Een reactie van de SP-fractie Feijenoord op de laatste ontwikkelingen in de deelraad.

5 juni 2003

De dag van de val, 26 mei 2003

Maandag 26 mei jl. stelden wij een aantal pittige vragen aan CDA bestuurster Joke Steenbergen. Ze had toestemming gegeven aan woningbouw coöperatie Vestia om acht in prima staat verkerende, goedkope flatwoningen in de Afrikaanderwijk te verbouwen tot kantoor.
Een kantoor voor Vestia zelf om precies te zijn. Het argument: "De woningen zijn niet courant", dat wil zeggen, niet verhuurbaar. Maar wie zei dat? Precies: Vestia zelf.
Maar goed, alsof dat niet erg genoeg was, zei Joke Steenbergen in de raad niet mee te werken aan het onttrekken van sociale woningbouw aan de markt. Leuk, dit zeggen terwijl wij hard konden maken dat dat nou net was wat ze een paar maanden daarvoor gedaan had……

Goed, dus wij Joke Steenbergen doorzagen in de raad, en wat blijkt? Niet zij, maar deelraadsvoorzitter Johan Henderson erkende verantwoordelijk te zijn voor de toestemming.
He? De PvdA werkt dus mee aan minder sociale woningen in Feijenoord? Ja dus. En de schuld daarvoor schuiven ze in de schoenen van de CDA bestuurster.
Echter, in plaats van zelf coalitie trouw te betuigen en het DB te steunen, verweet de PvdA opeens het CDA dat zij hun bestuurder niet ondersteunden. De eerste scheur werd zichbaar.

Het volgende wat er gebeurde was dat het PvdA het vertrouwen opzegde in het CDA.
Op grond van inhoudelijke meningsverschillen? Ruzie over beleid? Nee. Omdat de fractievoorzitter van het CDA slecht zou vallen bij de coalitie partners PvdA en Groen-Links. Nou ja, bij de PvdA dan, Groen-Links wist tot dat moment van niks. Vertrouwen gebroken op persoonlijke gronden dus.

De dag van vandaag, 4 juni 2003

En nu? Het lijkt hier in Feijenoord haast wel of er nieuwe verkiezingen zijn. De ene partij biedt op tegen de andere in wat ze wel niet gaan veranderen en verbeteren als juist ZIJ aan de macht komen. En wij? Wij zeggen niet wat we gaan doen, we laten zien wat we al gedaan hebben: strijden voor de belangen van de inwoners van onze deelgemeente.
Soms gaf de raad ons ongelijk, soms gelijk, maar vaak werd de mening van de andere partijen beïnvloed door die van ons. Ten goede. Ten gunste van de inwoners van Feijenoord, vanuit ons perspectief.

Een paar willekeurige voorbeelden uit het afgelopen jaar:

• Er komen trapveldjes voor jongeren op braakliggende slooplocaties. Ons initiatief.
  • De deelraad sprak zich uit tegen het Tram+ tracé over de Bree. Onze motie.
  • De deelraad sprak zich aanzienlijk scherper uit over het gevoerde woonstadbeleid dan de coalitie oorspronkelijk van plan was. Door onze motie werd het standpunt aangescherpt. De motie zelf haalde net geen meerderheid, maar het resultaat is dat de raad het DB heeft opgedragen te ijveren voor meer sociale woningbouw, in plaats van 'onderzoeken of dat kan'.

Dus u ziet, als de andere fracties in de raad consequent zijn, dan weten ze dat er met ons te praten valt. Ze hebben dat tenslotte het afgelopen jaar maar al te vaak en al te graag gedaan. En vaak hebben ze nog goed geluisterd ook.
Oké, een belofte voor de toekomst: we zullen blijven strijden.

En nu? Een nieuwe coalitie? Met de SP? Mogelijk, hangt er van af of andere partijen bereid zijn een aantal voor ons wezenlijke punten samen met ons uit te voeren.
Onze eerste inzet is te kijken of het mogelijk is een progressief linkse coalitie te smeden van SP-Groen-links-PvdA. Inhoudelijk staan we dicht bij elkaar en het moet mogelijk zijn met PvdA en Groen-Links zaken te doen.
Bijvoorbeeld afspraken te maken voor behoud van de bestaande sociale woningen. Bij nieuwbouw rekening houden met de draagkracht van de bewoners, wat in deelgemeente Feijenoord neerkomt op veel fatsoenlijk te betalen, goede woningen. En vooral voor de vele grotere gezinnen, ruime woningen. Sociale woningbouw dus.
We zullen ook willen bereiken dat de 'inspraak' van bewoners over de buitenruimte in hun wijk, op afzienbare termijn wordt omgezet in beslissingsbevoegdheid. En dan wel met voldoende budget en ambtelijke ondersteuning om de plannen van de bewoners daadwerkelijk uit te voeren.
En bij dat alles niet terug te deinzen om de belangen van de inwoners van de deelgemeente Feijenoord te vuur en te zwaard te verdedigen. Ook als dat conflicten oplevert met het college aan de Coolsingel. Wij zijn er tenslotte voor onze bewoners!

Als ze durven natuurlijk. Maar als de PvdA 'nee' zegt tegen deze kans een echt links-progressieve coalitie neer te zetten in Feijenoord, laten zij gelijk zien dat ze eerder gaan voor bestuurlijke macht dan voor inhoud. En dat is bij ons nou net andersom.
En dan gaan we praten met andere partijen in de raad die nu al wel aangegeven hebben de mogelijkheid van een coalitie met de SP te willen onderzoeken. Want ook al is dat niet onze eerste keus, ook daar staan wij voor open.

Het gaat tenslotte om de inhoud, dat wat je bereikt vanuit je visie. En de visie van ons als SP is dik in orde. En waard om voor te blijven strijden.

Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP-Feijenoord

Zie ook het artikel in het Rotterdams Dagblad