SP Feijenoord Onderhandelt over nieuwe coalitie

4 juli 2003

SP Feijenoord Onderhandelt over nieuwe coalitie

De zittende coalitie in de deelgemeente Feijenoord is definitief gevallen. PvdA en Groen-Links verweten de CDA fractie niet goed te 'communiceren' met hen, en dus moest het CDA maar weg. Dat het er feitelijk om ging dat er inhoudelijke meningsverschillen waren waarover door alledrie de partijen niet of moeilijk gepraat kon worden, zeiden ze er niet bij. De SP sprak in de laatste raadsvergadering dan ook van een gedwongen huwelijk, een coalitie-akkoord gesloten door de toenmalige coalitie (ook PvdA / CDA / GL) van voor de vorige verkiezingen. Dat daarbij 'even' over het hoofd is gezien dat na de verkiezingen nieuwe fracties met dat akkoord moesten werken, heeft geleid tot de huidige coalitiebreuk.

Intussen hebben PvdA en Groen-Links de SP uitgenodigd om coalitie onderhandelingen te voeren. De eerste twee verkennende gesprekken hebben zelfs al plaatsgehad. En zoals we al eerder hebben gezegd: praten kan altijd. Of we er uitkomen is punt twee. Ze hebben tenslotte ook soortgelijke gesprekken met de fractie van de VVD. We hebben PvdA en Groen-Links ondertussen laten weten dat ze een keuze moeten maken: of onderhandelen over een echt links progressieve coalitie met de SP, of over een centrum rechtse met de VVD. Hun keuze. Maken ze die niet, dan breken wij zelf de onderhandelingen af. Niet uit rancune, maar omdat wij willen dat ze echt voor een coalitie met ons kiezen. En niet uit nood, maar omdat ze het eens zijn met ons dat een links blok tegen het rechtse college in de stad voor een deelgemeente als Feijenoord bitter hard noodzakelijk is.

Want wij willen dat er echt voldoende bereikbare woningen in Feijenoord blijven, ja, zelfs er bij komen. Sociale woningbouw dus.
Wij willen echt dat er voldoende speelgelegenheid komt buiten op de straten en pleinen. En niet alleen voor de kleintjes, maar ook voor de grotere kinderen en jongeren. En dat wat er nu al is, moet goed worden onderhouden en veilig zijn.
Wij willen echt dat het schoolmaatschappelijk werk overeind blijft en gratis en ruim voldoende wordt aangeboden aan de scholen die daar behoefte aan hebben. Zodat problemen van kinderen vroeg worden onderkend, zodat het later niet veel grotere problemen oplevert. Ook aan het ouderen en jongerenwerk moet voldoende aandacht worden geschonken.

En misschien wel het belangrijkste van allemaal, we vinden dat er is een keertje echt naar de bewoners en de bewoners organisaties wordt geluisterd. Want wie weet er beter wat er gebeurd of nodig is in een straat of wijk dan de mensen die er wonen? Juist. En de meeste mensen weten dat dit voor de SP geen loze belofte is!

Komen we eruit met PvdA en Groen-Links? Gaat de SP in Feijenoord met deze partijen de deelgemeente besturen? We zullen zien. Wij zijn serieus in wat wij willen. Helder en duidelijk ook. Ook naar hun toe, in de raad en in de onderhandelingen.
Het is aan de andere twee partijen om te laten zien of ze echt een sociaal gezicht hebben. Of dat, of ze laten zien dat dat wat ze doen en zeggen, maar schone schijn en loze woorden zijn. En dan zullen we ze daar vanuit de oppositiebanken telkens weer op blijven wijzen. Zoals we dat het afgelopen jaar al zo vaak hebben gedaan.

Wij zijn erg benieuwd naar Uw mening.
Laat het ons weten!

&nbsp