Verdere afbraak openbaar vervoer

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 26 juni 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Betreft: Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

Geacht college,

Tot onze enorme verbazing en ergernis vernomen wij dat u van plan bent te gaan snijden in het Rotterdamse openbaar vervoer. Deze kapbeurt wordt door u rationalisatie genoemd, wij wilden het eerder omschrijven als een ordinaire bezuinigingsronde. Deze rationalisatie zou nodig zijn om te bezuinigen, en dat leidt ons tot onze vragen:

1. Was ons en de Rotterdamse burger niet voorgespiegeld dat de herzonering per 30 juni a.s. -toch al een aanzienlijke bezuiniging en lastenverzwaring voor de gebruiker van het OV- nu juist bedoeld was om snijden in OV-lijnen te voorkomen? En dat het daar dan ook bij zou blijven?
  2. Klopt het dat u van plan bent om tramlijn 3 op te gaan heffen? En dat lijn 5 misschien na 20.00 uur niet meer zal gaan rijden?
  3. Klopt het dat u de tijd per etmaal dat metro, tram en bus rijden met wel anderhalf uur wilt terugbrengen?
  4. Klopt het dat de metro met een lagere frequentie zal gaan rijden?
  5. Klopt het dat alle buslijnen na 20.00 uur met een lagere frequentie zullen gaan rijden?
  6. Klopt het dat buslijnen 66, 71 (spitslijn), 75 en 77 in 2004 geheel komen te vervallen?
  7. Klopt het dat het Nachtnet (de nachtbus) per 1 januari 2004 helemaal ophoudt te bestaan en dat de Stadsregio dit aan een nog onbekende partij aan gaat besteden?
  8. Klopt het dat hierdoor elke dag een kleine 11.000 reizigers niet meer met het openbaar vervoer kunnen reizen en maar moeten zien hoe ze thuis of op het werk komen?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP in de gemeenteraad van Rotterdam, (06-) 20 43 01 96, E-mail