Motie inspanningsverplichting betere benutting buurt- en wijkhuizen

3 juli 2003

Motie inspanningsverplichting betere benutting buurt- en wijkhuizen

De raad van deelgemeente Noord in vergadering bijeen op 3 juli 2003 ter bespreking van de voorjaarsnota 2003

Overwegende dat

• alle accommodaties (inclusief scholen en gymzalen) in de deelgemeente worden geïnventariseerd op zo efficiënt mogelijk gebruik;
  • deze inventarisatie vooraf dient te gaan aan bezuinigingen op en afstoten van accommodaties zoals wijk- en buurthuizen;
  • buurt- en wijkaccommodaties een belangrijk onderdeel kunnen zijn voor een sociaal-maatschappelijke cohesie in wijken als ontmoetingsplaatsen voor buurtgroepen, bewonersverenigingen, etc.
  • die de mogelijkheid bieden tot laagdrempelige en bereikbare participatie en deelname van omwonenden aan het sociale en culturele leven;
  • de deelgemeente bewonersparticipatie, deelname aan het sociale en culturele leven wil bevorderen;

Voorts overwegende dat

• een toename in groeps- en verenigingsgebruik ook meer huuropbrengsten kunnen genereren voor de buurt- en wijkaccomodaties

Spreekt als zijn mening uit dat

• het onwenselijk is om op buurt- en wijkhuizen te bezuinigen, ze te sluiten of af te stoten, voordat in kaart is gebracht hoe deze accommodaties beter gebruikt kunnen worden