Verduistering Boijmans

Verduistering Boijmans

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 19 juni 2003

Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording

Geacht College,

Dinsdagavond ontvingen wij van U een brief gedateerd 13 juni 2003 en een persbericht gedateerd 17 juni 2003. In dat persbericht maakt U melding van een ernstig geval van verduistering bij Museum Boijmans van Beuningen. In uw brief doet U een poging ons op de hoogte te brengen van de gebeurtenissen. Zoals U zult begrijpen, hebben het persbericht en de brief meer vragen opgeroepen dan beantwoord. Om onze controlerende taak als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen is het noodzakelijk dat er snel antwoord komt op die vragen. We hebben begrip voor de door U gevraagde uiterste vertrouwelijkheid rondom bepaalde zaken van het justitieel onderzoek. Toch verzoeken we U om, in het belang van een goede werking van de democratie en de daarvoor benodigde transparantie, vandaag al antwoord te geven op onderstaande vragen:

1. Wat is het juiste bedrag dat volgens de aangifte verduisterd is?
  2. Zijn de achterhaalde € 2.200.000,= geheel of gedeeltelijk veilig gesteld?
  3. Kortom wat is het maximale risico dat de Gemeente Rotterdam bij deze verduisteringszaak loopt?
  4. Is het mogelijk dat verdachte(n) al eerder geld verduisterd hebben bij museum Boijmans of wellicht een andere gemeentelijke organisatie?
  5. Welke maatregelen zijn of worden genomen om herhaling van deze vorm van verduistering bij museum Boijmans of andere diensten van de Gemeente Rotterdam te voorkomen?
  6. Wanneer denkt U dat het justitieel onderzoek zal zijn afgerond en kunt U volledige openheid van zaken geven?
  7. Zijn er mogelijkheden om de geleden schade op de verdachte(n) of andere verantwoordelijken te verhalen?
  8. Wanneer denkt U aan de gemeenteraad een verantwoording te kunnen overleggen over het door U gevoerde beleid ten aanzien van museum Boijmans van Beuningen, zoals gevraagd in de raadsvergadering van 22 mei jongstleden?

In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,

Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP in de gemeenteraad van Rotterdam, (06-) 20 43 01 96, E-mail