Betreft: gezin met kleine kinderen op straat gezet

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 08 september 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Betreft: Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

In vervolg op onze eerdere vragen rond het thema dakloze gezinnen hebben we toch weer een paar extra vragen aan u.

Afgelopen donderdag, 4 september, heeft woningcorporatie Vestia in de wijk Zuidwijk een gezin uit hun woning gezet. Deze familie bestaat uit een vader, een moeder en drie kinderen van respectievelijk 0, 1 en 3 jaar. Er was bij dit gezin blijkbaar al langer sprake van een huurschuldprobleem. Er is geen opvang voor hen geregeld, sterker nog: blijkbaar meldde Vestia pas op de dag van uitzetting dit gezin aan bij het plaatselijke Lokaal Zorgnetwerk. Ons was verzekerd door het college dat in Rotterdam geen gezinnen met kinderen op straat gezet zouden worden. Ook legde de wethouder recentelijk nog uit dat steeds meer corporaties goed samen gaan werken met de Lokale Zorgnetwerken.

Onze vragen:

1. Hoe kan het dat dit gezin op straat is gezet?
  2. Waarom meldt Vestia dit soort gezinnen niet bijtijds aan bij het Lokaal Zorgnetwerk?
  3. Bent u het met ons eens dat het -door u ondersteunde- systeem van LZN'en op deze manier nooit goed kan gaan werken?
  4. Kunt u ons vertellen in hoeverre schuldhulpverlening betrokken wordt bij het overleg in de Lokale Zorgnetwerken?

Met vriendelijke groet,

SP Fractie: Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP in de gemeenteraad van Rotterdam, (06-) 20 43 01 96, E-mail

Zie ook: Dakloze gezinnen met kinderen
Dakloze asielzoekers met kinderen