en de verschillende instellingen voor maatschappelijke dienstverlening intensiever samen zullen werken; de wijkgerichte zorgnetwerken worden waar nodig uitgebreid en versterkt.
Wanneer individuele beperkingen de toegang tot een goede gezondheidszorg in de weg staan, heeft de deelgemeente een belangrijke taak; het opzetten van het beleid tot inkomensondersteuning is hiervoor een belangrijke sleutel. Ook zal in het ouderenbeleid het onderwerp gezondheid een belangrijke plaats toebedeeld krijgen

Natuur en Milieu

Ook in een stedelijke omgeving heeft de overheid een verantwoordelijkheid met betrekking tot natuur en milieu. Met het oog op de toekomst mag van de deelgemeente verwacht worden juist op dit vlak haar beste beentje voor te zetten
Natuur is schaars in Feijenoord, maar juist om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen wordt er zorgvuldig omgegaan met de schaarse groene plekken die er in de deelgemeente te vinden zijn: de door de deelgemeente te beheren groenstroken, plantsoenen, tuinen en tuintjes, parken en parkjes, vijvers en singels worden goed onderhouden. Een gedegen beheerplan hiervoor is onmisbaar.
Vergelijkbaar met de speelnorm zal er in de deelgemeente bij nieuwe inrichtingsplannen rekening gehouden worden met een 'groennorm': minstens 7% van de ruimte wordt gereserveerd voor groenvoorzieningen. Tevens wordt gezocht naar mogelijkheden (en wenselijkheden) om binnen de bestaande woonomgeving het aandeel 'groen' uit te breiden. De nabijheid van het Zuiderpark, voor een deel overigens op het grondgebied van de deelgemeente, mag hierbij niet vergeten worden; de toegankelijkheid van dit unieke gebied moet worden vergroot.
De deelgemeente heeft een duidelijke verantwoordelijkheid in het bijdragen aan een duurzame samenleving; de voorbeeldrol van de overheid spreekt hierbij voor zich! Nieuwe projecten en initiatieven, op alle gebieden, worden getoetst op duurzaamheid en er wordt rekening gehouden met de strengste milieunormen. De aandacht voor milieueducatie, op school en daarbuiten, wordt gecontinueerd en waar mogelijk uitgebreid.

Kunst en Cultuur

Cultuur en kunst gaan samen hand in hand. De vele verschillende culturen in de deelgemeente Feijenoord geven de mogelijkheid voor vele verschillende culturele en kunstzinnige uitingen. Deze moeten worden gestimuleerd. Dit betekent ook dat de vestiging van (dependances van) kunst- en cultuurinstellingen moet worden gestimuleerd.
Bij het in het hoofdstuk 'Betrokkenheid van bewoners' afgesproken budget voor bewonersinitiatieven, moet aan bewoners uitdrukkelijk de mogelijkheid gegeven worden dit budget ook in te zetten voor kunst in de openbare ruimte.
Hierdoor wordt kunst bij de mensen 'thuisgebracht', dus in de wijken.

Gewerkt moet worden aan vergaande samenwerking tussen het onderwijs en de kunst- en cultuurinstellingen, onder andere door ervoor te zorgen dat schoolklassen vrij toegang krijgen en betrokken worden.
Een stedelijk probleem dat zeker ook voor Feijenoord geldt, is het tekort aan atelierruimte voor kunstenaars en oefenruimtes voor muzikanten. Per wijk zal al naar gelang de behoefte van die wijk gekeken worden naar mogelijkheden om deze ruimtes te creëren.

Korte verantwoording bij deze versie:
De onderhandelingsdelegaties van Feijenoordse fracties van PvdA, GroenLinks en SP, zijn uiteindelijk tot het bovenstaande akkoord gekomen. Ze hadden en hebben mandaat van hun fracties en hebben gedurende de onderhandelingen voortdurend ruggespraak gehouden.
Ze zijn zich ten volle bewust van het feit dat dit akkoord nog besproken zal worden door de leden van de respectievelijke partijafdelingen waar deze fracties onder vallen. Totdat dit is gebeurd, is het bovenstaande akkoord niet definitief en heeft de status van een conceptstuk.
Ook de deelraad Feijenoord zal zich nog over dit stuk moeten uitspreken.

Meer informatie: Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP Feijenoord, (010-) 419 37 57, E-mail

U kunt dit concept-akkoord ook downloaden om het nog eens rustig na te lezen als Word-document of als PDF-bestand (hiervoor heb je wel de acrobat-reader nodig)
(Voor het downloaden van het PDF-document: Klik met de rechtermuisknop op de link en kies: doel opslaan als / save target as)

Zie ook: SP Feijenoord Onderhandelt over nieuwe coalitie