Oprekken nachtregime Rotterdam Airport en geluidsisolatie omwonenden

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 25 juni 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Betreft: Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording

Geacht college,

Naar aanleiding van het bericht over het bestuurlijk overleg dat plaats heeft gevonden met Rotterdam Airport over het oprekken van het nachtregime van 23.00 naar 23.30 en van 7.00 naar 7.30 en de klachten die de SP heeft ontvangen over de geluidsisolatie van de woningen binnen de door DGL vastgestelde geluidscontouren van Rotterdam Airport,

de volgende vragen:

1. Omwonenden van Rotterdam Airport is vroeger voorgehouden dat Rotterdam Airport alleen gebruikt zou worden voor zakelijke vluchten. Dit is niet meer het geval, het vliegveld wordt merendeels gebruikt voor toeristische vluchten en privé vluchten. Hoe verklaart het college dit?
  2. Er zou niet meer getornd worden aan het nachtregime. Mensen hebben nu al last van de extra vluchten en de vertragingen. Omwonenden hebben hun hele levenspatroon en hun nachtrust afgesteld op het huidige nachtregime van 23.00 tot 7.00, daar gaat nu weer een uur van af. Is het College niet bang het draagvlak, wat er nu onder de omwonenden is gecreëerd (minder klachten) door de oprekking van het nachtregime, te verliezen?
  3. Er zijn afgelopen jaar minder geluidsoverlast klachten geweest omdat er onder andere geluidsisolatie van de huizen van de omwonenden was beloofd welke betaald zou worden door de in de vliegtickets doorberekende toeslag van de vluchten van Rotterdam Airport. Toch kunnen veel omwonenden, zoals die aan de Delftweg 122, 124, 125, 108 en 128, die binnen de geluidscontouren vallen, hun huis niet naar eigen inzicht laten isoleren. Dit kan alleen gedaan worden door een uitvoerder die een aanbod doet in dienst van Rotterdam Airport. Waarom kunnen omwoners zelf niet hun huis laten isoleren en daarna het bedrag (tot een bepaald maximum) declareren?
  4. Waar is het geld van de geïnde toeslag en door wie wordt het beheerd?
  5. Is het niet verstandig alle omwonenden binnen de geluidscontouren van Rotterdam Airport eerst te verzekeren van een geïsoleerd huis voordat er überhaupt gesproken kan worden over het oprekken van het nachtregime?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP in de gemeenteraad van Rotterdam, (06-) 20 43 01 96, E-mail